Monday, December 17, 2012

Cerita Lelong Disember 2012


Lelongan bulan Disember untuk aku bermula pada 3 Dec, untuk membida satu unit di Bangi. Unit ini pernah di lelong beberapa bulan yang lalu, dan menurut cerita ,dibeli oleh tuan rumah asal, menggunakan nama wifenya. Pada harga 230k, harga akhir, 340k dengan 18 pembida. Hari ini, aku turun membida lagi dengan budget yang lebih besar dari 340k, dengan harapan boleh menang. Lebih kurang 14 pembida yang turut membida, termasuk Atok. Dari 230k, harga meningkat dengan setiap kenaikan 2k. Dengan budget sekitar 360k, aku kalah pada harga 370k. Last aku angkat 368k.

Sebelum
Lelongan berlangsung
Selepas
4 Dec pula, aku turun ke Sepang Land Office untuk membida sekeping tanah berkeluasan 7500sqft, pada harga reserve RM66,900.00. Di lelongan terdahulu, pada harga 74k, tiada pembida. Aku sampai awal, sebelum 8.30 pagi aku dah sampai. Lelongan bermula pukul 10.00 pagi. Sebenarnya aku tak pernah sampai di Sepang Land Office, sebab itu aku gerak awal. Rupanya, tidaklah jauh sangat, dan jalan pun tak jam. Kalau mengikut POS nya, lelongan di adakan di Bilik Gerakan, dan menurut kaunter pertanyaan, Bilik Gerakan terletak di tingkat satu. Jadi, aku pun usha Bilik Gerakan, dan turun breakfast dulu. Awal lagi. Unit ini aku bida untuk member aku, Apit. Dari maklumat awal, dijangkakan ada pembida lain yang akan turun juga, jadi, Apit nak turun juga tempat lelongan. Sementara menunggu Apit, aku kembali semula ke Bilik Gerakan. Jam baru pukul 9.15 pagi. Sesampai di Bilik Gerakan, ada 2 orang tua yang turut sampai di situ. Dia kata orang lain tak sampai lagi, dan dia ajak aku pergi minum dulu. Rupanya depan Bilik Gerakan tu, ada bilik lain yang menyediakan breakfast. Ada ramai lagi orang tua lain. Tapi, aku tau, ada satu lelongan sahaja untuk hari ini, berdasarkan papan notis di bawah. Takpe, aku get in the crowd, dengar diorang sembang. Cerita pasal parti, pasal calon pilihanraya.. heheh lepas tu diorang ajak aku masuk Bilik Gerakan semula. Wah, ada 10 orang ni, macam mana nak kawtim. Ada sorang pakcik ni ajak aku duduk dengan dia, boleh tengok kertas kerja, gerak kerja untuk minggu ini, katanya. Ah… aku dah salah bilik. Rupanya ini mesyuarat mingguan Tok Penghulu. Patutpun ada breakfast.. heheh.. Aku turun balik ke kaunter pertanyaan untuk bertanya bilik lelongan. Rupanya belakang kaunter pertanyaan je. Ok, tempat dah tahu, dekat2 pukul 10.00 baru ke bilik lelongan dengan Apit, tapi ada satu bidder lain yang dah menunggu. Setelah berbincang, Apit masuk membida untuk menang harga “reserve”.

Awal bulan tak banyak lelongan yang diadakan, jadi, aku pun balik kampong lagi. Hantar si budak Noura yang nak duduk kampong dengan sepupu2 dia. Balik dari kampong, settlekan urusan2 rumah lelong, dan sempat berjumpa rakan2 yang dah lama aku tak jumpa. Macam.. Junny. Dah lama aku tak jumpa Junny. Baru2 ini dia buka office di Subang Bestari, dan jemput aku untuk majlis pembukaan office baru dia, tapi aku  tak dapat pergi, sebab clash dengan majlis adik aku kahwin. Kebetulan hari ini, aku hantar bapak aku ke Subang Bestari, ke rumah kawan dia, so aku pun jenguk la office baru Junny. Belum ada staff lagi, baru start interviewing candidates dan juga bercadang nak ambil Siti ex Ram Reza. Office pun luas dan boleh buat bilik seminar juga. Most of my clients masa 3-4 tahun dulu yang aku introduce pada Junny, still enggage dengan Junny. Good luck to you Junny.


Lepak dengan Bri juga. Kalau aku ada di area Bandar Sri Permaisuri, mesti aku roger Bri. Selalunya dia takde. Ada sekali tu, aku roger dia pukul 9 malam kat Kayu Nasi Kandar, sebab aku jumpa client, pukul 12 malam baru dia roger aku balik, tanya mana aku, dia cari kat Kayu Nasi Kandar takde pun. Pukul 12 aku pun dah balik Bri. So, hari ni dia ada pulak. Banyak yang disembangkan. Perkembangan terbaru masing2. Aku masih main rumah lelong, tanpa ada apa2 perubahan besar, sedangkan Bri dan Junny dah menceburi bidang seminar, JV, Subsale dan lain2 lagi. Untuk aku, kalau sebulan, average number between 40-50 unit yang aku bida untuk mostly existing clients, dan kadang2 boleh cecah 70-80 unit, untuk membeli 10-20 unit untuk client, menceburi cabang lain bukanlah satu option yang bagus untuk aku. I’ve been there, dapat ramai client dan complain pun banyak. So, biarlah aku buat apa yang I’m good at, which is auction property. Bri baru2 ini kena complain lagi, tapi tak bercadang untuk defend diri dia di blog. So, apa yang Bri cerita pada aku, ianya tentang penyewa lama yang menyewa dengan rate lama yang rendah, dan beberapa bulan kemudian keluar. Penyewa baru pula masuk dengan rate yang lebih tinggi. Mungkin owner tak tahu dengan penukaran penyewa dan kenaikan rate sewa ini, dan beranggapan penyewa yang sedia ada, menyewa dengan rate yang lebih rendah. Duit sewa tak masuk lagi, disebabkan Bri nak tolak kos2 berkaitan seperti repair dan lain2. Owner dapatkan no penyewa dari Bri dan berhubung terus dengan penyewa. Owner dapat tahu rate sewa lebih tinggi, dan disebabkan miscommunication dengan Bri, owner ingat Bri bagi sewa yang berlainan untuk dia dan penyewa, dan minta penyewa bayar rate yang lebih rendah, dan berhubung terus dengan owner untuk urusan sewa bulan2 seterusnya. So, pada aku, it’s about miscommunication, bukan sebab isu sublet atau makan duit yang baru berapa ringgit sebulan itu. Bila jadi macam ni, owner pun rugi juga. Bri pun memang tak bercadang nak cerita kat blog, so, let it be. Dah settle dah pun kan..


15 Dec, lelongan Mega CIMB. Dari bulan ke bulan, lelongan Mega CIMB sentiasa dan terus mendapat sambutan hangat. Hari ini aku keluar rumah pukul 8.30 pagi. Lelongan bermula pukul 11.00 pagi dan pukul 3.30 petang baru lelongan tamat. Sepatutnya hari ini ada 8 unit yang patut di bida di Lelongan CIMB dan lelongan Bank Muamalat. Remy dah standby nak pergi bidding untuk client aku, di lelongan Bank Muamalat. Halfway through, aku dapat tahu unit di lelongan Bank Muamalat dah called off. Remy yang dah separuh jalan, tak jadi pergi. Client aku Pn Azleena pun, dah sampai tempat auction, kecewa bila unit yang dia nak masuk pun called off last minute. Di lelongan Mega CIMB pun, ada yang called off last minute, tinggallah 3 unit sahaja untuk di bida. Aku sampai pukul 9.00 lebih sikit dan register dulu. Pukul 10 pagi aku pergi breakfast dengan Rodi. Menghampiri pukul 11.00 pagi baru masuk tempat lelongan. Lelongan Ng Chan Mau bermula pukul 11.00 pagi. Unit2 panas bermula dahulu. Unit2 yang kurang panas di kemudiankan. Aku masuk satu unit untuk Radzuan di area Sri Kembangan. Dengan budget yang agak tinggi, menghampiri 100k, aku yakin boleh menang. Bila tiba giliran aku membida, ada 2 pembida sahaja. Harga reserve bermula dari 55k. Orang sangat ramai dan pelelong juga kesuntukan masa untuk menghabiskan lelongan tepat pada waktunya. Bila nama pembida kedua dipanggil, tiada sambutan. Mungkin tak dengar atau dah lari ntah kemana mana pembida lagi satu itu. Pelelong tidak dapat menunggu dan memberikan kemenangan kepada aku, pada harga 58k. Kira ok la tu. Nasib baik yang tidak dijangka.



Kelakar tak tempat auction ni? 

Sementara menunggu lelongan PAH yang bermula pada pukul 1.00, aku layankan dulu lelongan2 lain. Ramai kawan2 lain yang datang pada hari ini. Shahril Sidek, Rodi, Zam Lokman turut sama turun ke lelongan ini. Bila lelongan PAH dimulakan, unit2 panas bermula dahulu. Unit paling panas adalah Vista Komanwel. Unit ini pernah terlelong dahulu, pada harga 370k dan kini terlelong semula pada harga reserve yang sama, 145k. Sebelum ini, aku membida untuk client, dengan budget below 300k. Kali ini, Radzuan nak masuk dengan budget lebih sikit dari 300k. Walaupun aku tahu, harapan tu agak tipis, tak salah nak cuba. Kalau sebelum ini pembidanya lebih kurang 40 orang, kali ini, jumlah pembidanya, lebih kurang 45 orang.  Dari 145k, dengan setiap kenaikan 5k, akhirnya harga mati pada 360k. Aku kalah.  Unit seterusnya, lama lagi. Jadi, aku lepak luar dulu, lepak dengan Shahril Sidek dan kawan2. Lepak lebih kurang setengah jam, masuk balik bilik lelongan pun, unit yang aku nak bida, masih jauh lagi. Kali ini untuk Hafizie. Unit di Shah Alam dengan harga reserve 40k. Bila lelongan unit ini bermula, ada 8 pembida. Pelelong terus letakkan harga 47k untuk bidaan pertama dengan 1k setiap kenaikan. Aku sambut. Pembida lain angkat untuk 48k, aku sambut lagi untuk 49k, bila harga dah cecah 50k, aku tak sambut lagi dah. Akhirnya harga mati pada 57k. Jadi, hari ini, menang satu lagi, yang boleh dikatakan bernasib baik.



Esok, aku turun ke lelongan pejabat tanah untuk membida 4 lot untuk member aku Apit, lagi. Apit yang sedang bercuti di London untuk 2 minggu, memberikan tugas berat untuk aku laksanakan esok. Kita tengok, berjayakah aku membawa balik kesemua 4 lot tersebut untuk Apit, esok.. 

2 comments:

Farid Adam said...

hepi betul dapat harga RP...huhu

- www.FaridAdam.com -

sam bruns said...

sapa yg dok komplen Bri dlm blog tu.. aku cam tau je tu..

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com