Wednesday, February 18, 2009

OCBC Memory Remains.. Kehidupan di Teruskan.

Semalam adalah hari terakhir aku bekerja sebagai banker. Keputusan yang agak pantas dan drastik pada tahun ini. Tapi itulah aku, suka ambil risiko. Hidup perlukan cabaran dan risiko untuk berjaya. Itu pendapat aku. Dah hampir 3 tahun aku bersama OCBC dan hampir lapan aku aku kerja sebagai banker. Tiba masa untuk aku move on dan teruskan bidang yang aku minat, hartanah. Terima kasih pada semua kawan2 yang membantu aku selama ini. Keputusan yang aku buat memang ada kena mengena dengan kawan2 semua. Siri perbincangan aku dengan Pie, Juruukur, Bri dan Team manager aku di OCBC mempengaruhi 10% keputusan yang membuatkan aku nekad untuk berhenti apatah lagi aku dah register sebagai Real Estate Negotiator dan aku nampak peluang yang ada. Lagi 90% keputusan aku sendiri, sebab aku tak nak salakan orang lain kalau aku gagal. Kita yang tentukan hala tuju hidup kita.



Memang sayang aku nak tinggalkan OCBC, tapi kehidupan perlu diteruskan, kemajuan perlu dicapai. Kita tak boleh sentiasa berada dalam zon selesa untuk berjaya. Aku bermula dalam bidang hartanah sejak aku bekerja di OCBC. Apa yang aku ceritakan dalam blog aku ini tentang teknik cari modal, teknik beli hartanah, semua tu hanya selepas aku bekerja di OCBC. Memang banyak jasa OCBC pada aku dari segi gaji dan masa untuk aku belajar tentang hartanah. Aku bermula dalam bidang hartanah dengan carian2 internet untuk pembelian rumah baru dan subsale, kemudian aku jumpa peluang2 hartanah lelong, aku beranikan diri untuk membeli, kemudian aku jumpa Bicara Jutawan dan mula berkawan dengan pelabur2 hartanah yang lain. Langkah semakin laju dan kini network kita pun makin berkembang. Teruskan dengan pelaburan kita. Apa ilmu yang aku ada, insyaAllah aku akan kongsikan. Walaupun aku dah ada company, tapi aku tetap sama. Apa yang penting, jujur, bermaklumat, kerja yang pantas dan cekap, aku yakin aku boleh berkembang.





Sibuk tetap sibuk. Walaupun aku kerja sendiri sekarang, banyak que job yang aku kena selesaikan. Ramai yang menaruh harapan pada Satu Solution untuk realisasikan impian pelaburan hartanah mereka. Ya, aku akan usahakan.

*Din malu2 muka nak masuk blog.

*Dalam batch aku, aku sorang je Officer yang tinggal, yang lain semua Team Manager. Semalam gi lunch dengan Team Managers aku je. Mugin, Rueben and Fix.. jumpa lagi.

Wednesday, February 4, 2009

Fikirkan..





Semalam hari aku untuk spend dengan family. Asyik kerja je.. mana boleh. Itupun keluar lambat, aku settlekan hal kerja dulu. Tujuan utama keluar adalah membeli stroller untuk Yasmine. Umur Yasmine dah 2 bulan setengah. Kalau nak jalan2, senang sikit kalau pakai stroller. Boleh bagi dia tidur dalam stroller. Aku pilih stroller warna merah, brand sweet cherry. Nama model dia matador jogger. Harga RM279.00 sahaja. Mahal gak ni. Kalau nak ikutkan yang cantik lagi, aku nak ambik yang harga RM439.00, tapi takpe, cukup la yang matador jogger ni. Aku swipe credit card aku. Yang bestnya (memang best!!), petang tadi bank call aku bagitau aku tak payah bayar untuk stroller tu, diorang akan creditkan balik amount tu dalam credit card aku. Aku within the spender of the day yang bertuah semalam. Horrey.. selamat duit aku, dapat stroller free. Kalau aku beli yang harga RM439.00 tu kan lagi best. Hehehe..




Apa yang aku nak cerita sebenarnya ialah tentang networking. Korang selalu pergi auction? Selalu kalah masa auction? Emosi dengan kekalahan? Tak mampu nak terima kekalahan dan akhirnya sanggup membida pada harga yang tinggi? Banyak persoalan timbul. Sebab itu kita kena kuatkan network. Supaya kita kenal antara satu sama lain, dan kita tahu siapa yang akan masuk auction unit mana. Kadang2 kita akan lawan sesama kita di acara lelongan. Tujuan kita beli dari lelong, supaya kita dapat below market price, Bukan sebab kita seronok membeli dan akhirnya beli over price. Mungkin korang tak kisah beli over price, yang penting dapat join group pelabur hartanah. Atau mungkin boleh cerita pada kawan2 lain yang ‘aku ada 10 bijik rumah lelong’. Tapi matlamat utama membeli, tak tercapai. Mungkin kena top up loan sebab beli over price, atau mungkin beli ngam2 at market value, dan tidak mendapat pulangan +ve cash flow yang di idamkan.

Orang panggil aku cool bersebab. Salah satunya, aku boleh terima kekalahan demi kekalahan dalam acara lelongan kerana nilai hartanah tidak within my target. Aku tak emosi, aku teruskan dengan hartanah lain. Cuba korang tengok listing hartanah lelong. Banyak. Setakat nak makan sorang setahun 2-3 bijik setahun, aku tak nampak ianya satu masalah yang besar. Yang penting sabar, dan tunggu. Kalau nak beli juga, dan kena lawan dengan orang lain, cuba tengok siapa lawan kita. Cuba nego.

Situasinya, korang boleh bayangkan dalam fikiran, satu apartment bernilai semasa 80k. Reserve price bermula dari 50k sahaja. Peruzz lawan dengan Man. Dua2 hebat, dua2 berbudget tinggi, dua2 tak mahu mengalah. Apa yang berlaku seterusnya? Man menang pada harga 88k, sebab kena cucuk dengan Tuah. Boleh berlakukan? Apa yang berlaku selepas itu pula?

1) Market value hartanah adalah 80k. Man kena top up, kena bayar deposit 16k, loan amount 72k, iaitu 90% dari nilai market value approved.
2) Bank untung sebab dapat jual hartanah pada harga melebihi harga pasaran. Bank dapat menyelesaikan Non Performing Loan. Lebihan tersebut akan dapat pada ex owner. Ex owner akan mengucapkan terima kasih kepada Man, kerana menolong membayarkan hutang rumah, disamping memberikan duit lebih untuk memulakan hidup kembali. Itupun kalau owner berterima kasihlah. Kalau owner duduk situ lepas tu taknak keluar rumah, Man jugak yang kena halau owner.
3) Perbezaan 38k dari reserve price. Walaupun apa yang aku bagi ini contoh, tapi memang ada berlaku dalam situasi sebenar. Apa maksud 38k ni? Walaupun ianya dalam bentuk pinjaman perumahan, di bayar selama 30 tahun, ianya melibatkan 200.00 sebulan selama 30 tahun. Kalau lah kita dapat pada harga 50k, tak perlu membazirkan RM200.00 sebulan itu.

Kesimpulannya, belajarlah kenal mengenal antara kita. Kadangkala (bukan selalu!!) aku tak kisah untuk bagi laluan pada orang lain, dan begitu juga orang lain, kadangkala tak kisah untuk bagi laluan pada aku, dan kadangkala juga, kalau ada yang nak masuk sama degan aku, aku ajak jv dengan dia, untung bersama. Aku bercerita untuk educate korang beli dan dapatkan keuntungan, bukan suruh korang seronok2 membeli. Belajarlah sesuatu. Apapun, itu duit korang, pandai2 lah budget. Jangan ingat aku marah atau aku dengki. Aku tetap cool.