Ramai orang yang tinggal di flat
atau apartment di kawasan Selangor dan Kuala
Lumpur yang sibuk berdemo hal Janji Kerajaan Selangor
untuk memberikan meter Syabas bagi menggantikan meter pukal (Tujuan politik, of course). Pada aku, ada pro
dan kontra dalam hal ini, dan sebelum bercerita lebih lanjut, aku nyatakan
pendirian aku, lebih pihak JMB atau
pihak pengurusan di berikan kuasa ke atas meter (sama ada meter Syabas atau
pukal), dengan beberapa hal yang di tambah baik untuk kebajikan pengguna. Lambat
laun, meter pukal akan bertukar kepada meter Syabas juga akhirnya, cuma masa
yang menentukan lambat atau cepat.
Hal yang aku sebutkan diatas,
memerlukan duit. Dari mana datangnya duit, kalau bukan dari caj maintenance
bulanan. Berapa peratus pula penduduk yang bayar on time caj maintenancenya? Atau
kalau tidak on time sekali pun, sekurang2nya membayar caj maintenance? Dari
kajian rambang yang aku buat, sekitar 40-50% penduduk yang ada kesedaran bayar
on time. Selebihnya, bayar tapi masih
ada tunggakan atau bayar bila air kena potong dengan maintenance. Pihak
pengurusan selalunya memberikan garis panduan, tunggakan tidak melebihi 3 bulan
atau tidak melebihi 500.00 sebelum bekalan air di potong.
Kadang2 kita baca tentang masalah
penghuni flat, tentang lif selalu rosak, ada 2-3 lif, tapi cuma satu yang
berfungsi, itupun tak berapa nak elok. Macam di Flora Damansara dulu, kes air
kena potong oleh pihak Syabas, lampu koridor, takde sebab TNB potong bekalan
elektrik. Punca terjadi semua ini, disebabkan pihak pengurusan tiada duit nak
bayar bill2 tersebut. Selalunya, pihak JMB/pengurusan akan paparkan jumlah
hutang Syabas dan bekalan elektrik sebelum tindakan diambil. Selalunya, bil
tunggakan cecah puluhan ribu atau ratusan ribu. Penghuni tak bayar caj
maintenance, tuan rumah pun tak bayar. Jadi, macam mana nak menggalakkan
penghuni atau tuan rumah bayar? Pada aku, pihak pengurusan perlukan sesuatu
untuk memegang pihak penghuni atau tuan rumah, untuk mereka terus membayar.
Sesuatu itu kalau dalam kes apartment, boleh jadi, potong bekalan air, atau
pass card tak boleh guna dan penghuni kena parking luar. Kalau dalam kes rumah
flat, potong bekalan air sahaja lah. Kalau nak sambung semula bekalan air, kena
bayar maintenance fee. Jadi, pihak pengurusan perlu mempunyai kuasa ke atas
bekalan air, untuk memastikan penghuni membayar caj maintenance.
Biasanya, pihak pengurusan akan
caj minima sekitar RM6.00 jika tiada pengunaan atau penggunaan air di bawah
paras minima. Syor aku, pihak pengurusan perlu mengikut apa yang pihak Syabas
berikan kepada pemilik meter Syabas yang lain, iaitu penggunaan 20m padu yang
pertama free, dan penggunaan berikutnya baru dikenakan caj mengikut caj Syabas. Pihak pengurusan tak perlu
mengenakan caj yang berlainan untuk mengaut keuntungan. Pihak pengurusan boleh
kenakan caj pengurusan yang dipersetujui semasa mesyuarat tahunan. Lagipun,
pihak pengurusan sekarang, kebanyakannya diterajui oleh JMB (Joint Management
Body) yang mengambil alih urusan pengurusan dari pihak pemaju, selalunya 2-3
tahun setelah flat/apt diduduki. JMB adalah dikalangan penduduk sendiri. Takkan
mereka sendiri nak kuatkuasakan peraturan yang bukan2 untuk tempat yang mereka
sendiri duduk.
Bayangkan, kalau flat yang luas
dan ramai penduduk, macam Flora Damansara contohnya, ada 4 lif, ketinggian 24
tingkat,dan, katalah, meter dah tukar meter Syabas, caj maintenance bulanan
30.00 dan sinking fund 3.00, total RM33.00 sebulan sahaja. Katalah satu floor
ada 20 unit, dengan 2 blok, total pungutan sepatutnya lebih kurang 30k sebulan
atau lebih kurang 380k setahun. Tapi bila ada orang tak nak bayar maintenance,
pihak pengurusan sukar nak bertindak. Air tak boleh nak clamp, parking memang
takde system pass card, apa yang pihak pengurusan boleh buat? Susah .
Jadi, sebab itu, pada aku, ideal, kalau pihak pengurusan boleh control meter
air penduduk.
Kesimpulannya, bagi aku, yang
ideal, kalau masih meter pukal, kemudahan yang sama dinikmati oleh pemilik
meter Syabas, iaitu percuma 20m padu yang pertama, dan caj penggunaan
berikutnya adalah sama dengan rate Syabas. JMB/Pengurusan mempunyai kuasa untuk
clamp meter air kalau penduduk tak bayar maintenance dan bekalan air. Bagi
flat/apt yang dah bertukar ke meter Syabas pula, pihak JMB/pengurusan boleh
memikirkan satu mekanisma untuk clamp bekalan air, kalau penduduk tak bayar
maintenance, walaupun bekalan air di bayar kepada Syabas tiap2 bulan.
Kalau nak fikirkan cara lain,
mungkin ada. Macam, kuatkuasakan system pass card untuk rumah flat. Kalau tak
bayar, tak boleh parking dalam. Tapi, bukan semua rumah flat sesuai buat cara
ini, apatah lagi melibatkan kos tambahan. Lagipun, sesetengah orang, tak kisah
pun parking luar.
flora damansara.. macam pernah dengar nama tu.. kat mana yer.. byk beno masalah nya...
ReplyDeleteTu la, aku pun biasa dengar Flora Damansara ni. Ntah siapa la nak beli kat situ.. banyak betul masalah.. heheh
ReplyDelete