Sunday, May 12, 2013

Cerita Lelong awal bulan May 2013

Penghujung bulan April yang lalu, ada 13 unit yang perlu di bida. Hampir kesemuanya adalah lelongan MBSB dengan pelelong NCM dan SWT, ada 3 unit lelongan RHB oleh PAH dan Rajan Auctioneer. Malangnya, dari 13 ini, 10 telah pun called off. Sama ada called off pada hari sebelumnya, atau called off sebelum pukul 12 tengahari, atau called off last minute masa aku dah turun lelong. Sepatutnya, 29 April, aku turun ke lelongan PAH sesi petang untuk RHB Bank. Ada 2 unit yang perlu di bida. Satu untuk Cengkok, di Cyberjaya, dan satu untuk Asmadi, yang nak turun lelong juga, untuk unit di Bandar Bukit Puchong. Pagi pukul 10, aku call PAH, unit Cyberjaya dah called off, tinggal satu unit lagi. Stick to the plan, aku turun PAH. Remy pula, yang paginya turun Shah Alam High Court, akan terus ke Hotel De Palma untuk lelongan MBSB oleh SWT Auctioneer. Pukul 12 tengahari, aku call PAH lagi, sebelum aku gerak ke KL, dan unit Bandar Bukit Puchong pula called off. Lelongan SWT pula, dari 2 unit yang nak di bida, tinggal satu. Change plan, aku ke Hotel De Palma Shah Alam. Asmadi yang dah ambil cuti sebab nak turun lelong, follow aku ke Hotel De Palma. Buat bank draft di Maybank Seksyen 20, kemudian baru ke Hotel De Palma. Gila banyak unit yang called off. Ramai juga kawan2 yang datang bidding, sama ada nak membida, atau datang nak tengok. Macam Peruzz dan Asmadi, memang datang nak tengok la. Hafizie yang tengah bercuti, datang turun bida sendiri. Unit di Seksyen 7 Shah Alam, dengan harga 70k, memang unit hot hari ini. Dari 70k, naik kepada 103k. Tewas. 






30 April, ada beberapa unit yang perlu di bida. Selepas tewas di lelongan SWT, aku cancel bank draft semula, dan gerak ke UMW jumpa Hafizan untuk collect bank draft. 2 unit untuk Hafizan akan di bida esoknya. Malamnya, Hanan plan nak datang Puchong hantar bank draft, ada 2 unit Bangi yang akan dilelong. Engku Farhan juga nak masuk unit di Bangi. Malangnya, kedua-dua unit Bangi dah called off masa aku check lelongtips pukul 10 malam. Hanan yang dah on his way jumpa aku, terus patah balik rumah, tak jadi hantar bank draft.. heheh. 30 April, aku ke NCM untuk membida 2 unit di Kota Damansara. last minute, both unit called off. Ada satu lagi unit yang perlu di bida, di Jln Riong, yang aku serahkan pada Hafiz Kamarudin untuk membida bagi pihak Cengkok. Di lelongan sebelum ini, Cengkok inform aku lambat on the auction day, untuk membida unit di Kinrara, pada harga reserve 63k. Disebabkan aku sampai lambat, lelongan telahpun habis dan aku tak dapat bida. Kini unit di lelong semula, pada harga 57.5k. Bila harga dah rendah ramai la masuk membida. Akhirnya harga naik kepada 82k. Tewas juga. 




Dengan cuti Hari Buruh dan kesibukan pilihanraya, tiada lelongan pada hari2 berikutnya. Aku balik JB untuk mengundi di DUN Tg Puteri dan Parlimen Johor Bahru. Sabtu pagi aku gerak balik JB, petang sampai. Malamnya ceramah terakhir parti politik. Beberapa calon PR buat sesi ceramah berdekatan rumah aku, termasuk Lim Kit Siang. Ceramah yang simple, buat depan laman rumah orang, tiada kerusi untuk penonton, tiada pentas ceramah. Hadirin duduk diatas jalanraya dan atas padang rumput. Calon berceramah atas pick up truck. Sempoi.Tengah malam merayap pergi Singapore dengan adik aku dan anak2 aku. Merayap di Mustaffa Centre, early breakfast pukul 3 pagi makan Murtabak Singapore lepas tu balik rumah tidur. Bangun tengahari, breakfast nasi lemak lepas tu pergi mengundi. Tengahari makan Asma Rojak, siap2 kemas, petang balik KL. Kalau Isnin tak cuti, aku kena turun lelong lagi, untuk Samsul Brunsfield. Petang baru gerak balik KL. On the way nak sampai KL, keputusan awal pilihanraya dah dikeluarkan. Keputusan yang mengecewakan. Isnin Selangor cuti, tapi KL tak cuti. Lelongan diteruskan.




6 May, aku ke PAH untuk lelongan Ambank. Hanya membida satu unit untuk Samsul Brunsfield. Unit di area Damansara. Dengan harga RP 60k, deposit 5%, aku malas nak buat bank draft. Keluar duit kat atm sahaja. Kalau unit kecil2 macam ni, aku memang malas nak buat bank draft. Menang belum tentu, kalah tu biasa. Sebenarnya ada 2 unit di damansara ini, satu pada harga 75k dan satu lagi pada harga 60k. Tiada siapa yang nak bida pada harga 75k, semua nak masuk yang 60k. 6 pembida yang register, akhirnya kalah pada harga 65k. Jumpa Asri yang masuk lelong untuk kawan dia. Asri juga tewas.

9 May ada 2 unit yang perlu di bida. Paginya di Shah Alam High Court. Disebabkan aku tak boleh membida, Asmadi datang sendiri. Satu unit di Kajang pada harga RP 35k sahaja. Unit yang kurang hot, dan di menangi pada harga reserve. Percubaan pertama yang berjaya untuk Asmadi. Beginers luck. Jumpa juga dengan kawan Asmadi, Arif yang masuk satu unit di USJ pada harga 360k. Kalau aku boleh membida, memang unit ini pun Hanan nak bida. Tapi pembida memang ramai, aku rasa lebih kurang 30 orang juga. Akhirnya daripada 360k, mati pada harga 650k. Untuk sesi petang, aku nak bida untuk Hanan, di Ehsan Auctioneer. Habis lelongan Shah Alam, aku call Ehsan Auctioneer, unit telahpun called off. Sia2 Hanan hantar bank draft malam tadi. Maka, kecewalah tak dapat bida unit berharga 550k.





11 May adalah CIMB Mega Auction. Pukul 10 aku sampai Hotel Istana. Hari ini akan membida untuk Wan Azmi, Azfar, selain Hafizan dan Hanan yang datang membida. Hari ini luarbiasa ramai. Kaunter NCM kena beratur panjang. Pukul 11 baru habis registration. Hanan akan membida satu unit di Setia Alam. Lelongan sebelum ini, tiada pembida, walaupun pada harga 450k. Sekarang, pada harga 405k, ianya called off last minute. Hhaarrgghh.. macam haram.. boleh pulak called off last minute. Unit yang paling hot adalah Sri Pelangi Condo, dengan 68 pembida. Dari harga 150k, naik kepada 336k. Seterusnya, unit di Puchong yang aku bida untuk Azfar. Dengan 55 pembida, harga bermula dari 144k. Aku layan sehingga 270k sebelum harga mati pada 308k. Seterusnya Condo di Puchong Perdana yang bermula dari 109k dengan lebih 30 pembida, akhirnya jatuh pada harga 198k. Harga gila tidak berhenti di situ sahaja. Lelongan2 unit lain terus mencatatkan harga gila. Harga CIMB Mega Auction. Flat Kg Lindungan yang Hafizan bida, dari 47k naik kepada 76k. Seksyen 17 yang Hafiz Kamarudin bida, dari 155k naik kepada 258k. Lot Tanah yang aku bida untuk Wan Azmi, dari 112k naik kepada 302k dengan lebih dari 40 pembida. Flat Seksyen 24 yang Hafizan bida, dari 68k, naik kepada 110k. Tiada hasil hari ini.







Pukul 3 petang, aku ke Subang Delima, dengan Hafiz Kamarudin. Dia nak follow aku, nak jumpa dengan Samsul Brunsfield. Misi hari ini, adalah buka rumah. Unit dimenangi pada 26 April lepas. Satu notis telah diletakkan 2 minggu lepas, dan telah diambil penghuni. Satu lagi diletakkan baru2 ini, dan masih berada ditempatnya. Selain beberapa pemerhatian lain, kami buat keputusan untuk buka rumah, setelah diambil kira pemerhatian yang dibuat sebelum ini. Potong mangga, tiada masalah, buka kunci gril ada masalah sikit, tapi Hafiz Kamarudin dah selesaikan. Buka tombol tiada masalah. Bila buka rumah, ada masalah. Rumah masih ada barang2 dan ada bukti penghuni masih tinggal di situ. Pada aku, bukan masalah besar, tapi tetap masalah la. Kita tukar kunci, lekat notis baru dan pergi minum. Sebelum ini, 2 notis yang diletakkan di tulis oleh Samsul Brunsfield. Kalau aku yang tulis notis, it will be a simple notice, 2-3 ayat sahaja. Yang penting tulis no phone aku untuk penghuni hubungi aku. Samsul Brunsfield pulak, tulis 2-3 perenggan, dah jadi satu surat. Dengan ayat seperti, semoga sihat walafiat hendaknya, ….semoga proses pertukaran pindahmilik nama berjalan dengan aman damai hendaknya, serius kelakar.. hehehhe.. tapi tak salah bro.. cuma skema dan pada aku kelakar la.. heheh. Aku tunggu2 juga bila penghuni ni nak call. Pukul 8 malam, baru dapat satu call. False alarm. Ada orang call tanya aku ada lagi tak unit lelong kat Subang Delima, dia nak cari yang lower floor. Pukul 10.30 malam baru penghuni call aku, marah2. It,s the same case macam aku pernah buka rumah Penara Engku Bujal dahulu. Kes Engku Bujal tu, rumah di sewa oleh Cikgu dan kebetulan masa tu cuti sekolah. Sebab itu 2 minggu tiada orang di rumah, dan aku sangkakan dah tiada orang duduk. Macam kes yang sekarang ini, Unit di huni oleh pasangan suami isteri. Isteri kerja kilang, dan kadang2 tak balik rumah, tidur di kilang disebabkan sekarang ini, suaminya berada diluar Negara. Notis yang diletakkan tidak dibaca, semua letak tepi, nak bagi kat suami. Dia ada dapat notis lelong, tapi bila ditanya pada owner, owner kata dah selesai, dan boleh terus duduk dan bayar sewa. Baru2 ini juga suami dia dah bayar 3 bulan sewa. So, aku datang jumpa dia, bagi kunci, dan bagitahu dia situasi sekarang, yang Samsul dah beli dari lelong. Hari ini, aku dapat call pemilik sebelum ini. Dia agak terkejut yang bank telahpun melelong rumahnya, tanpa pengetahuan dia. Isunya, mungkin bank hantar notis ke alamat terdahulunya, dan dia dah tukar no phone lain. Apapun, dia nampak ok. Aku dah explain harga yang dibeli, dan dia akan dapat certain amount dari pembelian ini. Dulu dia beli pada harga 80k sahaja. Lain2 hal akan diselesaikan minggu depan.




Petang ni, nak ke Seksyen 15 untuk buka rumah Cengkok pula.

2 comments:

sam bruns said...

Skema beb ayat aku

Mr Ombak said...

Bangi 82k aku yg menang hehe..6 bidder

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com