Tuesday, March 30, 2010

Cerita Lelong Lagi..

2-3 hari lepas, aku kurang sihat. Melepak sahaja di rumah. Lagipun tiada acara lelongan yang perlu di hadiri. Semakin lama, makin kurang rumah2 lelong yang sedap2 untuk di beli. Ini tak bermaksud tiada langsung. Cuma dah berkurang. Masih ramai lagi investor yang belum dapat beli untuk suku pertama tahun ini. Tak capai lagi target mereka. Tapi ada juga dalam masa 2 bulan ini dah beli 4 biji rumah. Wwwoo.. cargass.. Aku cerita sikit synopsis minggu lepas. Hari Selasa minggu lepas, client SS menang 2 unit hartanah di lelongan Maybank. E.Farhan meneruskan pembelian ke 4 beliau untuk sebuah unit apt di Kajang. Beliau datang sendiri untuk membida. Aku datang sekali kerana ada urusan dengan pelelong. Untuk kedua-dua client SS, lelongan adalah untuk sesi kedua, iaitu sesi di mana pihak bank tak cover langsung tunggakan maintenance. Lelongan sessi kedua sepatutnya bermula pada pukul 3.30 petang. Pukul 2.00 petang aku dah sampai, tapi lepak sorang kat Secret Recepy layan listing. Pukul 3 aku ke NCM. Bri sampai pukul 3.15. Jam menghampiri 3.30 petang, E.Farhan tak sampai lagi. Ni memang teknik dia. Teknik last minute. Dia baru nak buat bank draft pukul 3 petang tadi.. hehhehh.. aku check dengan pelelong, unit yang E.Farhan nak bida, dah ada orang lain register dahulu. Aku beritahu mereka, pembida aku on the way. Kalau sempat, aku akan register. Lebih kurang pukul 3.30 petang baru E.Farhan sampai, di bus stop depan Megan Avenue. Aku rushing ambil bank draft dan registerkan untuk dia, sementara dia cari parking. Nasib baik sempat register. Jadi, bila aku tengok registration untuk unit ini, ada 2 pembida sahaja termasuk E.Farhan. Cari2 pembida kedua itu, tak jumpa. Lawan saja lah.. nasib menyebelahi beliau, bila bidaan bermula, pembida seorang lagi itu, angkat sekali sahaja. Jadi.. menang pada kenaikan 2k sahaja. Untuk seorang lagi client yang SS wakili melalui Bri, menang pada harga reserve untuk apt di Damansara Damai. Selesai lelongan, lepak2 dengan geng investor, kemudian aku jumpa pelelong. 5 Surat tawaran Tiara Beach Resort melalui tawaran direct nego dengan pihak bank telah kami perolehi. 4 unit studio dan satu unit 2 bilik ditawarkan pada harga 70-80k. Buat masa ini Bri masih dalam perbincangan dengan pembeli yang berminat untuk meyambut tawaran tersebut. Kami ada masa sehingga 5 April sahaja untuk menyambut tawaran. Untuk hari ini, keputusan memihak kepada pembida kami, menang 2-0.

Esoknya pula.. aku ke Wisma MPL untuk lelongan Ambank. 2 unit yang bagus dan hot perlu di bida. Heavyweight contender SS, Nija, bersedia untuk bertarung, untuk apt di Shah Alam, manakala Ikhwan dalam percubaan kedua mendapatkan hartanah lelongan di Puchong setelah tewas minggu lalu. Sebelum lelongan unit di Shah Alam, agent2 terlibat sedang mencari pembida untuk unit ini. Dari perkiraan awal, mereka kata ada 3 pembida. Mereka cuba nego, tapi Nija tidak mahu nego untuk masa ini. Beliau mahu mendapatkan juga unit di Shah Alam ini. Dari harga 130k, dengan market value sekitar 160-170k, seorang pembida cuba juga nego dengan kami. Beliau juga mahukan unit ini, bersungguh-sungguh. Bila lelongan bermula, rupanya ada 4 pembida. Pertarungan sengit. Harga mati pada 168k. Nija tewas.. heheh.. Ikhwan juga tewas, bila harga reserve bermula pada 91k naik pada 110k. Aku nampak muka2 biasa yang membida unit di Puchong ini. Nampaknya mereka mula mengumpul unit2 di Puchong ini. Keputusan 0-2 pagi ini.. heheh.. Petangnya pula, Bird yang bersemangat untuk membida unit di Shah Alam, di kecewakan lagi bila unit tersebut called off. 0-3 untuk hari ini.. Heheheh.. Petang2 sikit aku dan Bri ke pejabat pelelong di hadapan Maju Junction. Sembang2 dengan pelelong, dia kata dia ada baca satu blog pasal seorang agent yang macam hebat jugalah.. pagi petang pegi auction, menang banyak.. gila sibuk.. dia kagum jugalah dengan agent ni, aku pun tak tau sape agent tu.. Macha Bri kot. Heheheh.. jadi, aku dan Bri akan propose a few targeted area untuk pihak pelelong tolong cari, dan minta dari pihak bank.. dan di lelong di pejabat beliau sahaja. Kita akan cuba, kalau ada.

Hari ini, Bri sibuk nak closekan acc SS untuk tahun lepas. Closing acc la konon.. Jadi, akupun tolong closekan acc untuk acc dengan lawyer dan acc dengan pelelong. Datang pulak Din tolong sibuk.. Pukul 2 pagi baru balik rumah. Pasal accounting atau audit, itu bukan bidang aku.. jadi.. Bri kena settlekan la.. hahah. Ahh.. member aku An bising pasal blog aku asyik cerita pasal lelong sahaja. Akupun perasan pasal tu, once a while aku akan mula semula cerita hal2 basic tentang pelaburan hartanah. Walaupun sekarang makin ramai blogger hartanah, itu bukan sebab untuk aku tidak merancakkan lagi dengan story from my side. Apapun, kalau ada sebarang pertanyaan, boleh kemukakan. Aku akan cuba jawab. Ok geng.. esok pagi ada 2 biji rumah aku nak pergi pecah dengan Bri. Petang nak closing acc lagi..

6 comments:

ikhwan said...

Macam komentari bola. Siap ada score semua. Hehehe.

sourplum said...

direct nego with the bank?
how's that possible..
sng la xyh msuk lelong

faris said...

tak semua property boleh dapat direct nego.. dan tak semestinya dapat hot area dan best price.. memang la sedap kalau tak payah masuk lelong.. tapi.. tak semua bank juga ada direct nego..

Farid Adam said...

berminat pulak nak dapatkan tbr tu...berape nak offer?

mailmat said...

Tuan,
camana unit townvilla ada peluang nego tak?

faris said...

Salam Tuan Mail, Townvilla hari tu.. called off la.. saya dah minta pada bank/pelelong kalau2 ada area cyber yang boleh direct nego..

Farid.. aku email kau.

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com