Saturday, February 6, 2010

Lelongan Hari Ini..

Baru hari ini aku turun lelong, bertempat di Ng Chan Mau. Sepatutnya ada 2 unit yang perlu di bida oleh client aku. Fix yang nak mencuba untuk kali ke 3, pulang hampa bila unit called off. Yea.. Fix member aku dari OCBC. Fix mana lagi.. takpe.. kita cuba lagi lain kali Fix. Bird yang turun untuk membida bagi pihak Farhan (Farhan pergi main bola) datang bersama rakannya, Ikhwan yang juga Secretary JMB Gurney Heights (Uncle Dodi sila berkawan dengan Ikhwan..). Ada cerita menarik tentang management lama Gurney Heights yang Ikhwan ceritakan. Tapi itu cerita lama. Patutpun masa tu keadaan pengurusan agak teruk. Sekarang dah bertambah baik. 2 unit yang Bird patut bida, satu called off, dan satu lagi, landed house di Puchong, dari RP130k naik kepada 190k. 8 pembida untuk unit ini. Bird agak garang bertarung sehingga 184k, bagaimanapun di tewaskan oleh pembida teknik hero, bila tiba2 pembida senyap mengangkat untuk 190k. Sebenarnya unit landed di Puchong ini telah memasuki lelongan pusingan ke 4 atau 5 mungkin. Lelongan2 terdahulu.. tiada siapa yang berminat, dan kini bila harganya cukup rendah, ramai yang masuk. Lelongan unit2 lain, Penara called off dan Mentari Court 100k dimenangi harga reserve.


Selesai lelongan, lepak2 minum2, sembang2 dengan Ikhwan dan Bird sementara menunggu Bri yang baru selesai lelongan CIMB di Equatorial Hotel. Bri datang sambil menunjukkan goody bag CIMB. Confirm menang. Satu unit Brunsfield harga RP189k berjaya dimenangi Nija setelah beberapa percubaan mendapatkan hartanah di Seksyen 13 sebelum ini gagal. Tahniah.. tahniah..


Lebih kurang pukul 2 petang, aku ada appointment di office dengan client dan network aku. Member Matmin datang untuk mengetahui lebih lanjut tentang rumah lelong.. dan maklumat berkaitan. InsyaAllah tak lama lagi dia nak mula ikut jejak Matmin. Selesai dengan client, meeting dengan network aku pulak. Siapa tak kenal mamat ni. Selalu jumpa di lelongan awam. Meeting kami dah masuk fasa terakhir. Mulai sekarang Satu Solution boleh mula rekrut negotiator/consultant untuk marketkan hartanah2 lelong. Kami akan follow cara Ali untuk menarik minat orang ramai menyertai kami menjadi negotiator. Minggu depan nak kena meeting dengan satu lagi network Satu Solution untuk pengesahan collaboration project. Meeting ni penting, sebab scheme commission yang aku terima dari real estate company yang aku guna pakai sekarang ini ada beberapa kelemahan dan kebaikan. Minggu depan juga sibuk dengan urusan rumah2 client yang tertunggak.. heheh.. Selain dari aktiviti biasa.. turun auction.


Seminggu aku tak update blog, ada banyak cerita. Semalam, hari Jumaat, Kimi turun dari Perak untuk membida Penara di JTR Auctioneer. Bri yang turun lelongan bersama Kimi. Dari RP 60k ketukan hammer berpihak kepada Kimi pada harga 67k. Malangnya, semasa nak sign contract, baru pelelong memberitahu, mereka dapat arahan dari pihak bank yang unit ini telah pun called off. Ini kes kedua yang terjadi. Setelah ketukan hammer pelelong berlaku, kemenangan disahkan, tiba2 kemenangan di tarik semula. Tapi pihak bank mempunyai hak untuk menarik kembali kemenangan pembida. Kes sebelum ini yang aku pernah ceritakan, Hafiz yang telahpun sign contract, dan telah pun pulang.. tiba2 dapat call dari pelelong yang menyatakan unit sebenarnya telahpun called off. Cuma, aku terbayang.. kalaulah berlaku deal antara pembida… dan pemenangnya tiba2 tahu unit called off kemudian sedangkan compensation telahpun dibayar, macam mana cerita tu haa?? Risiko yang perlu kita ingat.


Apt Puchong aku telahpun dikosongkan pada 1 Feb yang lepas, tapi sebelum itu aku dah mula iklankan unit aku untuk disewa, dan telahpun dapat penyewa. Cuma sebelum penyewa baru masuk, diorang minta cat semula dan repair beberapa benda di apt aku. Kerja dah bermula 2 hari yang leas dan telah pun siap. Yang bagusnya, tak perlu ada gap untuk kemasukan penyewa, 1 Feb penyewa lama keluar, minggu ini penyewa baru dah masuk. Selain itu, banyak melakukan kerja di belah2 Puchong, Sunway dan Cyberia. Rumah aku sendiri pun kena repair juga, rumah aku leaking mengakibatkan air menitis ke ingkat bawah rumah jiran.




Unit Cyberia Wida yang telah dikosongkan bulan lalu, menerima short term tenant bila ada student Iran nak bawa famili mereka bercuti di Malaysia dan perlukan penginapan lebih kurang 2 minggu di Cyberia. Nak dekat dengan famili katanya. Dia tinggal di Domain. Cuma penyewa Iran ni nak semuanya in order sebelum famili mereka sampai. Semua benda nak in order dan bersih, peti sejuk nak kena cuci, aircond nak kena sejuk, paip2 nak kena berfungsi sepenuhnya, rosak sikit2 pun nak kena betulkan. Habisnya 3 kali aku kena ulang alik ke Cyberia nak settlekan hal penyewa Iran ni.
Hari Ahad yang lepas pula, aku, Bri dan Renza ke Genting Highlands untuk buka unit Genting Permai yang Renza menang minggu lepas. Apt 3 bilik, kalau ikut rate management, RM300-370 satu malam. Renza akan berbincang dengan management untuk mengetahui terms & conditions mereka sebelum decide apa nak buat dengan apt ini. Apt ini dah siap fully furnish, cuma mungkin kena tukar a few things untuk jadikan lebih selesa. Nak buka pintu rumah, agak bermasalah disebabkan tombol jenis deadbolt. Sungguhpun begitu, berjaya juga akhirnya.





*Transaksi 70k di kedai mamak..

9 comments:

ikhwan said...

Best borak dengan korang. Next time maybe boleh lepak-lepak lagi .

Anonymous said...

faris

kalau lepak mane2 msg2 la aku
nak join

joefizi

drinspirasi said...

menariklah ayat "transaksi 70 k kedai mamak"... :-)

Nija Amri said...

thx faris
RP tu kira tinggi kot..to sbb takdek org lain.
bri tensen kat aku sbb call2 x angkat tepon...muahaha

-tuanbri- said...

..

70k?

machafaris, open table la beb!
takkan nak makan sorang je...

Wida said...

Wa..rumah mana la tu kena jual tu.. 70k..

Matjoe said...

byk happening siut dlm entry kali ni.

best giler aku baca. mmg hartanah investment terbaekk

Aizam said...

salam, saya teringin nk join group korang la, cmner caranya ek?blog ni, blog pie & blogtuanbri pn dh hampir khatam.....ni tggl nk implemenkn ilmu plak

palie said...

join grup ni mesti hati mau tabah..telinga mau tebal..mental jgn koyak...hahaha....
syiokk oo..ini grup...

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com