Friday, September 18, 2009

Pelaburan Hartanah Bagi Aku

Pelaburan Hartanah Bagi Aku
Hot topic minggu ini ialah perbandingan pelaburan mana kah yang terbaik.. sambutan hangat dari mereka yang melabur dalam hartanah dan melabur dalam emas. Haih.. ada banyak cabang pelaburan lain, kenapa nak focus pada emas dan hartanah sahaja. Mereka juga ada yang melabur dalam kedua2nya. Adakah emas dianggap pelaburan? Terpulang definisi dan pelan tindakan masing2. Aku tak main emas. Mungkin belum lagi. Pengetahuan aku tentang emas, cukup basic. Pada aku, setelah kita beli emas, kita perlu tunggu sehingga harga naik untuk kita membuat keuntungan. Beli harga murah, jual pada harga tinggi. Tapi kadar keuntungan yang aku lihat, tak berapa tinggi. Jangan anggap aku menolak pelaburan lain. Pelaburan lain bagus, mengikut definisi masing2. asalkan ianya menghasilkan sesuatu bagi kita, kita puashati dengan prestasi pelaburan kita, teruskan. Ada banyak sebab aku melabur dalam hartanah.

Pasif income.
Itu matlamat aku dalam pelaburan hartanah. Sebuah apt aku boleh jana secara puratanya RM200.00 sebulan pasif income. Kalau sepuluh buah, aku ada pasif income RM2000.00. Modal yang aku keluarkan secara purata untuk menjana RM200.00 tersebut lebih kurang RM15,000.00. Return of Investment dari sebuah rumah lebih kurang 15% pa. Itu yang aku cari. Asalkan ROI nya melebihi 10% pa itu sudah cukup bagus.

Menyediakan Pasif income untuk keluarga
Asas yang sama, Cuma bila aku sudah tiada, keluarga akan mewarisinya, dan berterusan menerima pasif income dari aku.

Menggunakan duit Bank
Well said, aku cuma keluarkan 10% untuk deposit, bank keluarkan 90% balance, penyewa yang bayarkan monthly installment, dan sedikit cash flow dari penyewa, untuk aku.

Hasil penjualan Rumah.
ROI yang aku sebutkan diatas hanyalah untuk kes rumah yang disewakan. Tetapi bila kita jual, ROInya menjadi lebih tinggi. Contoh, dengan modal RM15k, aku beli sebuah apt berharga RM80k. Aku jual pada harga RM130k. Untung kasar RM50k-RM15k = RM35k. Err.. ROI 233.33%. Bapak aahhh tinggi. Hehheheh.. Modal 15k, untung RM35k. HHmm…

Membantu sesama kita
Aku selalu ceritakan teknik yang aku gunakan, sama ada dalam mencari modal, mencari untung, lokasi2 hangat dan aktiviti aku. Perkongsian ini tidak memberikan aku keuntungan dalam bentuk wang ringgit.

Gabungan minat menghasilkan active income.
Bermula tahun ini, baru aku decide untuk menjadi agent hartanah yang menyediakan full pakage service dari proses pembelian sehingga rumah siap diduduki. Itupun, aku rasa, I’m not a good businessman. Harga murah, kerja banyak, badan penat. Sekadar perbandingan, Mr D yang menang Emerald Condo membayar 3k kepada agent. Apa dia dapat? Dapat rumah je la.. lawyer kena urus sendiri, loan urus sendiri, semua la sendiri.. Berapa pula yang aku caj Rizafarid? Hahahah.. kalau menang pun, aku caj 1k sehingga loan disburse. Murah? Terpulang pada definisi masing2. Berbalik pada tajuk di atas, membantu sesame kita. Apalah nilai 1k max charge yang aku kenakan pada client, kalau client boleh jana 20-50k untuk keuntungan sebuah rumah. Yang penting, repeated business, meluaskan network, dan membantu kita menjana ekonomi. Tapi aku rasa puashati bila pembeli mendapat hasilnya.

Untuk pengetahuan, client aku ada lebih dari 100 orang, dan dari January sehingga September, lebih dari 70 buah hartanah lelong telah dibeli melalui aku. Jumlah harga belian untuk kesemua hartanah yang dibeli itu melebihi RM5,000,000.00. Sehingga kini, kesemua pembelian itu melibatkan kaum bumiputera sahaja. I’m not racist yang limitkan client untuk bumiputera sahaja. Tapi dah memang client aku semua Bumiputera, apa yang aku boleh buat. Kalau aku seorang yang beli untuk diri sendiri, aku tak mampu. Tapi bila aku offer service, ramai yang berkemampuan telah mula menceburi dan merancakkan pelaburan hartanah. Itu baru harga belian, sedangkan bila mereka membeli dari lelong, mereka beli secara puratanya below 20% market value. Hasil dari keseluruhan pembelian ini boleh menghasilkan lebih dari RM1,000,000.00. Ada yang telah menjual hartanah mereka, ada yang telah menyewakan, ada yang telah menghomextrakannya. Bermakna, keuntungan telah dijana. Dan apa aku dapat? Aku dapat pengalaman untuk diri aku sendiri, dan aku dapat active income juga. Gabungan yang menarik untuk aku. Kalau kita minat, transform minat kita itu untuk menjana active income untuk diri kita juga. Konsep yang sama, boleh saja digunakan untuk menghasilkan active income dalam bidang lain.

Aku cuma dapat bercerita. Nak guna service Satu Solution atau tidak, terpulang pada masing2. seriously.. terpulang pada masing2. Aku bukan salesman yang bagus dalam hal nak memujuk client. Let the clients decide. Sebab aku pun client untuk orang lain, aku suka ada pilihan dan aku suka decide sendiri apa yang aku mahu. Dalam consultation aku pada client pun, aku banyak bagi option pada client, supaya mereka memilih sendiri. Konvensional atau Islamic, Nak buat fully furnish atau tidak, Nak teruskan pembelian atau tidak (kes biasa rumah ada penghuni), Nak ambil MRTA 10 tahun atau 30 tahun dan lain2 lagi… Client perlu diberi pilihan. Pembelian hartanah melibatkan komitmen selama 30 tahun. Aku cuma bersikap adil kepada client.

Pelaburan hartanah tetap memiliki risiko. Aku pernah cerita sebelum ini. Tapi kalau risiko2 tersebut menakut2kan kita sehingga kita rasa pelaburan hartanah tidak sesuai dengan kita, jangan ceburkan diri. Apa yang baik untuk orang lain tak semestinya baik untuk kita. Salam Aidilfitri.