Sunday, October 20, 2019

Genting Jual Kapal Layar Mewah Tranquility



@ Kapal persiaran mewah milik Jho Low, Equanimity dikatakan dibeli pada harga USD250 Juta menggunakan dana 1MDB.

@ Berikutan skandal kewangan 1MDB, Equanimity disita di Bali, Indonesia pada Februari 2018 oleh Kerajaan Indonesia atas permintaan Pihak Berkuasa Amerika dan di serahkan pada Kerajaan Malaysia  pada Ogos 2018.

@ Proses lelongan dimulakan pada November 2018 selama sebulan pada harga USD130 Juta, tetapi tidak berjaya di jual melalui lelongan.



@ Dibeli oleh Genting Malaysia Berhad dari Kerajaan Malaysia pada harga USD126 Juta pada April 2019.

@ USD126 Juta adalah tawaran terbaik yang diterima Kerajaan Malaysia dalam tempoh 5 bulan sejak pengumuman untuk dijual dilakukan pada November 2018.

@ Tawaran dari Genting Malaysia Berhad adalah rundingan terus dengan Kerajaan Malaysia, sekaligus tiada bayaran/komisyen kepada broker/ejen yang menjimatkan USD4.4 Juta.

@ Ditukar nama kepada Tranquility dan mula disewakan pada harga USD1 Juta seminggu. Selebriti popular yang dilaporkan menyewa Tranquility termasuk Kylie Jenner.



@ Asking Price untuk dijual diletakkan pada harga USD200 Juta pada September 2019 menurut broker kapal layar Camper & Nicholsons.

https://camperandnicholsons.com/luxury-motor-yacht-for-sale/tranquility

@ Beli pada harga rendah, di jual semula pada harga yang lebih tinggi adalah amalan biasa perniagaan.

@ Dalam permainan hartanah lelong juga, kita seboleh-bolehnya mahu mendapatkan keuntungan maksima dari setiap pembelian, dengan menunggu penurunan harga dari lelongan pertama, sehingga, mungkin lelongan ke 4 atau lelongan ke 5 atau ke 6 untuk mendapatkan harga sekitar 30-40% di bawah harga pasaran.

@ Tujuannya supaya kita mendapat keuntungan dari sewaan yang mempunyai +ve cashflow, atau penjualan segera yang mempunyai margin keuntungan, bukan margin paper atau future value semata-mata.

@ Dengan margin keuntungan yang besar, di sebab kan pembelian di bawah harga pasaran, kita juga boleh menjualnya di bawah harga pasaran.



@ Genting juga melakukan perkara yang sama, tanpa perlu menjual pada harga USD250 Juta, Genting tetap mendapatkan keuntungan yang bagus pada penjualan harga USD200 Juta.

Pautan berita berkaitan.

https://www.bharian.com.my/dunia/asean/2019/10/619715/genting-jual-kapal-layar-mewah-equanimity

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2019/10/19/kapal-persiaran-mewah-berkait-jho-low-dijual-semula/




Previous Post
Next Post

0 comments: