Friday, December 21, 2012

Lelongan Pertengahan December 2012


18 Dec yang lepas, aku turun semula ke LO Sepang untuk membida 4 lot tanah kediaman yang terletak di area Bangi Lama. Pada harga sekaki lebih kurang RM8.50, 4 lot dengan keluasan sekitar 9,000- 10,000 sqft setiap satu akan di bida untuk member aku Apit. Pukul 8.00 pagi baru aku keluar rumah. Sebelum pukul 9.00 dah sampai LO Sepang. Dari maklumat awal, mungkin ada pembida lain. Hits di Lelongtips tak banyak, tapi ada orang lain yang dah buat carian tanah. Aku dah bersedia nak lawan. Sesampai di bilik lelong, ada 2 unit kediaman dan 5 lot tanah yang akan dilelong hari ini. Ada 4-5 orang yang dah sampai. Mungkin kena lawan juga nampaknya. Bila aku register dengan pelelong untuk 4 lot tanah ini, pelelong kata tiada pembida lain. Lega.. 4 lot di menangi untuk Apit dengan harga reserve 77k, 85k, 85k dan 88k. Misi membawa pulang 4 lot tanah, berjaya. Apit yang masih di London sampai hujung tahun, sanggup call aku nak tahu result. Balik nanti kita celebrate Apit oi.. hahahah

20 Dec pula, secara teorinya aku ada 3 lelongan yang perlu dihadiri di 3 tempat lelong yang berlainan, pada waktu pagi. High Court KL, PAH dan Ehsan. Kaki2 aku yang lain pula, macam Kechik, Yob dan Izwan, tak free. Tinggallah Remy untuk tolong aku. Remy ke PAH untuk lelongan Public Bank, aku ke Ehsan untuk lelongan Bank Islam dan client aku Pn Norfarizan, yang juga adik Samsul Brunsfield, terpaksa ke High Court KL sendiri, walaupun tak biasa pergi lelongan High Court. Petang 19 Dec aku dah check semua unit yang akan dilelong esok, semua masih on. Pagi2 Farizan sms aku tanya mungkin dah called off kot, aku check dalam lelongtips, memang dah marked aborted. Tiada rezeki lagi untuk Farizan. Di Ehsan, tak berapa ramai yang datang ke tempat lelongan. Unit yang paling hot pun di Rawang. Hanya 7 unit yang terjual dengan 5 daripadanya reserve price. Hari ini aku masuk untuk Brader X lagi. Last Brader X menang pada bulan Mei yang lalu. Masa tu aku ingat Brader X akan bercuti panjang dari membeli, mungkin tahun depan baru start balik. Rupanya aku salah. Bulan Oct dia dah roger aku semula untuk masuk lelong untuk abang dia. Ada a few yang dia berminat, tapi semua nya called off. Unit yang aku bida untuk Brader X hari ini, pernah cuba di bida bulan Mac dulu, tapi called off. Bulan Okt yang lalu, masuk lelong semula, pada harga reserve yang sama seperti bulan Mac, tapi Brader X belum nak masuk lagi. Kali ini, masuk dengan budget RP sahaja RM61.2k, dan akhirnya, menang pada harga RP juga. Lelongan di PAH, tewas.

Hari ini, kononnya secara teori, aku ada 3 lelongan di 3 tempat yang berlainan, waktu petang. Satu di PAH, satu di NCM dan 2 di Ehsan. Di Ehsan, Remy punya, jadi, dia turun sendiri. Di PAH dan NCM, Cik Nuzul yang punya, aku kena turun di PAH dan mungkin adik Remy boleh tolong turun ke NCM. Pagi2 aku call pelelong untuk confirmkan status unit yang akan dilelong. Unit di PAH dah called off, jadi, aku akan turun sendiri ke NCM. Unit di NCM ini pun sebenarnya, aku anggap akan called off juga. Rekod dari 2010 menunujukkan unit ini dilelong setiap 4 bulan sekali. Sudah 6 kali dilelong berkesudahan called off, aku dah nampak lelongan kali ke 7 juga akan called off. Cuma ianya called off lambat. Aku dah sampai tempat lelongan baru tahu called off. Lagi pun aku memang nak ke Ehsan untuk collect auction contract, jadi, tak jadi masalah pun kalau called off.

Di Ehsan, aku temankan Remy sahaja lah untuk 2 unit yang dia masuk. Taman Mas Sepang dengan RP 78.8k dan Putra Perdana dengan RP 75k. Semalam Remy turun lelongan Cahaya Auctioneers, untuk unit di Taman Mas, dan tewas. Dari RP 70k naik kepada 93k. Hari ini, unit di Putra Perdana, Groundfloor, dengan RP 75k sahaja, cuma ada 2 pembida sahaja. Agak mengejutkan, bila cuma ada 2 pembida sahaja. Seriously, unit Putra Perdana ini, biasanya ada 8-9 pembida, kadang2 sampai 12 pembida. Harga menang pula, sekitar 95k ke atas dan kadang2 terbabas 110k ke atas juga. Tapi hari ini, 2 pembida sahaja. Dari 75k, pelelong menaikkan ke 77k dan akhirnya, Remy menang pada harga 81k. Unit Taman Mas pula, ada 4 pembida. Tak boleh kawtim. Kena lawan. Dari 78k Remy dan Halim bertarung ganas sampai mencecah 90k. Akhirnya, Halim yang menang pada harga 100k. Remy masih akan bertarung lagi minggu hadapan, diharapkan ada kemenangan lagi.

Isnin, Rabu, Khamis dan Jumaat depan, serta Isnin 31 Dec, aku masih akan turun membida untuk client dengan lebih dari 10 unit lagi di cari untuk belian penghujung tahun. Diharapkan aku akan menang lagi, walaupun dan 8 unit di menangi bulan ini… 

3 comments:

sam bruns said...

Engkau ni fariz.. Kalau mood baik dh banyak menang baru ko update blog ke yek.. He he... Masyuk2.. Unit aku nk bid kt KD pun call off last minit.. Next week kita try lg.. Hopefully org pi cuti x ramai dtg..

syazwan syawal said...

Steady bang...ada masa lepak mnum.roger2 keyh

addisababa said...

bro... Cerita pengakhiran December mana bro...

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com