Wednesday, May 28, 2014

Cerita lelong Pertengahan May 2014

Cerita lelong bersambung lagi. 17 May yang lepas, CIMB Mega Auction day. Daripada banyak2 unit yang kita expect akan masuk lelong pada hari lelongan, banyak juga yang called off. Akhirnya tinggallah 4 unit sahaja yang aku bida. Itupun semuanya berakhir dengan kekalahan. Unit di Puncak Alam, walaupun dah tahu akan kalah, kita masuk juga. Cuma unit di Seri Kembangan Shop Lot dengan harga rizab 300k yang nampak macam ada harapan untuk menang. Dengan setiap kenaikan 5k, last aku angkat pada harga 500k, sebelum harga pergi lebih jauh lagi.. Akhirnya mati pada harga 600k. 

20 May, ada 7 kes lelong hari ini. Lelongan sesi pagi bermula pukul 10.30 pagi di Shah Village Hotel, PJ. Sebelum pukul 7 pagi aku dah keluar rumah.. Kononnya nak hantar anak pergi sekolah dan terus shoot ke tempat lelong. Masuk dalam kereta, enjin tak boleh start. Bateri dah habis pulak. Takde masa nak repair pagi2 macam ni. Wife aku settlekan hal anak pergi sekolah, aku naik bas U70 sampai Pasar Seni. Boleh tahan lama bas ni nak sampai KL. Pukul 9 pagi baru sampai Pasar Seni. Arrangement hari ini, Abang Brahim ke Seremban High Court, aku pass bank draft pada Hafiz budak emo di PAH, dan aku ke Shah Village. Naik LRT sahaja. Sempat sampai di Shah Village sebelum pukul 10 pagi. 4 unit sahaja di sini pagi ini. Semuanya lawan. Satu unit di Putra Perdana, yang menjadi topik bila di Mega Auction CIMB naik mencecah lebih 160k, kini di PAH dan Shah Village, naik melebihi 145k. Nampaknya harga dah semakin jauh meninggalkan benchmark yang kita tetapkan. Dalam pukul 11 pagi, Abang Brahim sampai di Shah Village. Katanya buang masa je pergi Seremban tadi, belum apa2 dah ada lebih 10 bidder. Baik lah dia cabut dulu. Dah tahu kalah awal2 lagi katanya. Satu lagi unit landed di Putra Perdana, ingatkan boleh dapat harga rizab.. Rupanya ada 2 pembida. Satu lagi pembida walk in. Maka, dari 230k, kita tewas pada harga 247k. Unit di Sg Buloh pula, dengan 4 pembida, dari 284k, kita tewas pada harga 348k. Tiada hasil untuk sesi sebelah pagi. Sesi sebelah petang, cuma satu unit. Unit Bumi Lot di Seri Kembangan dengan harga rizab 150k, dengan 4 pembida, kita tewas pada harga 200k di menangi oleh Wong Chee Meng. Last 2 months, harga yang di menangi hanya 186k. Balik Puchong naik bas juga. 


22 May, sebelah pagi aku turun ke Bangi Land Office. Baru nak sampai, Abang Brahim yang dah sampai terlebih dahulu, inform aku, unit dah called off. Cis.. Kalau tau called off, boleh bangun tidur lambat hari ni. Alang2 dah keluar, terus aku gerak ke KL. Prepare bank draft untuk lelongan petang dan lunch dengan member lama. Pukul 2 petang dah sampai di RS Maniam. Satu unit sahaja yang akan di lelong hari ini. Bumi Lot di Balakong. Dengan harga rizab 49.5k, aku expect boleh dapat harga rizab untuk Nasir Kia. Bulan Nov tahun lepas, kita dapat pada harga 46k sahaja, juga Bumi Lot. Kalau bukan Bumi Lot, memang ramai, dan boleh cecah 60-100k, mengikut tingkat. Jangkaan untuk dapat rp meleset. 4 pembida semuanya, harga akhir 64k.


24 May, Mega Auction Ambank. Tapi aku tak turun pun. Dari cerita yang aku dengar, Bukit OUG 270k hanya ada 5 pembida dengan harga akhir di menangi, hanya 280k. Menyesal tak datang. Kalau Mega auction CIMB.. Dah cecah 400k dah. 26 May hari yang bertuah. Hari ini birthday anak aku, budak Noura. Dah 8 tahun si Noura. Bawak cup cakes dan goodie bag untuk celebrate di sekolah. Aku turun Shah Alam High Court. Cerita sebelumnya, Abang Brahim nampak yakin Malaysia boleh menang Thomas Cup. Dia berada di Ipoh untuk menonton Thomas Cup. Petang Ahad, Mat Wadi pula datang Puchong hantar bank draft. Akupun sebenarnya yakin Malaysia menang. Kalau Malaysia menang, dan Isnin cuti umum, memang lelongan hari Isnin batallah. Tapi Mat Wadi tetap yakin nak hantar bank draft. Jadi aku terima sahaja. Pukul 12 malam, Abang Brahim dah gelabah. Lelongan Isnin pagi, kalau tak masuk, rugi. Terus Abang Brahim balik KL malam tu juga, jumpa aku pukul 3 pagi untuk serah bank draft. Hehehehe.. Paginya, pukul 8.30 pagi aku dah sampai Shah Alam High Court. Terpaksa import pemegang e-license untuk membolehkan kita masuk bidding. Kalah atau menang, terpaksa bayar, sebab dah import. Tapi harapan selalunya cerah kalau masuk area2 Kapar ni. Cuma hari ini, ada 3 pembida pula. Nasib baik kita menang. Abang Brahim memperoleh kemenangan kedua untuk tahun ini. Baru 2 beb.. Jauh lagi dia nak kejar target. Dari harga 105k, kita menang pada harga 110k. 



Petangnya aku ke Ehsan pula. Ada 2 unit lagi hendak di bida. Satu untuk Abang Brahim, satu untuk Mat Wadi. Abang Brahim punya start dulu. Cuma ada 2 pembida. Nampak ada harapan. Area Sepang, dengan harga 145k, kita menang lagi dengan harga 147k. Debaran untuk Mat Wadi pula. Baru masuk gelanggang lelong semula tahun ini, setelah sekian lama. Satu unit di Ampang dengan harga rizab 150k. Kalau ikut history, harga rizab selalunya sekitar 85-120k dan dimenangi sekitar 160-170k. Macam bulan lepas, harga rizab 100k, dimenangi pada harga 171k. Bukan unit Bumi, dan cuma ada 3 pembida sahaja. Memang amat jarang berlaku situasi seperti ini. Selalunya lebih 20 pembida akan masuk. Mungkin dirasakan harga rizab 150k terlalu tinggi. Tapi.. Kalau dah memang budget lebih 160k, kenapa nak di fikirkan 150k itu terlalu tinggi kan.. Jadi kita lawan.. Lawan2 pun bukan lah orang lain.. Balik2 Hafiz budak emo dan Firdaus. Keputusannya, kita menang lagi, dengan harga 154k sahaja. Percubaan pertama Mat Wadi untuk tahun ini, dan terus berjaya.


Minggu ini, perjuangan masih belum tamat. Cuma rentak direncatkan dengan semua unit yang aku nak bida di MAC Auctioneers, dah called off. Hari Khamis dan Jumaat aku akan turun kembali, untuk perhitungan terakhir bulan May ini. Sekurang-kurangnya 10 unit lagi yang kita akan bida. 

3 comments:

Anonymous said...

Bukit OUG, RP270K, ada 5 bidder, harga buka RM280K .. LP : RM285K..

faris said...

Thank anon.. bak kata Mr Foong.. Masih murah lagi bang...

wadie7990 said...

Kemenanganku yang tragic. Ada cerita disebaliknya. Waaa...nangis baii!!

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com