Wednesday, December 12, 2012

Cerita Lelong Bulan Nov 2012



Lelongan hartanah diadakan hampir setiap hari kecuali Ahad. Itu standard. Tapi pernah juga lelongan diadakan pada hari Ahad, masa zaman ekonomi gawat, sampaikan pelelong terpaksa adakan lelongan hari Ahad, disebabkan terlalu banyak hartanah yang dilelong. Kalau bukan di pejabat pelelong, lelongan akan diadakan di Pejabat Tanah atau Mahkamah. Aku jarang turun lelongan pejabat tanah atau Mahkamah. Kadang2 lupa procedure dan ada juga perubahan procedure. Juga disebabkan aku jarang menang di lelongan Pejabat Tanah dan Mahkamah. Macam, lelongan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, kalau kita beli pada harga lebih dari harga reserve, lebihan tersebut, kita tak perlu bayar masa itu. Lebihan tersebut akan dimasukkan kedalam jumlah baki harga pembelian, dan boleh dijelaskan 120 hari kemudian, bila kita nak jelaskan baki harga pembelian tersebut.

Lelongan bulan November untuk aku bermula pada 3 Nov. Lelongan CIMB Mega Auction. Kebiasaannya diadakan pada Sabtu pertama setiap bulan. Lelongan CIMB Mega Auction adalah sesuatu yang sesuai dengan namanya, Mega. Kehadiran ramai orang, sangat ramai. Selain dari pembida yang ingin membeli rumah, ada acara lain yang dinamakan Home Fiesta, dimana ada speaker jemputan yang memberikan talk secara percuma, dan booth2 penganjur yang terlibat secara tidak langsung dalam bidang  hartanah, seperti floor depot, majalah hiasan rumah, kedai perabot dan lain2. Dari segi pengiklanan, pun agak mega juga. Selain di hoskan oleh pelelong yang terkenal, Ng Chan Mau dan Property Auction House, pihak CIMB sendiri pun meletakkan flyer di branch dan medium pengiklanan lain. Jadi, suasana agak berbeza sedikit dengan lelongan hari biasa. Dari segi harga reserve vs harga menang, memang jauh berbeza jika dibandingkan lelongan hari biasa di pejabat pelelong. Sebagai contoh, unit di area Puchong, tingkat 4 (atas sekali) yang dilelong pada harga sekitar 20k+, kalau lelongan hari biasa dipejabat pelelong, kebarangkalian untuk dapat pada harga reserve agak tinggi. Tapi, di CIMB Mega Auction, dah lebih dari 3 kali aku tengok, termasuk hari ini, harga naik melebihi 40k. Yang harga reserve 26k atau 17k, sama sahaja, semua naik ke 40k. Yang paling hot hari ini, satu unit di USJ 15, Apt Goodyear, dari 135k dengan 80 pembida. Naik kepada 280k. Unit2 lain dengan jumlah pembida melebihi 10 orang, juga banyak. Kebarangkalian dapat pada harga reserve price, memang rendah. Contoh lain hartanah yang mempunyai lebih 10 pembida, dan harga naik tinggi, seperti Pangsapuri Seri Puteri, Taman Ukay Perdana, dari 108k naik kepada 148k. Taman Desa Tasik, dari 90k naik kepada 158k. Taman Bukit Angkasa, dari 78k naik kepada 138k.

Dilelongan CIMB ini, aku masuk 4 unit. 3 kalah 1 menang. 1 menang tu pun, diperolehi dengan harga yang lebih tinggi, tapi masih di bawah harga pasaran. Flat di Taman Desa, dari 50k naik kepada 78k. Untuk Cengkok, aku bida 2 unit untuk dia. Apt Di Balakong dari 65k naik kepada 85k, kalah. Dan Taman Bukit Angkasa dari 78k kepada 138k, kalah juga.

9 November pagi, aku dah gerak ke JB sebab esoknya, adik aku kahwin. 10hb hari majlis adik aku kahwin, ada juga kawan2 yang datang. Sempat jumpa Zulkipli dan Jeguk yang datang sama2. Dah lama tak jumpa diorang. Bukan diorang je, geng2 lain pun yang main property since 2007, dah lama aku tak jumpa. 14 November sempat balik KL untuk turun auction lagi. Untuk Hafizie dan Zulkipli. Untuk Hafizie satu unit di seksyen 24 Shah Alam, dan untuk Zulkipli, satu unit di Larkin, JB yang dilelong di KL. Both sempat register, tapi masa tengah tunggu lelongan bermula, unit di Larkin called off pulak. Cuma tinggal satu unit, di Seksyen 24 Shah Alam, dari 67.5k, naik kepada 78k. Kalah. Aku sambung cuti, untuk ke Utara pula, ke majlis belah lelaki di Parit Buntar, dan seterusnya aku ke Penang untuk bercuti. Lepak di Hydro Hotel Batu Feringghi sampai Sabtu, kemudian balik kampong wife aku di Sungkai.

Minggu berikutnya, banyak called off, sampailah ke hujung bulan. Jadi, dari lebih kurang 30 unit yang patut dibida, kebanyakannya called off. 27 Nov, aku turun ke Wisma MPL untuk membida satu unit di Cyberia, dengan harga reserve 198k. Menariknya, cuma dua pembida sahaja, aku dan Izwan Latiff. Well, muka2 pembida lain di Cyberia dah takde agaknya. So, kata sepakat di capai, untuk memberikan kemenangan kepada Izwan. Kawan2 tak payah lawan.. Esoknya, 28 Nov, aku turun untuk membida satu unit di Seksyen 15 Shah Alam, untuk Cengkok dengan harga reserve 90k. Aku jangkakan, ada saingan. 90k.. murah.. saingan sebelum ini, kalau tak cecah 100k, tak sah, tapi, another luck untuk Cengkok, unit ini dimenangi pada harga reserve, 90k. Heheheh..

Sampai ke 30 Nov, unit2 lain yang patut dibida, semuanya called off. Jadi, bulan Nov, aku cuma berjaya menang 2 unit sahaja untuk client aku. It’s better than nothing. Dah menghampiri separuh dari bulan Disember, baru satu kemenangan dicatatkan. Lelongan berikutnya, 15 Dec ini, Lelongan Mega CIMB dan banyak lagi starting 18 Dec ini. Dijangkakan, aku boleh menang 4-5 unit lagi untuk bulan ini. Itu nanti aku cerita, bila dah menang.

6 comments:

Farid Adam said...

dah lama betul tak jenguk bilik lelongan...kena aktif next year...

- www.FaridAdam.com -

matyeeee said...

tq bro..you r the agent of the year..haha-tq nazri@cengkok

narfey said...

Seksyen 15 tu dataran otomobil ke bro? Terbaik la kalau dapat harga rizab rm90k.

faris said...

@ Farid : Bila lagi nak tambah unit kat KL?

@ Cengkok : hahahahah... ye je agent of the year..

@ Manaf : Mana boleh cerita bro.. Tapi.. sama dengan kau la.. kau pun dapat @ RM101k, kira ok lagi la tu. Dah sewa dah kau punya?

Anonymous said...

huh..aku selalu tunggu update daripada faris

tuah kacak

faris said...

@ Tuah : Kau memang kacak!!

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com