Thursday, March 12, 2009

Update.. update..

Update untuk 2-3 hari ini..
Rumah kota damansara AbeERU : selamat disewakan. Kita try push sewa RM400.00 .. beberapa prospek dah tengok rumah.. masalah utama sebab tingkat 5… kalau tak awal2 lagi dah boleh disewakan. Penat wwooo panjat tangga. Kita try push untuk RM350.00 last price.. tak boleh jugak.. last kopek punya price RM300.00.. berjaya disewakan. Penyewa dah confirm.. Bri akan arrangekan nanti.

Rumah Penara Matt : Masih dalam proses. Hari tu company dah setuju nak sewa, tapi tiba2 ada unexpected problem yang dialami penyewa. Beberapa prospek dah mula tengok rumah tapi belum ada confirmation.

Rumah Khairul : Dah mula dapat 3-4 prospek tenant yang akan tengok rumah dalam minggu ini.

Hari ini aku buat stamping tenancy agreement untuk rumah2 Matt di LHDN Jalan Duta then terus submit kepada banker Matt untuk loan documentation. Lama juga aku disana, hampir 2 jam. ½ jam yang pertama hanyalah mengisi borang untuk tujuan stamping. Borang2 LHDN yang aku simpan buat stok dah habis, so aku tambah lagi stok baru. Kalau datang LHDN lepas tu baru nak isi borang, lama nak spend time. Walaupun 3 keping je nak kena isi untuk setiap tenancy agreement, kalau dah 3 tenancy agreement dah 9 keping, lagi nak tunggu giliran.. lama la masa nak kena spend. Petang tadi hujan lebat.. aku ingat nak survey beberapa tempat, tapi cuma dapat 2 tempat je. Area Kajang dan Bangi. Sekarang ni nak pikir pasal property sendiri pun kurang masa. Banyak habiskan masa untuk property client. Dulu2 aku ada bagitau lawyer aku kenapa tak beli untuk diri sendiri, asyik buatkan untuk orang je.. tiada masa katanya.. sekarang ni benda yang sama kena pada aku.. heheheh.. Tapi takkan selamanya keadaan ini berterusan. Aku kena create satu system supaya aku akan ada lebih banyak masa untuk aku. Kita delegatekan kerja pada orang.. cuma standard kena jaga. Dari company yang kecik, cuma ada 3 director.. yang director2nya jadi machai, kuli, bos, tukang sapu, tukang cat, tukang paip (Bri tukang paip, dia akan settlekan msalah jamban tersumbat.. hahah) dll.. akan menuju kemajuan.. InsyaAllah. Awek2 cun penyambut tetamu, peyambut telefon, buat site survey, buat wiring dll akan diusahakan.. heheh.. lama lagi la.. sekarang nak try buat semua sendiri dulu. Kalau ada saper2 yang nak cuba join kita orang buat kerja, aku tak kisah.. aku pun belajar sendiri cat rumah.. pecah rumah.. baik pulih sendiri.. semua tu akan jimatkan kos.. tapi kalau kita tiada kepakaran.. tiada masa.. atau tiada di KL.. nak buat macam mana kan.. kena juga pakai khidmat Satu Solution.. hheheh


Isnin yang lepas tiles terkopak rumah Matjoe dah diselesaikan. Cuma kena lap balik gam tiles yang dah kering. Sekarang cuma tunggu grill ditempah dan dipasang sahaja. Matjoe akan uruskan sendiri kemasukan penyewa. Pie yang settlekan pasang tiles. Aku cuma tolong bersihkan, tolong kopak simen2 dan bersihkan semula.

Semalam aku dah siapkan urusan registration untuk pembida2 14 march ini. Kita tunggu tarikh 14 March nanti. Sesuatu yang aku nanti2 kan juga juga kerana client yang register di bawah aku ada lebih dari 10 orang. Ramai tu.. dan hari ini aku dah mula dapat keputusan beberapa unit telah called off terutama Penara. Aku dah maklumkan kepada pembida2 terlibat yang unit mereka called off. Kepada yang aku tak contact, unit mereka masih untuk dilelong. Macam nak tunggu raya je kan.. berdebar2 dan bersemangat. Aku tak kisah korang nak register dengan aku atau dengan orang lain, itu semua persaingan. Siapa yang dapat bagi servis dan pakej terbaik, dialah yang akan dapat mengekalkan pelanggan masing2. Hanya yang terbaik yang akan dapat bertahan.


Semalam juga aku dah buka rumah Saiful, Apt Puchong Permata yang baru dimenangi Sabtu yang lepas. Apt ini pun kosong. Once elektrik dah masuk, mungkin minggu depan, boleh pasang grill dan pasang lampu dan kipas. Once air dah masuk, boleh cuci rumah.. terus boleh disewakan. Apt ni lake view, ada beranda. Lake dia warna hijau.. sejuk mata memandang.. hehehheh..

12 comments:

Matt Azuri said...

Bro,

Thanks for da update. Bagus ader segment nie, baru la client tak tertanya-tanya...n jimatkan masa ko..semua lam satu.

Btw, harap lebih ramai lagi yg akan offer untuk jadi volunteer..win-win situation la...diorang dapat knowledge...ko pun dapat tenaga kerja.

bling2 said...

jap, bab TA tu nape 3 salinan borang kene isi?
aku isi 1 borang je utk 3 salianan TA.. huhu

aku buat kat kg attap.. ko suh bri buat je bro...tu tempat permainan dia tuh.. haha

lg pon aku rase xde lah sampai 2 jam kn tunggu. huhu...

lg 1 klo nk cepat beli setem hasil rm 10 kat pejabat pos... lekatkan... pastu xyah amik no.. juz bg je oppicer tu suh dia cop

Matjoe said...

bro. bila mau jumpak kasik bayar itu invoice. agak2 grill mau pasang. serbis 1solution mmg ngetop

ayip said...

bling2...xsilap sy lar..tuk stampping nie...harga lenlain..berdasarkan harga rumah/sewa..tak semestinya stampping tu harga RM10...sbb dulu..sy penah kena stamppting TA harga ada yg RM20..dan ada yg RM15...jadik kena tgk balik..
better..tanya dulu brape rega nak kena stampping..pastu baru p pej pos..belikan stem hasil...

perbetulkan kalau sy salah..

tQ

faris said...

@ bling : aku dah suruh si Bri buat kat Kg Attap, padala seberang jalan je ngan office dia, dia kata busy la apa la..
3 helai borang tu.. borang PDS1 1 helai dan borang PDS49(A) 2 salinan. aku silap isi borang PDS1 pun diorang suruh isi borang PDS 1 padahal cuma nama borang je lain.. isi kandungan sama.. macam Matt punya ni.. ada yang RM21.00 ada yang RM17.00..

Tuah said...

if nnt dah maju,ada awek kerja survey rumah..aku mau kerja dgn 1 solution jugaklah..survey rumahh....

azwazis said...

aikk....dah ada penyewa dah...kekekeke!!

bagus la korang nih!!!

tuan umah pun baru sekali pegi tgk!!

pepun...thnx a lot!!

askrool said...

tuah....ade awek baru mau ikut ke??....bukan survey rumah silap2 survey org rumah jadinya ;)

pie2020 said...

brii mmg busyy .. auditor lah katakann .. hehehe ..

weeeii ... rumah abe ada orang sewa.. syabas.. .tak larat aku nak panjat tangga tu lagii .. aku dah advice abe.. next time jgn beli tingkat paling atass .... takde liff susahh ..

nak carii stafff ke .. wowowo .. lepas niee ramai lee calll .. suaraa aweekkk yg merduu .... penyambutt tetamu ... pakaii sekksii .. wowowow ... lagii clientt tak nak balikk ....

Matjoe said...

awek xyah la buat keje survey umah. jadi penyambut tetamu mmg sesuai.

bling2 said...

setem yg rm10 tu utk salinan eja...
klo xnk buat salinan yg asal tu photostat je..salinan bg kat tenant.

yg 1 tu dia akan kira camni

http://www.hasil.org.my/melayu/bm_NO2_1_4.asp#tanah

tp aritu aku tanye cashier lhdn tu

dia kate sewa sebulan kali 12
tolak 2400 utk pengurangan
pastu bahagi ngan tempoh sewaan
pastu ade lg tp aku dah lupa
haha

tuanbri said...

Rumah Abe dah ada penyewa ?
tengok siapa yg meng ayat la weiih..

"Ayat Power"

hahaha...baca bismillah je...

@faris-akumemang busy la...
kau cuba jadi auditor la...baru mau tau...
kg attap hr tu aku buat stamping...masuk pukul 230, sampai pukul 5 br habi..pjbt pun dah tutup..

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com