Bila kita bercakap tentang hartanah lelong, antara isu utama
kebimbangan bakal pembeli adalah tentang isu tunggakan owner lama dengan bil2
berkaitan maintenance dll. Kita sedia maklum, memang akan ada yang tertunggak,
sama ada sikit atau banyak, jika lelongan hartanah tersebut diteruskan. Yang
kita pelik, bila tiada tunggakan langsung, itu ada kemungkinan unit akan called
off, atau mungkin penyewa yang bayar.
Jika tunggakannya sikit (2-3k ke bawah dianggap sikit pada aku), atau tunggakannya masih didalam budget kita sebagai pembeli, mungkin tiada masalah besar. Tapi kalau tunggakan puluhan ribu, mungkin itu masalah, kalau kita kena bayar dulu. Masalah utamanya, kalau kita bayar dulu, kita tak tahu berapa jangka masa yang bank akan proses untuk reimburse semula pada kita. ianya dalam lingkungan 6 bulan, selalunya. Tapi semua orang bersetuju, kalau bank boleh bayarkan terus directly kepada pihak yang terlibat.
Mula2 kita semak, tunggakan apa yang terlibat, dan adakah
bank akan cover tunggakan2 tersebut. Tunggakan2 biasa yang bank cover (tak
semestinya, ini cuma contoh) adalah
Maintenance fee
Cukai tanah
Late fee
Insurans kebakaran
Sinking funds
Cukai taksiran
Manakala, standard bill yang bank tak cover adalah
Bil api
Bil air
Indah water
Dari senarai yang bank cover, kita cuba jumlahkan
berapa kesemuanya. Selalunya, aku tolak part cukai taksiran, sebab itu hal yang
paling kemudian perlu diselesaikan. Cukai taksiran adalah dengan pihak berkuasa
tempatan. Itu, memang aku akan minta pihak bank bayarkan terus. Ok, dari 5 bill yang bank cover tadi, berapa jumlahnya. Katalah bagi
unit low cost, selalunya tunggakan2 tersebut dalam lingkungan 3k dan bagi
apartment pula dalam lingkungan 6k.
Seterusnya, selepas kita menang lelongan hartanah, katalah
contoh mudah, unit low cost yang tidak berpenghuni, tunggakan 3k, air dah kena
clamp. Isunya sekarang, kalau nak buka air, pihak maintenance minta kita
jelaskan bayaran tertunggak. Ok, kalau kita ada budget, kita bayar dan claim
dengan pihak bank. Kalau tiada budget kena guna cara lain. Kenapa perlu buka
air? Sebab rumah tiada orang, kalau kita masuk terus dan sewakan, boleh terus
dapat hasil. So, kalau kita tiada budget, atau saja nak berjimat, kita boleh
slow talk dengan pihak maintenance, secara verbal, yang pihak bank akan bayar
tunggakan berkaitan, dan kita cuma akan bayar apa yang bank tak tanggung.
Kadang2 cara ini berkesan, kadang2 tidak. Kalau tak berkesan? Kita teruskan
dengan next step.
Next Step ni aku cerita kemudian.
Secara teorinya ini yang aku praktikkan. Semestinya, bila
kita berhadapan dengan situasi sebenar, mungkin lain jalan penyelesaiannya. Ini
salah satu cara yang aku praktikkan, dan kadang kala berjaya, kadang2 tidak.
Kalau tidak berjaya, ada lagi cara lain yang biasa aku guna, cuma tak
secemerlang cara inilah. Sebab cara yang aku nak ceritakan ini, kita tak perlu
bayar dululah. Cara lain, sedikit sebanyak, kena bayar juga.
salam bro fariz, sy dah lama minat nak join lelong, tp stiap kali nak masuk lelong msti ada problem- rumah x ok, called off.sy pun xbanyak pngalaman dlm lelong ni.
ReplyDeleteif sy bajet nak invest 100k utk dptkan 2 @ 3 rumah lelong utk sy sewakan, boleh brother fariz bantu sy.
ahmad
@ Ahmad : Boleh. Email saya faridzaswadi@gmail.com
ReplyDeleteNext step, cari tnant & dptkn dposit.. Guna dposit utk setelkn utiliti..??
ReplyDelete@ salfhi : Saya tak terfikir pula nak guna cara tersebut. Mungkin boleh. Tapi, rumah yang tiada bekalan air, kadang2 dalam keadaan yang agak kotor. Kadang2 la.. so, nak kena guna air juga nak bersihkan rumah, sebelum di tunjukkan pada bakal tenant.
ReplyDeleteNego dgn jmb pn x jln, bkak clamp sndiri la kot hehe.. Xde idea
Deletepinjam air rumah sebelah, bayarlah sikit kat tuan rumah sebelah..ok ke mcmtu?
ReplyDelete@ Wadie : Boleh kot.. kau pernah buat? heheh..
ReplyDelete@ Salfhi : Give up dah? Ok, aku bagi solution aku..
Begini, bila kita dah menang hartanah lelong, lawyer (atau pihak pembeli sekali) akan mula buat kerja, termasuk mengambil satu salinan bil2 tertunggak dari pihak maintenance office dan pihak berkuasa tempatan. Lawyer kita akan buat pengiraan, berapa jumlah yang perlu diminta dari pihak bank pelelong, untuk pihak bank pelelong mengeluarkan cheque pembayaran kepada bil2 tertunggak tersebut. Salinan surat inilah, yang kita minta dari pihak lawyer kita, untuk, kita beri kepada pihak maintenance office, untuk menunjukkan secara hitam putihnya, yang pihak kita ada membuat tuntutan keatas bil2 tertunggak. Jadi, jumlah yang kita minta kepada pihak bank pelelong, boleh di kiv kan, dan kita minta pihak maintenance office, supaya, kita boleh bayar baki tunggakan yang bank pelelong tak cover sahaja, seterusnya, membuka bekalan air untuk kegunaan kita.
kalau dpt maint. office yg boleh tolak ansur takpe.... tp klau dpt yg tak boleh lebih kurang... masak woohhh.. lg2 kalau tunggakan >10 K... Mahu pening kepala...so sediakanlah bullet byk2 sblm masuk lelong... he he he... anyway welcome back bro.. dah lama tunggu ko update blog ni...
ReplyDeletekalau cara aku...mungkin pakai duit sket lah....tu pun lum tentu berjaya....try nego ngan opis jmb, nak bayo secara ansuran (kate la 12 kali) sementara tunggu duit dari bank pelelong tu....hehe...diulangi, lum tentu die nak bagi ;p
ReplyDeletesalam bro,
ReplyDeleteada tak contoh gambar POS yg menyatakan benda2 yg dicover oleh bank pelelong....
bukan apa, pernah gak baca POS ni
tapi almaklumla bahasa orgputehnye tahap tinggi...tak dapat memahami ayat nya yg bagitau apa sebenarnya bank akan cover...
lebih2 lagi ayat undang-undang...BM pon x berapa pass, english la pulak...
thank you
Oh My English
@ Anon : nanti aku buat post lain la..
ReplyDelete