Thursday, March 11, 2010

Lelongan Bank Islam 11 Mac 2010



Hari ini aku ke lelongan Bank Islam yang di buat di Jln Riong, Bangsar. Susah betul nak cari parking space. Sepatutnya ada 3 unit yang perlu di bida, tapi 2 telahpun called off. Putra Ria, Bangsar memang selalu called off. Member aku, Maarip yang bercadang nak masuk bertarung untuk unit Putra Ria ini telah pun survey unit tersebut semalam. Kedua-dua unit diduduki oleh owner, dan menurut kedua-dua owner, bayaran telah pun di jelaskan pada pihak bank, maka, sepatutnya unit akan called off. Benar nampaknya. Untuk satu lagi unit yang di bida, satu Condo di Kota Damansara. 2 client aku yang masuk untuk unit ini. Satu aku wakilkan dan satu lagi hadir sendiri. Samsul yang selalu main area Shah Alam, hari ini masuk area Kota Damansara. Walaupun baru lepas menjalani pembedahan dan masih bertongkat, tetap mahu hadir sendiri untuk membida. Memang pembida tegar. Seingat aku setiap kali lelongan yang beliau masuk, memang beliau akan hadiri sendiri. Harga reservenya memang melampau murah berbanding market value. 145k reserve price vs 220k market price. Aku dan Bri telah pun survey unit ini 2 hari yang lalu. Condo yang hanya 4 tingkat dengan kadar sewa semasa untuk unit kosong sekitar 1k sebulan. Disebabkan harganya teramat murah, aku jangkakan akan ada persaingan. Memang benar, terdapat 9 pembida untuk unit ini. Dari 145k, harga akhir 173k.


Untuk lelongan mega RHB Sabtu ini, Satu Solution tidak mempunyai banyak unit untuk di bida. Sekitar 10 unit sahaja. Itupun disebabkan beberapa unit telahpun called off dan angka 10 itu juga dijangka akan berkurangan lagi menjelang esok. Mungkin juga ada beberapa lagi yang akan called off. Ini berdasarkan survey yang telah dilakukan, owner mengatakan mereka telahpun membuat pembayaran, dan unit sepatutnya called off. Masalah RHB, dari apa yang aku selalu lihat di lelongan Mega, RHB mempunyai terlalu banyak unit yang hebat2, hot area, dan reserve price yang murah, akhirnya kebanyakan unit2 tersebut called off. Apakah mereka terlalu mudah mengambil tindakan untuk melelong rumah? Mungkin juga.. dan pemilik rumah semestinya mahu menyelamatkan rumah mereka, dan terpaksa membayar kos2 berkaitan (legal fee dll) untuk menyelamatkan rumah mereka dari dilelong. Aku sudah jarang untuk memberikan lebih tumpuan pada lelongan Mega RHB kerana nama dan unit-unitnya sahaja yang gah.. tapi memang sukar untuk mendapatkan harga terbaik. Tak dinafikan, aku juga pernah mendapat harga terbaik dari lelongan Mega RHB suatu ketika dahulu, tapi itu dahulu.. sekarang cerita lain.


Untuk minggu hadapan sehingga akhir March, aku kenalpasti ada lebih dari 20 unit yang agak bagus untuk di bida. Cuma.. kebanyakannya dari lelongan Maybank. Jadi, sebelum membida atau memulakan langkah untuk survey atau apa sahaja langkah awal, perlu semak berapa kali unit telah di bida dan berapa tunggakan maintenance untuk unit apartment. Maybank tidak akan absorb maintenance charges sekiranya unit telah lebih dari 3 kali di lelong, dan jika mereka absorb sekalipun untuk unit yang telah dilelong kurang dari 3 kali, mereka hanya akan absorb sehingga 10% dari reserve price.

5 comments:

sourplum said...

laen cerita pulak ye dengan maybank ni

syada said...

wa mau try masuk bid unit di kota damansara suatu hari nanti..

Anonymous said...

Informasi yang sangat bernilai buat sesiapa yang bercadang untuk berjinak-jinak dengan dunia lelong hartanah ini. Bravo.

Matjoe said...

maybe poyo. tak suka maybank

sourplum said...

nk share cket.
umh yg aku beli lelong ari tu
die absorb maintenance fees up to RM2900
more than that die x cover
tp tu pon da ckup byk tu..

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com