Friday, March 19, 2010

Lelongan Sepanjang Minggu Ini..




Mood datang dan pergi. Banyak benda boleh di tulis.. Cuma mood tiada. Bila kerja sendiri.. motivation drive datang dari diri sendiri.. Moral kejap naik, kejap jatuh.. Turun auction ada kalah, ada menang. Persaingan semakin sengit dari hari ke hari. Lelongan Mega RHB dan seminggu berlalu. Mega konon.. hahah.. punya la banyak unit yang called off. 90% unit yang client aku nak masuk called off. Tinggal 2 sahaja, dan yang 2 ini pun tewas. Percubaan pertama Ikhwan untuk masuk membida, tewas. Carjunk yang telah mengharungi beberapa kekalahan sebelum ini, masih kecundang juga. Kecundang bergaya. Jadi, kita semua akan cuba lagi..





Hari Rabu yang lepas, tutun TT dengan Peruzz, Pie, Bujal dan rakan baru. Macha Bri yang bernostalgia rindukan TT, aku ajak turun taknak pulak.. kecoh betul Macha Bri ni.. TT macam biasa, sembang pasal rumah lelong. Bujal yang belum benar2 teruja, aku dah bagi nampak jalan sikit. Jalan yang selangkau sedikit dari pemikiran orang ramai untuk menjarakkan persaingan. Aaahh.. teknik biasa je. Simple… tapi boleh pakai. Pie dah lama aku tak jumpa.. dah macam rockstar.. rambut panjang. Mentang2 la kerja sendiri sekarang. Aku kalau rambut panjang, macam bouncer. Serious. Dulu2 masa berat aku cecah 100kg dengan rambut panjang, gerund jugak orang nak tegur aku. Dah lama tak buat aktiviti ramai2 kan. Main paintball pun dah takde buat. Korang ada nak buat aktiviti ke? Layan main paintball pun sedap jugak, boleh tembak Pie yang kalau main paintball, suka main sorok2 nampak muncung paintball gun je. Sama la dengan Peruzz sekali. Tak hero langsung. Balik TT pun dah pukul 2 pagi. Esoknya nak turun auction.





Khamis, aku turun auction di Pejabat Tanah Bangi. Ada 2 auction yang aku kena hadir. Macha Bri tiada di KL, pergi bercuti di TBR. Jadi, kena minta tolong Izwan untuk bida bagi pihak client. Lelongan Pejabat tanah, di atas kertas sepatutnya bermula pukul 9.30 pagi. Pukul 8.30 pagi aku dah tiba. First time turun lelongan pejabat tanah. Sebelum ini cuma di lelongan awam dan mahkamah sahaja. Aku agak, sama macam lelongan mahkamah, strict, kena sampai awal, masukkan bank draft dalam kotak dan menunggu waktu lelongan dimulakan. Rupanya lebih simple. Ramai yang berkumpul di perkarangan ruang legar pejabat tanah sementara menunggu. Kata mereka, sama ada buat di ruang legar ini, atau di dalam bilik di tingkat atas. Ada juga beberapa orang yang naik ke atas. Aku follow. Tak ramai pelelong yang aku kenal. Rupanya pelelong menghantar wakil2 pelelong yang mukanya jarang aku nampak. Macam unit yang aku nak bida, dari Leong Auctioneer, wakil pelelongnya nama Deleon, Indian. Akupun tak pernah nampak dia sebelum ini. Pukul 9.30 pagi, baru ramai nak ke atas. Ramai. Penuh bilik lelongan. Masa tu baru semua serahkan bank draft dan IC kepada pelelong. Lebih kurang pukul 10.00 pagi baru start. Ramai juga yang dapat reserve price. Unit yang aku bidakan untuk client aku, ada 5 orang. Dari reserve 105k naik kepada 115k. Sekali bidaan naik 5k. Tewas.. heheh. Lagipun, market value tak jauh sangat dengan reserve price.





Lebih kurang pukul 10.30 pagi, kerja aku di pejabat tanah dah selesai, aku gerak ke Tancorp. Izwan kata lelongan belum bermula lagi. Patutnya bermula pukul 10.00 pagi. Tancorp.. memang biasa lambat2 ni. Sebelum aku sampai ke Tancorp, aku dah tau, ada 5 pembida untuk unit di Shah Alam ni. Kalau area hot Shah Alam.. pembida aku, muka2 biasa la.. Cuma sekarang, ada yang dah berkompromi untuk bagi giliran kalau nak masuk lelong. Untuk hari ini, Samsul Brunsfield dan Bird membida untuk unit Brunsfield. Samsul Brunsfield tak dapat turun disebabkan ada hal keluarga di Penang. Sesampai aku di tancorp, lelongan pusingan pertama baru selesai. Ini lelongan maybank, memang biasa ada pusingan pertama dan kedua. Pusingan pertama untuk kes yang Maybank tanggung outstandingnya, dan pusingan kedua untuk kes yang Maybank tak tanggung langsung sebarang outstanding. Seperti dijangka, Samsul Brunsfield menang untuk unit Brunsfield ini. Maka, bertambah lagi unit2 beliau di Brunsfield ini. Selepas ini, kita mungkin ada Renza atau Nija Persanda, Nija Nerville dan lain2 lagi. Macha Bri, walaupun sedang mengumpul unit Magna, orang tak panggil dia Bri Magna, sebab nama Macha Bri lebih sesuai dengan beliau.

Esok pagi, aku akan ke lelongan Resolution Alliance pula. Kita tengok apa cerita pulak esok..

4 comments:

wakata said...

sy mau join itu TT juga..bri mmg suka mende nostalgic ni..hehe

syada said...

sekali tulis post sepanjang mggu terus..aha..

aa..pie skg simpan rambut pjg..faris kalo rambut pjg..takot org nk jumpe..aha..faris jumpe pie bg cek..wow..btul x? hehe..

ceh bri ye2 jek..rindukan nostalgia TT..tp x muncul..ehe..

Matjoe said...

tapau 1 minggu punya story.
magna bri vs macha bri. mari kita vote online

Anonymous said...

saya berminat untuk membeli rumah secara lelong.tetepi tidak mempunyai banyak simpanan lah. kalau tidak kebaratan saya memerlukan tips lah untuk yang terbaik untuk membeli rumah

terimakasih.

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com