Tuesday, November 6, 2012

Cerita Lelong 11 Okt - 31 Okt 2012

11 Oktober lepas, aku gerak ke Kuching untuk cuti 4 hari. Expectation cuaca masih lagi panas. Rupanya musim hujan dah tiba. So, nothing interesting yang aku buat disana. Tetapi, 11, 12 dan 13 Oktober pula ada lelongan yang perlu dihadiri. Ini semua cerita kelam kabut. Biasalah, kalau aku pergi bercuti, time tu lah ada banyak auction. Cerita 11 Oktober, ada lelongan Maybank pukul 10.30 pagi di Jalan Riong. 10 Oktober malam Cengkok  bagi confirmation nak masuk. Itu standard untuk client dan kawan2 aku, buat decision last minute.. heheh. Aku tak kisah.. asalkan sempat.. aku ok. So, Remy tolong aku. Masalahnya, Remy ada problem dengan phone dia, dan dia dapat message aku pagi 11 Okt. Aku dah ada kat airport. Nak buat bank draft memang tak sempat, Remy gamble bawa cash sahaja. Flight aku 9.45am, sampai pukul 11.30am. So, aku tak tau apa yang bakal terjadi, disebabkan lelongan bermula pukul 10.30am. Rupanya, Tancorp tak terima cash, kena sediakan bank draft juga. Untuk lelongan 12 dan 13 Oktober pula, nasib baik dapat tahu awal, called off.

16 Oktober pula, aku ke Pro Auction House di Jalan Raja Laut. Selalunya, kalau Pro Auction House buat lelongan, akan dibuat di Jln Riong, Bangsar. Ini pertama kali aku ke tempat lelongan Pro Auction House. Kononnya nak bida 4 unit, tapi 3 called off. Hanya tinggal 1, di Sepang. Situasi hartanah di KL, makin lama makin mahal dan banyak saingan. Dari kawasan KL, pelabur beralih ke pinggir KL dan semakin menjauhi KL. Ini untuk mencari market baru dan kurang saingan. Unit di Sepang yang dilelong ini, ada ceritanya juga. Bulan Feb yang lalu, ianya telah terlelong dan dibeli oleh member2 juga. Pun begitu, loan tak lepas dan terpaksa redha yang unit akan dilelong semula. Dalam masa yang sama, selepas dibeli bulan Feb lalu, unit telah pun disewakan. Jadi, kalau client aku menang, aku tau lah nak cari siapa. Ok, dalam menentukan siapa nak masuk lelong pula, ada client aku, ada Yob dan ada adik Remy. Disebabkan client aku dan Yob adalah kawan, maka Yob tak jadi masuk. Dan, disebabkan pada 17 Okt pula ada satu lagi unit yang akan dilelong lebih murah dari hari ini, adik Remy pun tak jadi masuk. Ok, hal dengan kawan2 dah selesai, hal dengan pembida lain pula. Disebabkan ini first time aku turun Pro Auction House, boleh aku katakan game yang dimainkan disini adalah tak senonoh. Semua orang nak buat duit cara mudah dengan menjadi ulat, dan semua dilakukan secara terang-terangan. Faruqy yang stick to first deal, bernasib baik tidak ditipu oleh ulat2. Untuk lelongan ini, Faruqy membawa pulang sebuah apartment dari harga 58.4k dengan satu kenaikan, kepada 60k. Esoknya pula, adik Remy yang membida untuk unit yang rp nya lebih rendah, tidak berjaya, bila lebih ramai yang membida, dan harga naik lebih dari 60k. Dari 54k epada 64k. Member aku, Aziran yang tewas beberapa hari sebelum ini, masuk bertarung semula untuk unit dikawasan yang sama di Penang, dengan harga reserve yang lebih tinggi, 75k. Kalau nak tunggu harga reserve 60k++ boleh, tapi….. bersedia untuk bertarung dengan pembida lain. Jadi, Aziran ambil keputusan masuk membida untuk harga 75k ini, dan menang pada harga reserve. Cayalah An.

Keadaan semakin sibuk dari hari ke hari. Dari 16 Oktober sehingga 31 Oktober, dianggarkan lebih kurang 50 hartanah yang perlu dibida, kalau tak called off. Malangnya, banyak yang called off. 18 Okt, pagi, sepatutnya ada 2 unit yang perlu di bida di dua tempat yang berlainan, di waktu yang sama. Aku ke Pejabat Tanah Hulu Langat dan Remy ke Ehsan. Pagi2 pukul 7 pagi, jumpa Remy untuk pass bank draft, kemudian aku gerak ke Bangi. Tapi, sesampai aku di Pejabat Tanah, baru berjumpa dengan client, Pn Maria dan Iziddin, bila nak register untuk bidding, hartanah dah called off. Lalu, aku pun gerak ke Ehsan untuk membida. Sempat sampai, sebab lelongan pukul 11.00pagi. Unit yang nak di bida ialah sebuah landed di Putra Perdana dengan harga reserve 83k. Kalau cerita 4-5 tahun dulu, boleh dapat harga reserve sahaja. Tapi Putra Perdana dah banyak berubah terutama dari segi harga. Dari 83k, harga mati pada 148k. Tewas.

Jumaat 19 Okt, aku masuk membida 2 unit Sri Penara untuk member lama, Hafiz Apani dan client, Cik Azizah. Untuk Cik Azizah, dah banyak kali mencuba, tapi belum berjaya. Hari ini, budget boleh dikatakan tinggi. 2 unit Sri Penara dengan harga reserve 60k, kedua-duanya dibida pada harga 89k. Satu aku menang untuk Cik Azizah dan satu lagi aku kalah kepada Encik Ahmad. Belum ada rezeki untuk Apis lagi. Jumpa client lama, Manaf yang masuk membida area Seksyen 15, dan dari harga reserve 90k, beliau menang pada harga 101k. Isnin 22 Okt pagi, aku ada auction di High Court KL. Samsul Brunsfield yang decide last minute, lalu aku buat bank draft hari Ahad di KLCC. Itu bukan masalah besar, yang jadi masalah besar, boleh menang ke tak boleh menang. Budget dah ok, tengok past record, semua orang menang pada harga sekitar 80k. Lelongan kali ini, unit di Subang ini di buka pada harga 85k. Harapan aku tinggi, boleh dapat reserve price. Aku sampai awal di High Court. Letak bank draft dan turun breakfast. Bila aku naik semula, hancur harapan nak dapat rp, bila aku tau dah ada 5-6 pembida lain. Buat kawtim bersyarat, sebab ada pembida lain yang taknak kawtim. Dengan budget 105k, Samsul Brunsfield kalah pada harga 110k. 



22-24 Okt, banyak yang client aku nak masuk, tapi called off. Cuma 24 Okt aku masuk unit Sri Penara untuk Apis. Dari harga 70k, dengan 4 pembida, pelelong terus naikkan kepada 80k. Budget aku untuk Apis dapatkan Penara, tak sampai 80k, so, kalah la untuk hari ini. 25 Okt pula, aku masuk unit di Putra Perdana untuk Aiman. Dengan harga reserve 65k dan budget lebih kurang 80k, keyakinan aku untuk menang agak tinggi. Tapi, hari ini adalah mega auction Citibank. Auction hall Ehsan yang kecil, memang padat dengan pembida. Unit Tasik Heights 160 dan 180k  pun ramai pembida dan orang sapu pada harga 250k. 250k untuk Tasik Heights… ppeerrgghh. Unit landed di Putra Perdana dengan harga reserve 125k pula, naik sehingga 200k.. ppeerrgghh jugak.. Dan.. unit yang aku nak bida, rupanya ada 3 pembida. Dari harga 65k, mati pada 83k. kalah lagi..




Sekembali dari cuti Raya Haji, hari Isnin 29 Okt, konon2 nak bida 3-4 unit la.. sekali semuanya called off last minute. 30 Okt pula, aku turun membida satu unit di Cyberia untuk member Cengkok, dengan harga reserve 225k. Ada 2 unit Cyberia yang dilelong. Satu pada harga 190k, dan 225k. Kenapa pilih yang 225k? Cyberia ni agak hot juga. Dalam beberapa percubaan sebelum ini, tahun 2009 aku pernah dapatkan Zulkipli unit di Cyberia, pada harga reserve 179k. Lepas pada itu memang 200k keatas, dan awal tahun, harga lelong yang orang menang sekitar 250k. Jadi, kononnya, unit 190k akan ada banyak pembida, berbanding 225k. Apa yang terjadi adalah satu keajaiban, bila both unit dimenangi pada harga reserve. Izwan yang masuk untuk clientnya, menang pada harga reserve, sama macam aku. Miracle bai.. miracle..





Untuk hari terakhir bulan Oktober, lelongan sesi pagi, di Ehsan ada 2 unit yang perlu di bida. Sri Alam Kondo dan unit landed di Bangi. Lelongan pertama kali oleh Bahagian Pinjaman Perumahan. Harga yang agak rendah juga. Tapi menarik ramai pembida. Unit Sri Alam, dengan 8 pembida, harga reserve 198k mati pada 260k. Bangi, dari 170k, naik kepada 240k. Kalah semuanya. Ada satu landed di Seksyen 20, low cost landed, dari harga 125k, naik kepada 221k. Jadi, semua yang dimenangi, pada harga yang tinggi. Petangnya pula, ada 2 auction di dua tempat yang berlainan. Satu di Tancorp dan satu di PAH. Di Tancorp, cuma bida satu unit di Damansara untuk Samsul Brunsfield, setelah Cengkok goyang untuk masuk Cyberia RM234k. Dia goyang, sebab kawan2 lain boleh dapat harga rendah, yang ini pula RM234k, masih tinggi. Rupanya ada orang lain masuk dan dapat pada harga reserve juga.  Aku pass pada Izwan untuk tolong bida sementara aku ke PAH. Di PAH, percubaan untuk mendapatkan hartanah landed di Bangi, gagal lagi. Called off. Juga unit yang Samsul Brunsfield nak masuk juga, di Subang Bestari, juga called off last minute. Lalu aku patah balik ke Tancorp. Boleh tahan ramai pembida di Tancorp. Unit low cost di Taman Connaught, yang buruk gila, menjadi hot property hari ini, bila naik kepada 120k. Pangsapuri Tioman juga, cecah 120k, dari harga reserve 60k+. Untuk unit yang aku bida, ada miscommunication tentang kawtim, yang akhirnya lawan, dari 49k naik kepada 56k. Masih murah lagi. Izwan pula menang harga reserve untuk clientnya di area Kelana Jaya. Bulan Oktober kira power juga la hasilnya, disebabkan banyak yang aku masuk.

Sambung cerita lain kali untuk lelongan bulan November pula. Minggu depan, aku cuti lagi, lebih kurang 1 minggu. Adik perempuan aku nak kahwin. Aku buat invitation terbuka, kalau ada sesiapa yang free hari Sabtu ini, 10 November 2012, boleh la datang ke Hotel Sri Malaysia JB, waktu tengahari. Aku pun balik JB, tak balik rumah kot, tidur di Hotel Sri Malaysia 2 malam. Lepas tu 15 November ke Penang pula.

Hari tu aku ada call Tuanbri. Dia ajak buat tt. Ada sesiapa nak join tt ke? Dah lama tak buat tt ramai2. Biasa aku tt dekat2 rumah aku je. 

8 comments:

AddisAbaba said...

Puchong.. Puchong.. Puchong...

samsbruns said...

sekali entry.. perghh..pjg bro..
bila pulak aku ada bid area subang bestari.. aku bid damansara yg naik from 49k to 56k.. tu la .. byk sgt unit masuk last month.. hehe.. thanks bro..

mdizone said...

bila mau tt tu? macam nak join...jangan lupa remind kat whats app bro...hehe

faris said...

Nak tt di Puchong pun boleh.. nanti aku set date.. tapi memang kena after 17 november la..

@Samsul : Silap.. bukan Subang Bestari.. Subang Delima.. kena cover2 sikit.. heheh..

peruzz said...

terbaeklah.. sekali buat topik..panjang terus... puas hati..hehehe... ramai lagi yg menang tuh... besh besh...

-peruzz-

palie said...

farizz...no tepon sudah tukar ka...??

hafiz apani said...

thanks to bro faris.. dapat jgk sebuah rumah utk wife aku di puchong permai.. syukur alhamdulillah..

zaman said...

nak contct mcm mane?..no phone dah tukar?

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com