Tuesday, September 30, 2008

Selamat hari raya...

Alhamdulilah ramai yang berjaya dapat hartanah yang murah2 sempena bulan puasa ni.. tapi korang semua ada terpikir tak pros and cons bila korang dapat hartanah musim2 festival macam ni? Sebenarnya tak banyak beza bila kita dapat hartanah pada musim2 biasa, cuma bank officer, lawyer, dan semua yang terlibat berada dalam mood raya. Masing2 nak cuti panjang. Korang kena speed up process untuk pastikan korang meet the deadline. Jangan korang gelabah pulak dengan semua ni. Ini cabaran kecil je. Beruntung lah semua dapat pada reserve price, dan ada yang lawan pun, tak jauh beza dari reserve price. Macam aku sendiri pun, hartanah yang aku baru dapat pada 16/9, loan pun belum approved, lawyer dan banker aku pun bercuti sampai 5/10.

Untuk rumah teratak aku tu pun, grill belum boleh dipasang, sebab wireman rasmi aku, azman ali, pun turut bercuti raya. Nak pasang grill pun kena sambungkan elektrik dulu, pun kena tunggu lepas raya baru projek jalan. By the way, untuk rumah kediaman yang sambungan elektrik telah di potong melebihi 6 bulan, tnb wajibkan pemeriksaan semula keadaan wiring untuk pastikan selamat. TNB wajibkan kita appoint wireman panel, dan kos untuk kerja pemeriksaan oleh wireman ini lebih kurang RM700-900 termasuk RM200.00 deposit elektrik TNB. Lebih kurang 1-2 minggu baru wireman akan menyelesaikan tugas, sebab ada paperwork yang mereka perlu submit pada TNB dan selepas selesai segalanya, baru TNB akan pasang kembali meter elektrik dan menyambung kembali elektrik. Dari anggaran aku, mungkin 3rd week of October baru semuanya siap, dan hopefully penyewa boleh masuk rumah pada bulan November.

Aku sendiri pun dalam mood raya jugak.. malas nak tengok listing auction, malas nak pikir pasal hartanah untuk minggu ni. Minggu depan baru business as usual, aku akan mula tumpukan balik perhatian pada hartanah. Esok malam baru aku gerak balik ke JB untuk 3 hari, dan kemudian balik kampung bini aku di Trolak Utara. Kepada semua kawan2, pembaca blog aku dan rakyat Malaysia sekalian, berhati-hati di jalanraya. Sambutlah hari raya secara bersederhana. Kalau ada nak buat open house, khabar2 kan lah.. insyaallah kalau aku ada masa, aku datang. Assalamualaikum.
Previous Post
Next Post

2 comments:

  1. Selamat hari raya..maaf zahir dan batin..
    aku br je balik dr shopping kat TEsco...tu brg2x umah..belum lg brg aku sendiri...lepas raya, kita borak lagi bro..selamat

    [tuanbri]

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari Raya Bro! Bawak aku gi auction next time around please - SG HUB Cards -

    ReplyDelete