Tuesday, June 23, 2009

Risiko2 Pembelian Rumah Lelong.

Hari ini aku ke lelongan MBSB untuk membida unit TBR. Surprisingly, unit RP 110k pun masih mempunyai pembida. Client aku tewas. Last price bid at 120k. Ada 2 pembida sahaja. Last price aku angkat pada 116k sahaja. Sekali bidaan bernilai 2k. The other bidder angkat pada 118k, dan dia angkat lagi sekali untuk 120k.. dan aku pun tak faham kenapa auctioneer kira 2 kali.. dan tiada bantahan pula dari pihak pembida.. dia tengah excited menang TBR at 120k kot.. layankan sahaja..

Beberapa bulan kebelakangan ini, terlalu banyak rumah2 yang di lelong… peningkatan untuk memiliki rumah2 lelong juga meningkat dengan mendadak. Awareness dari blog/forum hartanah dan mungkin juga dari akhbar harian berjaya menarik perhatian pembeli. Sama ada pelabur yang mengikuti perkembangan melalui internet dari blog, forum atau listing2 lelong.. atau dari pembeli yang membaca akhbar harian, yang hampir setiap hari memaparkan iklan rumah lelong bermuka2 surat.. Pembaca blog Pie dah memang tinggi dari dulu.. dan sekarang terdapat peningkatan mendadak untuk blog aku pula.. Alhamdulillah..

Tetapi.. trend pembelian2 terkini tidak menunjukkan mereka membeli pada harga yang sepatutnya. All the hassle yang dilalui untuk mendapatkan rumah lelong, akhirnya dapat pada harga market price, atau dalam banyak kes2 terbaru.. pembelian melebihi market price dan pembeli terpaksa top up amount untuk meneruskan pembelian atau berhadapan risiko tidak dapat meneruskan pembelian dan akhirnya wang deposit hangus.. rumah terlelong semula. Sampai bila nak belajar? Adakah pelabur2 telah membuat kiraan teliti tentang kos2 yang bakal terlibat?

Aku highlightkan semula apa kos2 yang terlibat dan risiko2 yang bakal berlaku dalam pembelian rumah lelong. Belajar dari kesilapan orang lain.. jangan ulangi. Kalau nak ulangi juga.. bersedialah untuk mengorban dan menghanguskan deposit masing2.

1)Deposit 10%. Walaupun sesetengah bank hanya memerlukan 5% deposit, tapi untuk kelayakan pinjaman, margin yang bank boleh berikan untuk hartanah lelong hanyalah 90%. Pada akhirnya pembeli tetap kena bayar balance 5% tersebut. Kes2 tertentu, boleh dapat margin 95%.. jarang berlaku.

2) Lawyer fee. Anggaran kasar 5% dari harga rumah. Lawyer fee melibatkan 2 bahagian. Jika kita buat pinjaman dengan bank, Loan Agreement antara pihak pembeli dan pihak bank perlu disediakan. Anggaran part ini ialah 2.5% dari harga rumah. Sekiranya bank menawarkan Zero Entry Cost, part ini akan di tanggung oleh pihak bank. Part ini juga boleh diserapkan ke dalam loan, melalui portion MRTA yang tidak digunakan secara keseluruhan. Portion MRTA ialah 5% dari jumlah loan amount. 2nd part ialah urusan pindah milik nama, dalam anggaran 2.5% juga dari harga rumah. Part ini tidak di tanggung oleh pihak bank. Kena sediakan duit secukupnya. Aku dan lawyer aku tak tahu kalau ada 3rd part/agreement untuk pembelian rumah lelong. Kalau ada tolong highlight pada aku dan lawyer2 aku. Hahahah.. Ada orang terasa?? Pembelian rumah lelong tidak memerlukan SnP. Kontrak Lelongan ialah kontrak yang sah untuk tujuan loan. Untuk mengesahkan pemilikan rumah, kontrak lelongan tidak sah. Perlukan Surat ikatan hakmilik (sekiranya berstatus master title) atau geran (sekiranya title telah dikeluarkan).

3)Kos baik pulih rumah. Pembelian rumah lelong adakalanya calculated risk, adakalanya uncalculated. Kalau kita boleh masuk rumah tersebut, kita boleh anggarkan apa yang perlu dibaiki. Sekiranya tidak, kita hanya boleh buat anggaran kasar.. Aku bernasib baik, dalam kebanyakan kes rumah2 aku, kos yang dikeluarkan amat minimum. Dalam lingkungan 2k sahaja. Ada rakan2 kita yang kena belanjakan lebih kurang 5k untuk wiring, grill, tiles, leaking, cat dan lain2 kos berkaitan..

4)Miscellaneous cost. Tukar nama untuk bill TNB, Syabas, kos pemasangan/penyambungan meter air, kos wiring inspection untuk rumah yang dah lama kena tinggal dan meter elektrik telah tiada.. kos menghalau/mengeluarkan penyewa/penghuni/pemilik lama, kos membayar monthly payment tapi rumah belum dapat hasil sewa atau penghuni masih belum mahu keluar.. penalty interest yang dikenakan oleh pihak bank untuk extension sekiranya tempoh completion tidak dapat dipenuhi. Ada bank yang boleh accept monthly extension, ada bank yang tetapkan 3 bulan terus, ada juga yang tetapkan untuk 6 bulan terus.. dan extension penalty interest juga melibatkan ribu-riban.. bergantung pada nilai hartanah. Kes yang aku selalu kena, 2-3k, sebab hartanah aku bernilai sekitar 80k sahaja. Kos maintenance charges yang tidak ditanggung oleh pihak bank.. dan juga kos maintenance charges yang perlu kita keluarkan dahulu sebelum bank reimburse balik kemudian (mungkin ambil masa setahun.. atau 6 bulan..)

Jadi.. kalau semua kos telah diambil kira.. dan fund mencukupi.. kita boleh teruskan niat membeli. Tapi.. ada lagi risiko2 yang bakal menanti..

1) Walaupun loan dah approved, kalau lawyer tak buat kerja dengan baik, rumah boleh terlelong semula. Bersedia untuk rumah di lelong semula sekiranya perkara2 yang tidak di sangka berlaku. Aku pernah berhadapan dengan situasi ini, dan aku kerugian 7.3k deposit aku. Dan aku masuk bidding semula unit tersebut.. dan aku menang semula pada harga 80k. Kena bayar 8k.. Walau aku salahkan lawyer sekalipun.. apa yang lawyer tu boleh buat akhirnya? Takde pape.. Jadi, kalau kena pada anda.. bersedia untuk hilang wang deposit.

2) Apa jadi kalau loan tak approved? Jawapannya.. rumah akan terlelong semula.. atau bersedia untuk membayar tunai untuk rumah tersebut. Sila buat kira2 secukupnya sebelum membeli. Setiap komitmen yang ada dengan bank.. perlu di kira. Kebiasaannya, kita hanya ambil kira loan rumah, kereta, kad kredit, personal loan.. ambil kira juga asb loan, od facility, penjamin (untuk loan kereta mungkin..). Kalau perlu, buat semakan di bank negara untuk record ccris terkini. Jangan buat kira2 sendiri tanpa ambil kira method yang bank gunakan untuk pengiraan komitmen kita. Lain bank, lain cara kira dan lain jumlah komitmen yang ditetapkan. Loan application terbaru juga perlu diambil kira dan dimasukkan sekali untuk pengiraan komitmen. Kalau main hentam.. bila loan tak lepas.. salahkan diri sendiri. Apa yang aku sampaikan dalam blog aku, aku expect pembaca akan buat kaji selidik untuk digunakan dan disesuaikan dengan keadaan kewangan masing2. Kalau belum mampu sekarang.. disebabkan komitmen yang tinggi, uruskan kewangan dahulu untuk buang komitmen2 yang besar supaya di lain masa, kita boleh buat loan semula.

3) Kadang2 sesuatu benda berada di luar kawalan. Aku ada dengar kes2 terbaru bilamana sejak online stamping digunakan oleh pihak LHDN, berlaku kelewatan dalam urusan, sedangkan kes rumah2 lelong memerlukan masa yang singkat untuk diselesaikan. Ada kes2 terbaru, bank tak bagi extension bila loan tak lepas. Walaupun kes aku boleh lepas, tapi bila kena pada orang lain, tak lepas pula.. Aku treat kes orang lain, sama macam kes aku. Takde beza. Kalau boleh semua aku nak buat cepat.. kalau boleh semua aku nak kasi settle.. Sila risau sekarang.. Hahahahah..

Aku memang nak buat pembaca aku risau, sebab aku tengok semua orang macam rileks je beli rumah banyak2… Aku boleh advice apa yang aku tahu.. dan apa yang telah aku lalui melalui pengalaman.. tapi.. setiap hari.. akan terdapat kes2 terbaru yang aku belum lalui. Aku tak rasa pengalaman aku cukup hebat dan aku tahu semua.. jadi.. pelabur dan pembeli perlu ambil tahu juga apa2 proses yang berkaitan, supaya proses pembelian hartanah berjalan lancar.. Apapun.. dalam kebanyakan hal.. kita perlu bersedia untuk menerima kehadiran risiko2 ini.. dan bersedia untuk kehilangan deposit kita. Satu deposit hilang.. takkan nak give up kot?? Aku tak give up pun..
Previous Post
Next Post

62 comments:

  1. bagus nasihat kau ni faris..risau pulak aku bila baca artikel kau ni..kena hati2 lepas ni..

    ReplyDelete
  2. nice one..
    complete story risk2 yg bakal di hadapi
    hrp2 lepas ni msg2 pk btul2 la sblm membeli belah tuh
    jgn smpai terlelong blk sudah

    ReplyDelete
  3. pesanan orang tua...kalu kail panjang sejengkal lautan dalam jangan diduga..tenkiu abang faris..ingatan utk semua..reccee lawan sebelum sebelum bertarung...:)

    ReplyDelete
  4. betul tu faris...300% confirm...

    p/s..den ambil masa 6 month buat kajian dan analysis dan turun TT ...barulah confident boli umah lelong...siap den checklist lagi...jgn ikut org boli umah kita boli..nanti rugi...heheeeeee...
    - asrimiat or asrimestech -

    ReplyDelete
  5. Good info..seram sejuk gak jadinyer..heheh..
    Bkn apa faris..sedar komitmen dh tinggi...tapi bila ari2 duk baca blog kau ngn pie..Gian nk masuk lelong membuak2..Hahaha...Tu yg kkdang matlmat x menghalalkn cara...:)

    ReplyDelete
  6. salam faris,
    thanks for huraian yg sgt complete..
    betul la apa yg awk analisis tu..
    kami pon kalah masa auction rhb tu..mmg tak lawan sbb dah kira2 kos keuntungan,dan segala2 kos hehhe

    saya rasa sy nampak faris n the gang kat depan dewan auction ehsan....ada gambar kat blog sy tp dari belakang..nk amik dari depan takut2 hehe

    ReplyDelete
  7. karangan yg menarek...

    semoga jd pedoman kpd semua..

    yg bid TBR tu aku rase agen
    dia amik komisyen ikut brape RM yg dia menang.
    haha.. ade gak umat mcm tu erk.. huhu

    ReplyDelete
  8. thanks bro..
    satu peringatan yang ikhlas.
    tapi kalo bace blog bro & bro pie, mmg macam asyik kene bakar je suruh angkat rumah lelong. hehehe..
    anyway, ukur baju badan sendiri :-)

    ReplyDelete
  9. tul tuu faris.. nasihat yang baik

    ReplyDelete
  10. bagus artikel nih. panduan utk semua kat luar sana termasuk aku. aku tengok ramai org dok membeli umah lelong nih. naik takut aku nk masuk. sbb harga tinggi sgt. hehe.

    ReplyDelete
  11. balik kepada prinsip.........kenapa beli rumah lelong ????? .....nak harga rendah dari mv kan.......jadi ....pasatikan setelah mengambil kira semua kos.......harga yan kita bayar adalah rendah dari mv......samada rendah 20%.....30%.....150%....

    ReplyDelete
  12. mari...mari...kita beli umah lelong...hehehehe

    sila gunakan khidmat Tuan Faris yg berpengalaman dalam bidang hartanah lelong...

    p/s : pasni..en faris...sila kenakn charge consultation...hahahahahaha

    ReplyDelete
  13. betul cakap faris tue.. at least ada reminder pada young bidder...
    eh.. aku pun young bidder...

    tak perlulah ikut sedap hati.. atau tengok kawan bid.. kita nak bid...

    ada sorang kawan aku pun giler bid.. sampaikan boleh bid 3 umah sekali.... sekali bila ada problem ngan lawyer ngan tuan rumah lama... satu kes kena withdraw semulae. tak pasal2 hilang deposit..

    p/s : beli umah bukan macam beli ikan kat pasar.. kena banyak buat kajian...

    ReplyDelete
  14. bagus..bagus..keep up the good work.

    faris x give up sbb dia banyak cash...kan faris kan?

    ReplyDelete
  15. Thanks for da info. Sangat2 membantu. Takut jugak nak masuk rumah banyak2 nie. Banyak betul keje nak kena buat. Tapi tu la cabaran die. bukan senang nak senang, bukan susah nak susah. Biarlah susah sekrang dari susah kemudian. kan kan

    (tak dapat ku bayangkan hilang deposit beribu riban, boleh tergolek oo)

    ReplyDelete
  16. satu lg sifu,

    mcm aku punye kes, bekalan air masih bawah maintenance.

    kalo o/s maintenance tinggi, sehingga 6k-7k, bersedialah utk mkn cashflow selepas 4 bulan :D

    hehehehe

    ReplyDelete
  17. well said faris..... pada aku ni timely reminder sebab aku rasa sekarang ni seolah2 ada auction frenzy..... tak bagus beb.... nanti camne nak dapat umah lelong harga murah2..... defeat the purpose.... baik beli sub-sale.....

    lagi satu..... pada pendapat aku.... harga org iklan kat mudah.my tu BUKAN market value..... kena hati2 kalau refer harga kat situ..... nanti lepas valuation kang keciwa plak dapat buat loan rendah je......

    rumah aku yg nko pecah masuk kat subang suria aritu pun lawyer suruh bayar dulu maintenance charge.... claim kemudian.... berapa lama nak dapat tu tak tau lagi.....

    4k++ walaupun portion aku cuma 800++ je..... kira kos tersembunyi jugak walaupun dalam condition kata bank cover..... dah la tersembunyi..... banyak lak tu kena kuar duit sendiri dulu.....

    imho yg first time buat deal ni.... cash nak kena ada 20 - 25% dari harga beli..... pastu loan kena confirm boleh lepas..... kalau mau selamat....

    good luck....

    ReplyDelete
  18. pengajaran utk semua...

    pesan den :-

    1-boli umah sekurang2 ada modal dan kena buat homework dulu..

    2-Jangan tamak..sesama kita org melayu,islam..

    3-ukur baju kan badan semdiri laaaa...

    byk lagi laaaa - asrimestech -

    ReplyDelete
  19. pikir elok elok sebelum buat sesuatu .... batuu apii mmg ramaiii ... utkk racunn anda membelii rumah lelong.. hehehe

    ReplyDelete
  20. lupa lak ... tak yah beli rumah lelong pun kita leh dptt rumah beloww market priceee ... kenaa rajin carii jeer

    ReplyDelete
  21. takut pun korang eh.. hahahah..
    Puding : Apa cite aku banyak cash lak ni??

    ReplyDelete
  22. apa nak takut2.. beli jee rumah lelong..

    budak2 nii saja jee.. buat gempak jee.. takut2 korang..

    ada muslihat lain kot..

    beli.. jangan tak beli

    ReplyDelete
  23. cayalah faris..terjawab persoalan aku yg bermain di benak yg sudah benak selama nih... mende2 tuu laa yg duk aku pikir2... tp...kalau pikir byk sgt pon x gune gak faris.... kadang2 mengena...kadang2 x mengena... kekekek....

    anyway to al-husni : aku tersilap orang laa..aku ingat ko ni husni keje uia tu haa...mamat tu lom balik bandung lagi laa..kekekeke..sorry2...

    ReplyDelete
  24. komen yang bagus memandangkan setiap kali ada auction fair kebelakangan ini, harga bidaan hampir dan ada yang lebih daripada market value... pastu loan x lepas, dan kita tunggu ramai2 bid kemudian hehehehe...

    -noza-

    ReplyDelete
  25. btol tuh.. watpe nak bid tinggi2?? baik beli sub-sale jer klu dh rege tinggi sgt.. xde OS.. puas ati lg boleh tgk condition rumah 2... cth LP y sorg mber kita beli.. dpt 78K.. ade jer rumah subsale y below MV.. cume rajin ke xrajin cari jer...

    ReplyDelete
  26. as for me..org kebanyakan..dpt 2 rmh stop dulu..adjust2..dh ok ada modal smula...rembat lg 2...hehe..boleh gitu bang faris...
    jgn takut...byk lagi rumah yg nk dilelong kat luar tu...minimum for me must be 20% below MV..kurang 20% aku carik lain...
    * ska..xde hal..

    ReplyDelete
  27. Ni la robert kiyosaki kata pelabur tk ada pengetahuan dh mula masuk ke pasaran. kalau kt US sebelum nilai hartanah jatuh dulu ini la berlaku - org ramai mula beli rumah gila-gila melebihi nilai pasaran. pastu bila tk terbayar dia jual balik, masa tu baru sedar rugi. best juga buku2 kiyosaki..

    ReplyDelete
  28. Wah, saya rasa kalau beli rumah lelong sama dengan market value, better beli subsale. Tunggakan maintenance tak payah bayar dan dapat survey rumah yang nak dibeli dengan tenang.

    ReplyDelete
  29. sebab tu faris bagi alert tu...die tanak ade yg terkne laa.... kalo cayanunalip..die lagi suke kite beli dgn dia...die peduli ape..die lepas dah aa..... vote faris for PM... kekekekekke..

    ps : robert kiyosaki sebenarnye abang Malek Noor...

    ReplyDelete
  30. imho..... settle satu2 pas satu dah stabil baru cari lagi jgn tamak ...kalau harga cam mv mmg bagus beli subsale tak pening2 pikir masalah2 cam dlm karangan mr faris

    ReplyDelete
  31. aku setuju pasal MV... yg kita dok survey2 kat iproperty ke mudah ke... tak semestinya itu MV... just sebagai guideline... sharing on my case... apartment kat shah alam masa survey aku buat range 80K - 100K (ikut rege kat iproperty/internet) then aku dapat beli at 61K... baru minggu 2-3 hari lepas dapat official valuer report yg MV dalam 80K... aku ada tanya2 sikit ngan valuer tu... 80K tu dia consider fair value (aku kira harga minimum lah tu...:) then bank akan pegang2 MV spt dlm report untuk loan...

    anyway aku rasa... kalau valuer tu 'geng kita' insyaAllah boleh dapat tinggi sikit.... sbb survey diaorang tu memang subjektif...

    just my2cents...

    ReplyDelete
  32. Tengok trend sekarang memang menakutkan TBR 120k...valuation x silap aku 115k...the 120k is among the highest for TBR so far utk 2 bilik....
    be careful...jgn kerana org beli kita pun beli...
    mungkin leh cari kawan2 yg blh dipercayai yg really low commitment utk JV. kaalu setakat 3-4k gaji sebulan..beberapa bijik je blh buat loan..lain la mcm sifu..loan x lepas byr cash.
    p/s betol la faris kau punyer blog dh terlebih laku...dulu comment nk cecah 10 pun payah yg ni 31 komen..good response

    ReplyDelete
  33. Hangat topik ni.. :) Aku memang concern kalau orang beli lebih pada market price.. then tak mampu nak nak dapat loan pada harga yang sepatutnya.. sebab akan membebankan.. atau lagi beban.. loan tak lepas langsung.. deposit pun burn.. tak semua orang ada duit banyak untuk dilaburkan.. aku antara golongan itu bila aku baru bermula dalam pelaburan hartanah.. gaji aku tak besar.. saving aku tak banyak.. otak kena ligat pikir macam mana nak dapatkan modal.. di mana nak dapatkan hartanah terbaik.. jadi, aku faham susah payah nak saving.. banyak benda perlu di korbankan.. dan kalau deposit hilang.. kena bermula semula buat savings.. ini bukan skim cepat kaya.. cuma long term investment with termendously good return..

    ReplyDelete
  34. betul lah tu. jangan sampai makan diri sebab nak buat investment.

    mulakan dengan saving dulu. pastu baru tengok nak invest apa. Kalau saving fail, jgn terkejut bila tak berjaya sangat pun dalam investment lain.

    --dodi

    ReplyDelete
  35. uncle dodi pon bg syarahan.. haha

    sape nk beli rumah dlm KL leh refer MV kat aku...
    aku cas consultant fee murah2 ajer.. haha

    pelik mmg pelik...
    melabur dlm hartanah tp xde ilmu...
    ni la masalah kebanyakkan org kita...
    bid ikut perasaan...

    tp kadang2 aku rase bersalah plak tgk org kita bid over MV...
    aku nk bgtau dia tp...
    nnt dia kate aku tpu or sebuk2...

    ermm.. ntah lah...

    ReplyDelete
  36. aku rase mcm nk print karangan ni pastu edar mase auction kat kaum kita..
    kat bawah letak no tipon faris.. haha

    pastu aku nk call faris pon susah asyik bateri kong eja.. haha

    ReplyDelete
  37. Info yg sangat bagus..sebagai valuer, kami byk terima kes utk bank loan rmh lelong yg melebihi MV..

    Ada bank lebih prefer selesaikan kes internally sebelum mulakan proceeding lelong..

    Byk buat kes lelong tapi tak pernah pegi masa auction day, may be should attend the proceeding one fine day..

    ReplyDelete
  38. MRTA 5% dari loan amount (90% rm100k = rm4500, lawyer fees 5% harga rumah (5% rm100k = rm5k)

    ada lebihan ker?

    tak paham2...nie lawyer yg uruskan kan..bukan loan officer...kan kan...

    ReplyDelete
  39. wow..valuer pun ader..bankers pun ader..orang2 kaya semua ader bincang kat sini...satu pengajaran tuh...

    aku cadangkan cool down dulu...tengok track record rumah 2nd auction ke atas plak...confirm RP diturunkan...maybe tak dapat tempat bebetul hot..tapi dapat tempat2 suam cam angsana pun bestt gak..monthly RM190..sewa f/furnish RM550-RM600 gak..hehe..apalagas.. tips dah bagi free tuh...jgn tumpu satu lubuk je...yg penting belajar..kaji..selidik...usaha lift kejayaan..

    ReplyDelete
  40. @ Tuah : Calculation kau dah betul.. portion 4500.00 diperuntukkan untuk MRTA the max. Tapi, mengikut umur kita dalam lingkungan 25-30++ nilai MRTA hanya sekitar 2k++, jadi.. masih ada lebihan portion 2k++ untuk di gunakan pada loan agreement part pula..

    ReplyDelete
  41. itula gunanya ilmu2 sifu2 kita ni.. utk pastikan kita buat decision yg betul..

    so mmg layak la kalau charge consultation fee.. sbb mungkin dgn pertolongan sifu, kita bleh dapat untung lebih RM10k, or mungkin bleh elak kerugian RM20k.. apela sgt consulatation fee beberapa ratus utk ilmu camtu..

    berguru kene ada cikgu.. malu bertanya, sesat jalan..

    ReplyDelete
  42. PakCik baru jer buat keputusan untuk hanguskan deposit RM5K. Beli rumah lelong ni memang banyak risiko. Asyik dengar cerita untung jer, sekali sekala dengar jugalah cerita rugi.

    ReplyDelete
  43. hehehe ... rugii tuu dah tentu ... aku pun pernahh burnn kann depositt akuuu masa JV dgn man .. gara gara tak dptt loann .... hehehhe ... tapii tu depositt 5% jee ....RM1500 sorangg .. burnn begituu sajaa ...
    lepas tuu ada member kita pun belii rumah tu gakkk .... pun mengalamii nasib yg sama .. loann tak lepas ... pun burnnn depositt ... hehehee . kenaa mandii bungaa lah rumah tu ..

    ReplyDelete
  44. Ini bukan sebab tak lepas loan...ini sebab rumah dah macam hampeh. Stalegtit ngan staletmit pun ada. Anai-anai jgn cakap la...siling bocor...management hampeh...2 tahun lagi roboh la kut rumah tu....dia punya crak tak ingat...bukan setakat kat dinding...kat beam pun ada crack..

    ReplyDelete
  45. bagus la topik ni...teruatama pd org yg baru nk caburi bidang hartanah cam aku ni...
    banyak mende gak tuh... kene kire2 dl.. sebelum pk nk angkat paddle tuh.. hehe

    pak pandir.. takder gi survey umah dulu ke belum masuk...bahaya oo...
    mesti banyak cash ni.. main masuk jerk.. tanpa servey2...jgn marah.. gurau2 jerk

    ReplyDelete
  46. PakPandir dah survey rumah tu Peruzz.. cuma tak dapat tengok dalamnya.. masa hari lelongan ada 6 pembida.. kalau bukan PakPandir.. ada orang lain yang akan dapat rumah tu.. itu pun kalau tak 7 pembida.. sorang tarik diri untuk bagi laluan kawan2 berbudget besar.. tak sangka dalam rumah teruk..

    ReplyDelete
  47. Actually...kalau nak belanja besar, boley survive lagi. Tapi Pakcik rasa tak berbaloi la. Masalah utama sebab masalah siling bocor, pulak tu mgmt dia jenis cukup2 makan jer....beruban la nak tunggu dia repair. Daripada sakit otak..baik selamatkan dulu diri...untung sana...rugi sini...biasa la tu...minggu depan ada lagi Pakcik dah target..Bak kata tuan tanah.."takkan nak give up kot?? Aku tak give up pun.."...pinjam ayat kau eh faris

    ReplyDelete
  48. Rumah tue kat mana pakpandir? Bagitau ler takut2 lepas nie ada orang terbeli lagi since rumah tu nak kena lelong balik pasal pakpandir dah cancel.

    ReplyDelete
  49. aku ada jumpa satu unit DTR yang agak teruk. unit block 2 tak silap aku. masa tu RP dalam 50k je kot tapi tunggakan 20k plus. Klau nak tau unit yg mana, bole tanya pejabat maintanence unit mana yang tunggakan die lebih 20k. Masa tu aku dah depan kaunter bank dah. Dah kasi dah pon borang apply bank draft. Sekali naluri hati macma tak best, terus mintak kensel balik dengan pegawai bank tu. Malu je. Tp better malu dari tanggung rugi sbb instint pon tak best. taktau la ada ke orang bid utk rumah tu ke tak.

    ReplyDelete
  50. Unit ni di Ukay Perdana.
    Apt Sri Baiduri. Kalau tengok dengan mata kasar memang tak berapa teruk. Tapi Pakcik kerja dalam bidang construction, so banyak pakar yg Pakcik boleh consult. Kecederaan dalaman dia yg teruk, kena xray baru nampak. Masalah utama ialah tangki air diatas rumah tu ialah tangki konkrit. Engineer mana lah yg bodoh sgt letak tangki konkrit atas rumah apartment. Keretakan pun banyak. Kehadiran anai-anai pun tanda tak baik. Kalau Pakcik busuk hati, Pakcik boleh jer touchup rumah tu kasi cantik pas tu jual balik cepat2. Tapi tak baik buat macam tu, kejam sangat. Darpada sakit otak, baik pakcik beralih ker property lain.

    ReplyDelete
  51. hidup pak pandir aka izwan...seorang yang berprinsip...

    ReplyDelete
  52. ala anip...kembang lak hidung pakcik ni....nanti pakcik belanja anip kat stabak..hehehe

    ReplyDelete
  53. pak pandir, kawan kita zaini tu esok malam akan fly ke new zeland..flight dia kul 7 mlm...

    ReplyDelete
  54. allo faris. dh lama x tinggalkn komen. nasihat nkgo benar belaka. alhamduliillah rumah lelong pertama aku berjalan dgn lancar dimana bank telah kasik duit kt bank pelelong.
    cash kene strong, pengetahuan kene ada, kene rajin follow up, kene rajin bertanya, kene rajin bersabar.
    kepada xde pelaburan yang xde risiko. dah selesai risiko pembelian rumah, kene hadapi risiko tenant pulak.
    apa2pun, mmg benar pepatah melayu
    kalau tidak dipecahkn ruyung manakan dapat sagunya.

    ReplyDelete
  55. thanks tuan..perkongsian yg cukup menarik....

    ReplyDelete
  56. fush..mmg best baca,.,..sampai pedih mata ni...

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum, saya nak beli rumanh lelong dalam masa terdekat ni dan saya tak ada pengalaman langsung dalam hal lelong melelong ni. bila di fikir fikir takut pun ada. saya dah buat bank draft 10%,lagi dua hari nak pergi high court untuk hadir lelongan rumah. seandainya pada hari itu saya tak mendaftar untuk lelongan bolihkah saya tukarkan bank draft itu untuk dapatkan balik wang tunai saya.unt

    ReplyDelete
  58. Macam macam Ye bends yang kena buat sebelum beli rumah lelong ni yer.. thanks stash info yang sedetail ni

    ReplyDelete
  59. Patutla byk lawyer yg kene bunuh pasal kes ini la agaknye,. Ckp tk serupa bikin, byk org teraniaya..

    ReplyDelete