Sunday, July 21, 2019

Lelongan CIMB oleh Property Auction House 20 Julai 2019 dan Masa Depan Bidaan Lelongan Hartanah.


Lelongan  CIMB masa kini, bukan lagi Lelongan Mega melibatkan beberapa pelelong dan di adakan di hotel. Sejak tahun lepas lagi, siri lelongan CIMB telah di buat di pejabat pelelong sahaja, secara rotation di antara Ng Chan Mau dan Property Auction House. Dari masa ke semasa, sentiasa terdapat penambahbaikan dan pertukaran polisi. Hari ini juga tidak terkecuali.

Untuk hari ini, lelongan CIMB di adakan di Property Auction House, melibatkan 117 unit hartanah, di mana 28 unit telah pun called-off awal. 117 unit boleh dikatakan banyak. Masalah bila banyak unit dilelong, dan melibatkan banyak pembida, adalah semasa pendaftaran. Masa lelongan yang ditetapkan tidak dapat di penuhi, situasi kelam kabut bila pertama kali polisi baru diperkenalkan, dan mungkin luahan2 hati sebilangan orang yang tidak menyetujui perubahan cara lelongan.

Property Auction House antara peneraju pelelong hartanah dan antara pelelong yang banyak melakukan perubahan untuk kemudahan mereka dan kemudahan pembida. Untuk lelongan kali ini, sistem online bidding di wajibkan ke atas semua pembida, dan tiada lagi angkatan paddle2 bidaan di lakukan. Trial kali ini, agak memakan masa, sesi pendaftaran yang patut selesai sebelum 10.30 pagi, hanya selesai pada jam 11.15 pagi. Lelongan hanya bermula jam 11.30 pagi dan selesai lebih kurang jam 1.30 petang. Ianya memakan masa kerana pembida di berikan masa 40 saat untuk menyambut bidaan seterusnya sebelum kiraan 1, 2 dan 3 mengesahkan kemenangan pembida. 

Apa yang di buat oleh pihak pelelong, ada kebaikannya cuma mereka perlu mantapkan masa pendaftaran, supaya tidak terlalu lama. Di masa akan datang, mereka akan melaksanakan sistem tiada bank draft, di mana pembida hanya perlu pindahkan wang deposit ke akaun mereka, dan jika tewas, wang di pindahkan semula ke akaun pembida. Tiada lagi pembayaran baki beza harga kemenangan, bila kesemua baki harga belian di catatkan pada kontrak lelongan, seperti sistem bidaan hartanah mahkamah. Pembida juga tidak perlu hadir di tempat lelongan, dan boleh melakukan bidaan di mana sahaja. Pembida berjaya boleh bayar duti stem di pejabat pelelong semasa collect kontrak lelongan kemudian. Dan yang terakhir, pembida di kenakan caj sekiranya mahu menggunakan bank draft untuk pendaftaran bidaan. Well, their house, their rules. No comment. 

Nampak seperti sistem yang tidak memerlukan sokongan ejen2 hartanah lelong, tapi pada pendapat saya, ejen2 lelong masih diperlukan untuk tujuan pemasaran, pendidikan dan penyelesaian pasca lelongan untuk para pembida yang berjaya. Hartanah lelong bukan sesuai di DIY kan untuk semua orang, seperti mana hartanah undercons atau subsale. Maka, penambahbaikan dan perubahan polisi ini harus di lihat sebagai kemudahan untuk kelancaran sistem dan mengelakkan tipuan bida. Ke arah sistem yang kebih telus.Think positive. 

Saya tidak memperoleh kemenangan untuk lelongan kali ini, jadi tiada ulasan kemenangan untuk hari ini..
Previous Post
Next Post

1 comment:

  1. KESAKSIAN BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA DARI PERUSAHAAN PINJAMAN DAN TERPERCAYA. Saya bernama Theresia Widiyasari dan saya tinggal di Australia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar berhati-hati karena ada penipu di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial, dan karena keputusasaan saya, saya dibohongi oleh beberapa pemberi pinjaman online dengan nilai Rp75.890.000. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya yang merupakan seorang polisi merujuk saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang sangat andal bernama DONNAHALL FUNDING LLC yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp950.000.000 dalam 24 Jam tanpa tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman apa pun, cukup hubungi mereka sekarang melalui email: (donnahallfundingllc@gmail.com). Saya menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman karena saya melewati di tangan para pemberi pinjaman palsu.
    Jika Anda memiliki pertanyaan, hubungi saya: {theresiawidiyasari@gmail.com}

    ReplyDelete