Wednesday, October 16, 2019

Tutorial Tuning MyTV untuk Toshiba 32L3650VM Tanpa Dekoder


Assalamualaikum.

Semalam petang majoriti rakyat Malaysia mula menerima kesan perubahan sistem TV analog kepada digital. Majoriti kita kehilangan siaran TV. Saya sudah berkira2 untuk membeli dekoder myTV, tapi disebabkan saya ternampak posting di Facebook mengatakan TV yang ada built in DTV tidak memerlukan dekoder, saya pun memulakan pencarian bagaimana untuk tune TV saya kepada digital channel. Berjaya!! Setelah banyak kali percubaan.




Tutorial simplenya begini.

Saya tinggal di apartment dan menggunakan indoor antenna.


Kita mulakan dengan menekan button yang di tanda kan pada remote, untuk ke menu INPUT SOURCE dan pilih DTV dan tekan OK.






Tekan MENU pada remote, dan scroll ke bawah, untuk ke CHANNEL.


Pilih AUTO TUNING, dan kemudian pilih DVB-T.


Pilih negara MALAYSIA dan tekan OK. Anda akan di bawa ke menu CHANNEL TUNING dan pencarian auto bermula, dari sistem ATV, DTV dan Radio. Biarkan pencarian auto mencari channel.






Lebih kurang 10 minit, pencarian selesai. Anda akan dapat 20 channel. 14 channel TV dan 6 channel Radio. Sekian tutorial simple dari saya. Selamat Berjaya!!






Tak payah beli dekoder. Woohoo.

* Kredit untuk Anas Abdullah di Facebook yang menunjukkan jalan.


Previous Post
Next Post

1 comment:

  1. Terima kasih la tuan buat tutorial ni. Hilang pening kepala saya mikio nak beli decoder bagai. Semoga Allah murahkan rezeki tuan.

    ReplyDelete