Friday, January 2, 2009

Pinjaman untuk bina rumah sendiri.

Petang tadi aku rasa macam nak ke bank update buku asb sambil lepak2 bersama banker. Jadi, aku pun pergi ke CIMB. Pukul 4 baru aku keluar rumah, sampai di cimb dah tutup pulak, ramai sangat orang. Mungkin diorang pun nak update buku juga. Jadi akupun gerak ke RHB pula. RHB pun ramai orang, tapi di counter sahaja, ruang personal banker tiada pelanggan. Akupun lepak dengan banker aku. RHB Puchong ni tutup pukul 6 petang, takde masalah kalau aku pergi lewat pun. First aku mintak tolong dia update buku aku dulu. Done. Adalah sikit dividen untuk aku.. heheh..




Sebenarnya aku nak tau lebih lanjut tentang loan rumah untuk buat rumah di tanah sendiri. Untuk bank RHB, pakej yang terlibat ialah pakej under construction. Contractor akan mintak progress payment dari bank, dan bila duit dah disburse, kita akan mula serve interest berdasarkan jumlah disbursement yang di bayar kepada contractor.

Yang perlu kita ada atau sediakan :

1)Tanah milik kita, dan loan juga atas nama kita. Kalau tanah atas nama bapak kita, kena tukar nama kepada nama kita, dan loan juga atas nama kita. Sediakan geran tanah.

2) Company profile dari contractor. Pihak bank akan review company profile contractor tersebut, sebelum meluluskan pinjaman. Pihak bank akan mengambil kira projek2 contractor terdahulu.

3) Plan rumah dan quotation dari contractor.

4) Dokumen biasa untuk apply loan (ic, slip gaji, bank statement, epf statement dll..)




Aku ingat nak suruh wife aku buat rumah untuk parents dia di Felda tu. Tapi kalau tanah kena tukar nama kepada wife aku, macam leceh la pulak. Takpe, at least aku cari info dulu, kemudian boleh rancang projek. Rate RHB untuk loan amount below 100k adalah BLR-1%.

*minggu depan aku akan daftarkan diri sebagai Real Estate Negotiator. Sila daftar dengan aku sebelum turun auction.

*malam ni turun TT di RJ.
Previous Post
Next Post

22 comments:

  1. peh faris, asal suruh bini ko plak? ko jelah yang beli... hehe... beli cash la faris...

    ReplyDelete
  2. kau boleh la din.. orang kaya.. takat beli umah.. beli tanah.. bayar cash je..

    ReplyDelete
  3. ooo..dah nak daftar sbg agent eh.orite..dh join farah! tahniah2..insyaAllah will use ur service..

    ReplyDelete
  4. Good info..aku pun baru tau.bagus utk ref.
    lepas nih leh guna service sifu faris la plak..byk pilihan nih.

    ReplyDelete
  5. asal aku pulak faris? kau la beli cash..

    aku mana ada duit, kau kan orang kaya?

    umah banyak, duit banyak, bila nak ada isteri banyak pulak? haha...

    ReplyDelete
  6. Klu duk Felda, ada tak tanya pinjaman perumahan dgn felda,
    tgk kat Felda skrg ramai yg buat rumah, tp tak tau la pakej pinjaman tu camna.

    ReplyDelete
  7. pasni aku plak lah nak beli tanah wat rumah...

    kalau ada tanah nak wat apartment plak camne?

    ReplyDelete
  8. din: selalunya kau pergi jumpa developer dan discuss ngan diaorg psl
    JV....
    diaorg xkan nak beli tanah kau tu...

    so bila completed, kau akan dapat dalam 15 pintu or something like that...

    up to kau la nak jual atau hold unit2x berkenaan

    ReplyDelete
  9. salam..thanks 4 your info..
    ---------------------
    Visit my site binarumahbaru at http://www.ramanbiz.com/myblog

    ReplyDelete
  10. salam..nak tanya..klu saya ni cikgu...camna nak apply loan utk wat rumah di atas tanah sendiri...klu saya nak pinjam 200k ada interest special untuk kakitangan kerajaan x???atau sama ja....

    ReplyDelete
  11. @ Cikgu Anon : Rate loan kalau dengan bank.. sama je macam org lain.. cuma kalau loan amount 200k tu, boleh dapat rate yang lebih baik dari loan amount 100k..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya nk tnye,kak sya ada tanah sendri,die nk bina rumah,tp xde cash,cmne ek nk bt loan dgan bank tuu,boleh ajar x

      Delete
  12. salam...saya nak tanya pasal loan buat rumah lah....adakah bank perlukan pelan yang diluluskan pbt...ada masalah tak kalau buat loan buat rumah utk tanah kampung....adakah perlukan syarat tanah status kediaman, atau boleh guna tanah status pertanian....sekian terima kasih...

    ReplyDelete
  13. @ adi : Pihak Bank memang perlukan pelan. Pihak bank tak pula menyatakan status tanah diambil kira, oleh kerana apa yang di pohon adalah pinjaman untuk bina rumah. Ini berdasarkan apa yang banker bagitahu saya. Tapi, mungkin adi boleh tanya pada member kita En Dodi di www.rumah.net . Dia bina rumah atas tanah dia di Keramat, dah 90% siap rasanya.

    ReplyDelete
  14. Urus sendiri pembinaan rumah anda. Secara asasnya kos bina rumah terbahagi kepada 3 iaitu:
    1. kos bahan binaan 32%
    2. upah pekerja 32%
    3. untung kontraktor 32%
    4. kos pengurusan 4%

    www.bina-rumah.com/wp
    kontraktor siber

    ReplyDelete
  15. http://buatrumahimpian.blogspot.com/

    bina rumah di kelantan

    ReplyDelete
  16. Hi sifu2.

    Saya ni baru plan nak buat rumah atas tanah sendiri and still kat stage research la. My question ni pasal loan untuk bina rumah tu. Let say saya pinjam 200k from bank, adakah the whole amount money tu akan terus ke contractor selepas diluluskan? Jika ye, apa yang mendapat protect myself jika contractor tu lari and so on...

    Harap sifu2 disini dpt membantu...

    Thx...

    ReplyDelete
  17. @ Anon : Selepas diluluskan 200k tersebut, ianya tidak lah diberikan selepuk terus kepada kontraktor. Macam beli rumah dengan pemaju hartanah, untuk rumah yg under construction juga. Pemaju/kontraktor akan minta dari bank untuk kerja2 yang dah siap, stage by stage. Bila dah disburse stage by stage tu, ikut pakej apa yg kita ambil. Mungkin dah start bayar interest.

    ReplyDelete
  18. Apakah nama pinjaman ini? Sebab most people ckp kalau pekerja swasta xd loan buat rumah di atas tanah sendiri.maka kena buat personal loan.,

    ReplyDelete
  19. kalau pekerja swasta ni mcm mane ye? memang kene buat personal loan jugak ke untuk bina rumah ats tanah sendiri? sebab kalai personal loan mmg mahal laa. ade tak cara lain selain ambil personal loan bagi pekerja swasta?

    ReplyDelete
  20. Terima kasih diatas perkongsian. Hara bakal pemilik rumah lebih bersedia sebelum memulakan projek binaan mereka nanti.

    ReplyDelete