Friday, August 21, 2009

Bulan puasa pun nak beli rumah lelong ka..

Best kan lama tak update blog.. Kita bagi reda dulu kehangatan rumah lelong.. study market.. masuk dan beli bila market murah.. tak perlu bid tinggi2.. relax2.. takde apa nak dikejarkan.. ada beberapa kemenangan yang rakan2 silent reader kita catatkan dalam minggu ini, dan ianya memang below market price. Market Condo VM tak menentu, unpredictable.. kadang2 boleh dapat RP.. kadang2 boleh dapat below 90k walaupun lawan 3-4 orang.. kadang2 harga cecah lebih 100k lawan sampai berbelas2 orang.. pada aku unit sama je.. 850sqft atau 1000sqft, bumi lot atau non bumi lot.. tapi marketnya masih unpredictable. FD Apt pun sama.. kadang2 boleh dapat RP.. kadang2 boleh dapat harga rendah walaupun lawan 3-4 orang.. kadang2 harga naik tinggi..

Minggu ni aku ada settlekan hal TNB rumah DM eezone. Penyewa dah 3 bulan tak dapat bill elektrik, tiba2 TNB datang pagi2 cabut meter. Akupun belum tukarkan nama kepada nama eezone lagi. Pagi tu jugak carrgass pergi tukar nama kepada nama eezone. TNB PJ. Tak perlu bayar tunggakan lama dari zaman owner lama sehinggalah zaman penyewa dah masuk menyewa. Cuma perlu bayar deposit baru sahaja. Cuma, esoknya baru TNB pasang meter semula. Malam tu penyewa pakai lilin saja.. Heheheh.. Jadi, untuk kawasan Subang, Cheras, PJ .. pengguna/pembeli baru tak perlu jelaskan tunggakan owner lama. PJ kawasannya agak luas. Kalau belah2 Sunway, Lagoon Perdana.. itu dah masuk kawasan Subang, kalau Desa Mentari, Mentari Court.. dah masuk TNB Seksyen 14.. Dan belah2 Damansara, dah masuk kawasan TNB Kepong. Sila semak bill api untuk alamat TNB, sebab kita tak boleh tukar nama di mana2 TNB sahaja, kena ikut kawasan. Yang lain, sepengetahuan aku, Ampang dan Shah Alam, pembeli baru kena jelaskan tunggakan owner lama, jika deposit owner lama tak mencukupi untuk cover bil terkini.

Ramai client Satu Solution sedang menunggu giliran untuk loan disburse. Ini untuk pembelian rumah lelong bulan March sehingga bulan April. Ada jugak kes pembelian bulan January hingga February yang extand 3-4 bulan. Alhamdulillah, dah selamat disburse.. baru lega hati aku. Sekarang baru boleh gerak cargasss.. tapi sekarang aku dah kurang memberikan tumpuan pada lelong semata2. Nak cari business baru, colaboration project dengan company besar lain. Minggu depan nak pergi meeting. Aku dan Tuanbri nak pergi propose projek kami. Kalau menjadi, baru boleh cerita.. dan.. kalau menjadi.. baru boleh open ramai orang untuk join kami. Dapat tangkap tak projek apa? Hahahahah.. rahsia.. Sekarang masanya untuk luaskan network.

Dah masuk 21 August... Sabtu start puasa eh.. Selamat Berpuasa..
Aku tau.. ramai nak masuk lelong bulan puasa ni.. budget orang ramai nak guna duit untuk raya.. tak ramai masuk lelong.. harapan tinggal harapan je la.. Kalau guna taktik ni 2 tahun lepas boleh la kot.. Hahahahah..

10 comments:

armouris said...

info-info kesihatan tentang puasa kat sini - Pelbagai Info Kesihatan Tentang Puasa

mdizone said...

aku pun nak join gelak gak hahaha

Buat masa ni aku pun nak rilek2 dari dunia lelongan. Aku pun ada projek sendiri nak kena wat.

Dah jadi nanti baru aku kecoh2 hehe

wan zairulakman wan ibrahim said...

aku dah lama releks drp beli rumah....hopefully ujung thn nie bole tambah satu ...

PoKLi said...

aku pn nak slow down..apsal la loan aku 3 bijik dr bln 3 tak disbus.slow la lawyer Ram Reza.adus.nak focus emas dan training la pulak

cengkok said...

bagus....bagus..pakat2 slowdown.. Tunggu ujung da...tgh proses jual 1st rumah lelong ...hold setahun setengah dpt net 35k ok la sgt.

Anonymous said...

.....fariss....saya mau register agen laa.....apa awak punya faks no.....saya mau faks saya punya kad pengenalan.......tu hari saya menang bid banglow.....banyak rugi woooo....tak dapat komisyen....

Anonymous said...

...komen atas.....jaws laa

peruzz said...

uncle..kalo tak letak nick pun.. mesti org tau gak.. sape lg yang mampu beli big banglow thru auction..ikan bilis mesti tak mampu punyer.. hehe

joefizi said...

aku sedang mencari2 rumah sewe yang sesuai

faris said...

Betullah uncle.. tak payah letak nama pun dah kenal.. Heheheh.. Nak register bagi no ic saja.. nanti saya registerkan.. saya tak perlukan copy ic.. kecuali kalau nak pergi bidkan.. sms saja detail property and detail uncle..

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com