Saturday, March 6, 2010

Lelongan 5 March


Hampir 2 minggu tak update blog, best betul rasanya. Tak ramai yang bising. Aku tiada idea sebenarnya. Balik2 cerita sama. Cerita tentang lelong. Aku cuba untuk menulis.. tapi ditongsampahkan. Kadang2 rasa bersalah.. sebab tiap2 hari ada pengunjung setia yang masuk blog aku. Jadi, untuk tidak menghampakan peminat dunia hartanah lelongan, aku teruskan berblogging. Semalam aku ke PAH untuk membida 2 unit hartanah. Satu di Pandan Perdana, satu di Bandar Sri Permaisuri. Tak banyak unit untuk dilelong pada. Kehadiran pembida pun tak ramai. Bri dan Bird turut hadir. Lelongan bermula untuk unit Pandan Perdana. Dengan RP 65k, 3 pembida. 2 daripadanya client Satu Solution. Sebenarnya, kalau cuma 2 pembida dari SS sahaja yang masuk, kami dah setkan siapa pemenangnya atas persetujuan both bidder. Tapi disebabkan ada orang lain masuk, tiada deal berlaku. Aku pegang satu paddle dan Bri pegang satu paddle. Harga mati pada 73k dimenangi oleh E.Farhan. Ini merupakan unit ketiga yang dimenangi oleh E.Farhan dalam masa terdekat. Pantas betul membeli. Unit seterusnya, Condo di Bandar Sri Permaisuri. Lebih kurang 7 pembida yang berminat untuk unit ini. Dari harga RP 121k, harga mati pada 139k. Tak tinggi sangat, tapi Bird yang JV dengan E.Farhan taknak budget tinggi untuk unit ini. Bird tewas untuk unit ini. Tak mengapa, minggu depan boleh masuk yang lain. Selesai lelongan, macam biasa, lepak2 minum dengan Bri dan Bird. Pelelong PAH pun dah kenal betul dengan Bri. Gelaran Hero diberikan pada Bri. Katanya, memang selalu sangat nampak muka Bri di lelongan PAH, tak kira di Jln Ampang atau di hotel. Teknik Bri memang berkesan. Lelongan payah nak bermula kalau Bri takde, hahahaha..

SS baru nak bermula untuk bulan March ini. Minggu depan akan bermula listing2 menarik untuk dilelong. Untuk 13 march, dijangka ramai yang akan masuk lelong. Ingatan seperti biasa dari aku, Mega Auction RHB, kita boleh merancang, membida dan berusaha, tapi belum tentu boleh dapat pada harga rendah. Itu kebiasaan yang berlaku pada Mega Auction RHB. Kepada yang berminat untuk mendapatkan hartanah lelong RHB 13 March nanti, aku kena submit registration selewat-lewatnya hari Selasa depan. Itu untuk registration bagi pihak agent.
Antara yang menarik berlaku sepanjang aku tak update blog, minggu lepas aku turun membida untuk satu unit hartanah di Bangi. Unit landed di Bangi dengan RP 140k. Dengan hanya 4 pembida, harga akhir adalah 185k di menangi oleh E.Farhan juga. Aku mewakili client aku Zaidie, E.Farhan turun sendiri membida, member Pie, Atok dan seorang pembida lain. Aku tak berapa perasan Atok, lepas lelongan baru berbual, sebab Atok duduk di bahagian hadapan masa lelongan. Kalau tau awal2 boleh la settle. Yang membida tinggi juga adalah Atok dan E.Farhan.

Rumah Cyberia Wida pun dah selamat diselesaikan. Awal February lalu, unit Cyberia ini disewakan secara short term untuk seorang student dari Iran yang membawa rakan-rakannya bercuti di Malaysia. Pada awalnya, penyewa mahu menyewa selama 2 minggu, dan mungkin akan menambah sekiranya perlu, tapi tidak melebihi 1 March. Sepatutnya, dari Malaysia, Iranians ini akan ke Phuket, Thailand pula untuk bercuti. Disebabkan itu, Wida telah mula mengiklankan unitnya pada pertengahan Feb dan mula mendapat beberapa serius booking dari potential tenant. Salah seorang potential tenant, adalah foreigner dari India yang bekerja di Cyberjaya. Di sebabkan dia nak sangat2 menyewa di sini, jadi, Wida setuju sewakan unit ini pada expat ini. Duit booking di terima, dan sepatutnya 28 Feb aku patut ambil kunci dari short term tenant dan serahkan pada expat, tapi Iranians ni ada flight problem. Diorang tak jadi nak ke Phuket sebab duit dah habis spend di Malaysia, mostly di Bukit Bintang katanya, hehheh.. jadi, diorang balik terus ke Iran pada 1 March. Banyak betul benda aku kena settlekan untuk rumah ni, tapi semua dah selesai.

8 comments:

palie said...

faridz...tenant cendana camna?heee...

bird said...

haha faris.. ko kan pegi toilet jap masa tu.. bri tipu je sebenarnya.. winning bid 146k, bukan 139k..

Anonymous said...

Aku baru plan nak masuk unit pandan perdana ni next auction kalau takder org nak bid smlm. Takperlah, unit yg aku beli thn lepas di tempat yg sama baru jer dpt penyewa. Situ sewa mmg masyuk.

zull said...

cyberia aku dah ok ke faris...?

-tuanbri- said...

banyak soalan machafaris tak jawab..
bahaya ni

Anonymous said...

faris

aku belum ade keberanian untuk rumah aku yang seterusnya. setel je loan2 rumah aku.aku terus masuk utk rumah lelong pule.

joefizi

syada said...

hero bri sila la tlg jwb utk hero faris..baru la ilang bahaya nye.. heehe...

p/s:saya muncul kembali..setelah lama tenggelam..aahaha..

aziran said...

aku pada suatu ketika dulu, suka mengikuti perkembangan blog hang... tapi sejak 2 menjak ni kurang sikit... sebab... input hang sekarang lebih menjurus kepada cerita lelong saja... kurang ilmiah...

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com