Thursday, February 5, 2009

5th February 2009 Ng Chan Mau Auction Day.




Petang tadi, bertempat di Ng Chan Mau, aku tolong bidkan hartanah lelong untuk rakan kita, Syada. Alhamdulillah, menang at Reserve Price. Hartanahnya, tak perlulah aku heboh2 kan, dah memang hot pun tempat ni. Tak sangka pula dapat Reserve Price. Kebanyakan unit untuk di lelong pada hari ini, called off. Daripada lebih kurang 20 unit utk di lelong, hanya 10 yang available, tapi hanya 4 yang mempunyai pembida. Selain daripada aku, Peruzz dan Fahim turut serta sebagai pemerhati/penyokong. Auction kecil kecilan seperti ini, cepat habis. Tak sampai 10 minit, dah settle. 3 daripada 4 hartanah yang mempunyai pembida, menang at Reserve Price. Mr Foo pun bagitau, special untuk Tahun baru Cina dan Thaipusam, ramai yang dapat RP. Aku tak tau la mereka yang berkenaan terlompat lompat dan senyum sampai telinga sebab menang hartanah at RP. Tahniah untuk mereka yang berkenaan.






Macam biasa, Satu Solution kena cepat dan cargasss.. aku terus gerak ke unit tersebut. Aku pun dah ada satu unit di sini, masih belum di sewakan. Peruzz pun ada satu unit di sini, yang masih dalam proses pembelian secara subsale. Aku dan Peruzz pun terus gerak untuk melihat unit yang baru di menangi, sambil menghantar barang pada unit aku. Ok.. kereta kontraktor aku dah kosong. Tikar getah berjaya dihantar ke lokasi. Weekend ni aku nak pasang tikar getah, kipas dan lampu untuk unit aku (aku ke pasang? hahah..). Rumah yang baru dimenangi ini sebenarnya diduduki oleh 4 orang bangla lelaki. Ok.. Syada boleh pilih salah satu sebagai calon.. menurut bangla yang aku jumpa tadi, namanya Mohd Abu, boleh panggil dia Abu. Dari cerita Encik Abu ni, dia dah menetap di di situ selama 9 tahun (ye ke rumah ni dah berusia 9 tahun?? ke saja nak reka cerita takut aku panggil polis?? hahah..). Dia juga tahu rumah ni nak kena lelong, dan rumah ni dah pernah kena potong air sebab tuan rumah tak bayar bill air. Dia juga diarahkan oleh tuan rumah supaya jangan keluar dari rumah ini, dan teruskan membayar sewa kepada tuan rumah sehinggalah diberitahu untuk keluar (duit sewa nak.. bayar kat bank taknak.. aku tak paham betul la??). Dia juga tahu tuan rumah tak pernah buat bayaran pada pihak bank berdasarkan surat2 yang diterima dari pihak bank.

Aku tak berapa faham logik nya di sini. Kenapa tuan rumah terima duit sewa tiap2 bulan, tapi tak buat bayaran pada pihak bank? Dia boleh dapat RM450.00 tiap2 bulan, tolak duit bayaran bulanan pada bank, aku yakin, mesti ada positive cash flow. Mungkin RM1-2 ratus sebulan +cash flow, untuk selamanya, selagi ada penyewa. Tapi apa yang berlaku, dia cuma akan dapat RM450.00, sehingga ada pembeli yang beli rumah dia dari lelong. Macam cerita itik bertelur emas.. nak kaya cepat?? entah la..

Disebabkan rumah telah ada penyewa bangla, mereka yang berkenaan kena decide apa yang akan dibuat untuk rumah ini. Mahu teruskan memberi sewa kepada bangla, atau mahu keluarkan. Nanti kita bincangkan..

26 comments:

Matt Azuri Zukainain said...

biar aku teka..TERATAK tu...dapat RP plak tuh..hehe...wow..tahniah bro!

puding_melo said...

hehe..congrate! terbakar aku tengok.

syada said...

tahniah jugak bro! tQ!=)

Wida said...

Ehehh.. Fahim 1st rumah terus RP ke... eceehhhh.. hebat.. congratz!!

faris said...

@wida : bukan fahim punya la. Fahim kebetulan datang nak feel the auction, hehehe.. ini Syada punya. aku belum buat karangan la.. malam nanti baru buat.

ayip said...

tahniah syada...

pasni..next umah plak..hehehe

syada said...

tq sumer..

err..kuarkan itu bangla..takmo2..cit sifu..nk suh aku cari calon bangla..hampeh..patut aa nak tulis post tgh2 malam..ahah..upenye ada cite bangla..okeh nnt diskas blk..TT malam ni..

tQ again...=)

Wida said...

huhuhuhu.. geng bunga sudah beli rumah!! congratz Syada!! hahaha.. sori silap orang pulak...simpan saja la bangla tu.. buat collection...haha

huhu.. Faris.. ko gelakkan aku dalam forum ye.. huhuhuhuhu.. maluuuu...

Jumpa TT malam ni!!~~

ctfarazila said...

Congrats Syada! Layak ke ko beli low cost ni... hehehehe

pie2020 said...

wowow .. tAHniah Syada.. wow wowo . dptt mamat banglaa .. leh kawin dgn banglaa terusss... ko kan singlee lagii syada..

ayip said...

hahahah...
dulu..aku beli umah..dapat batu bata..skrg nie...syada lak..beli umah..dapat bangla..woww..free gift tu...ngeh3

k.aida said...

wah.. tahniah... tahniah...dpt RP... dolu2 berebut2 org bid.... skg?bayak lak skali auction sampai 10 unit? huhu.... sesetengah org dah merasa ketegangan ekonomi skg ye? bank pon cepat je kot nak lelong....sapa yg bertuah JV ngan syada ni? leh reveal ke tak....

syada said...

#ctfarazila: ahah..faris melayakkan aku..wahah..confident!aha..

#pie & ayip: cesss..aku jual kat korg mau? kasik bikin umah korg chantek2..xyah la korg jd bangla dah wat keje smpai mlm..ahah..

#k.aida: mau revealkah? saya lum pnh jumpe kut ini partner jv..tggu faris revealkan xpun tn empunya diri..hee

juruukur said...

Tahniah.. dapat rumah baru..

treec00l said...

huhuhu,

syida punye rumah, aku dpt nama. hehehe.

pemberitahuan,

treec00l = fahim.

sebab yg penah jumpe aku dlm geng ni pon 5 org je, so aku intro la sket :D

carjunk said...

dpt RP tuh..memang untung. dpt sekali ngan bangla2..hehe.lg untung?ntah ler..tuan rumah jer yg tau. :D

Matt Azuri Zukainain said...

tape syada..janji masyukk..tapi keluarkan bangla 2tuh..cat balik umah...letak barang2 sket...up sewa...hehe

jeguk said...

tahniah syada..
perghh..beli umah lelong dapat banglow...wowwweee...

Oppss...silap..beli rumah lelong dapat bangla....hahahah..ok aper..ko x mo tgk duluker itu bangla syada?....

maner tau henseemmm macam shah ruk han...hehehh

syada said...

weitt..bangla2 tu plak yg glemer dr ownner..isk..ahaha..aku xnak jumpa leh?antar perwakilan je..nk ckp..

machaa..mau duduk sini lg ka? harga sewa kami up 100.if u all tanakk.sila angkat kaki blk bangla..timakasih atas kerjasama abg2 macha..

wahaha..baik kan owner ni..hee..neway timakasih sumerrr....=)

Farid said...

Tahniah kat sifi syada sbb dapat umh "hot spot" siap ready tenant tuuu..Yg plg besshhh...dpt RP.Bila la time aku aku nk merasa RP lak..Hehe.Apapun,tahniah gak kt sfu peruh n sifu Faris sbb ada gak unit kat sne..ngehh2.Untung tuuu.

Farid said...

Tahniah kat sifi syada sbb dapat umh "hot spot" siap ready tenant tuuu..Yg plg besshhh...dpt RP.Bila la time aku aku nk merasa RP lak..Hehe.Apapun,tahniah gak kt sfu peruh n sifu Faris sbb ada gak unit kat sne..ngehh2.Untung tuuu.

sepul_besut said...

oit peruzz.. datang KL senyap2.. angkat rumah lg ka?

jeguk said...

syada...ko mainten aje mat bangla tuh..aslong dia bayr sewa..n ada permit sah...nanti bleh ko guna tuksupply manpower tuk PMC+1solution..kira part time hujung minggu...ko amikler komisen...diorang nie kekadang memang nak keje part time hujung minggu..tambah pendapatan..

tp itu cadangan jek..mana tauboleh pakai..

peruzz said...

tahniah sifi.syabas la dapat RP.. beli rumah percuma banglaa..haha.. 4orang lagik tuh..leh rotate2 utk date..itew mangla manyak baik la syada..try la date duluk..hehe
sepul.. wa gi jenguk2 saje maaa.. tak mampu da nak beli2 rumah ni..

syada said...

tq2 sume! weh..nama aku dh jd "sifi syada" plak dah..mcm2 la korg ni..ramai btul berkenan ngn bangla2 ni..farid..ko xyah dpt RP.modal ko byk..xmaen aa RP2 ni kan..hehe.peruzz..watpe aku nk ngedate ngn dorg..yg melayu pun aku mls nk ngedate..ni lak bangla..hampeh lu..
jeguk..aku msukkan dlm pertimbangan ko nye cadangan tu..tq2!

Anonymous said...

Faris,
Ingat nk guna satu solution untuk bid rumah....teratak ada dua kan n penara ada satu.
Aku niat nk bid satu je....tu pun kalau belum ada registered bidder.

My Hp No 019-3563116 (Nazri)...

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com