Friday, October 4, 2019

Isu Yang Melingkari Perumahan Mampu Milik



Rumah mampu milik itu bagus, sangat bagus. Apa sahaja namanya, sama ada PPA1M, PR1MA, Rumawip, Selangorku, ianya projek rumah mampu milik untuk menyediakan rumah untuk rakyat. Seharus dan sewajibnya, kerajaan memastikan ianya bukan sahaja pada pasca mampu untuk dimiliki, tetapi aspek pos pemilikan selepas siapnya projek2 tersebut dari segi mampu tinggal, mampu selenggara dan mampu bayar.



Isu terbaru hari ini adalah perumahan mampu milik Jalan S.P. Chelliah, Georgetown, Penang. Kualiti yang boleh di ragui, sebilangan pintu bilik tidak bercat, ada tingkap tak boleh buka, air melimpah dari kebocoran paip dan macam2 masalah. Sudah tentu boleh di perbaiki, tetapi bukankah bagus kalau siapkan dahulu baru serah kunci?



Mampu Tinggal

Bila siap sesuatu projek perumahan mampu milik, di rasmikan siapnya oleh menteri berkaitan, dan mula diduduki penduduk barulah nampak kecacatan dan kerosakannya. Bukan satu dua projek yang bermasalah. Bila siap dan mula diduduki, akan mula kedengaran masalahnya. Dari hal dinding senget, lantai bilik air sama aras dengan lantai bilik, pintu tiada, kemasan dalaman sangat hodoh, tiles pecah, lif rosak, bumbung bocor dan bermacam masalah lain.



Isu dia di sini, adakah harga yang di tawarkan terlalu murah sehingga kontraktor berkompromi untuk isu kualiti binaan? Kualiti binaan tak patut dan tak boleh di kompromi. Ianya melibatkan isu keselamatan. Dengan menggunakan bahan2 mudah rosak, murah dan tidak berkualiti, hanya membahayakan keselamatan penduduk. Kerajaan perlu tegas melantik kontraktor yang berkelayakan sahaja.


Mampu Selenggara

Kutipan bulanan untuk caj maintenance adalah kutipan hasil utama untuk tabungan wang penyelenggaraan, untuk maintenance lif, buang sampah, security guard, bil api dan bil air kawasan awam. Pada kadar 15 sen ke 20 sen sekaki persegi adalah harga kebiasaan untuk caj maintenance.  Tetapi, dengan keghairahan kerajaan menarik minat pembeli dengan menyediakan unit2 besar bersaiz 1000 ke 1500 sqft, fahamkah kerajaan yang pembeli akan membayar maintenance fee RM150.00 sebulan seumur hidup untuk saiz 1000sqft dengan caj 15 sen psqft? Dan adakah pembeli sedar caj ini ketika pembeliannya? 15sen ini pun antara yang terendah.



Di Putrajaya, rumah PPA1M bersaiz 1000 ke 1200 sqft, maintenance fee nya 17 sen psqft. Membawa kepada jumlah RM170 ke RM204 sebulan. Belum di tambah sinking fund lagi. Maka, kerajaan perlu memikirkan secara menyeluruh bukan saja harga mampu milik, tetapi harga caj maintenance yang mampu di bayar penduduk. Pandangan saya, majoriti saiz unit yang harus di bina mesti bersaiz sekitar 850sqft, caj maintenance 15 sen sekaki, menjadikan caj maintenancenya RM127.50 sebulan. Di tambah sinking fund, genapkan menjadi RM140.00 sebulan. RM140.00 pada zaman sekarang sudah cukup murah. Mahu lebih murah atau naikkan harganya, itu biarkan pihak penduduk berbalah berbaling kerusi meja semasa mesyuarat agung tahunan milik mereka.

Apa guna majoriti bersaiz 1000sqft tetapi tak mampu bayar caj maintenance dan akhirnya banyak fasiliti tidak diselenggara. Sedangkan rumah flat yang maintenancenya tak sampai RM50 pun banyak kes penyelenggaraan gagal, terutama lif rosak tidak dapat di baiki kerana kekurangan dana. Tanpa dana maintenance fee yang mencukupi, sesebuah pangsapuri itu tak mampu diselenggara dengan baik.

Mampu Bayar

Selain isu mampu bayar maintenance fee, mampu bayar bulanan untuk pinjaman bank juga suatu isu. Kerajaan dan bank perlu tapis mereka yang berkemampuan untuk membayar bulanan, bukan berkemampuan bayar deposit dan layak buat pinjaman sahaja. Sudah banyak kes rumah Rumawip, Selangorku dan PP1M terlelong kerana pemilik tak mampu bayar bulanan.



Rumah2 mampu milik ini, mempunyai tempoh moratorium. Tidak boleh di jual atau disewakan dalam tempoh tertentu. Seperti PR1MA 10 tahun dan Selangorku 5 tahun. Tetapi, loophole terbaru membuatkan rumah2 ini boleh terjual, dan pemilik asal boleh meraih keuntungan. Saya bercerita tentang loophole, bukan teknik. Jangan salah gunakannya. Loophole ini perlu di perbaiki. Saya berikan 2 contoh.

@ Sebuah flat Selangorku berharga RM42k di Kajang bersaiz 700sqft, mula di bina pada tahun 2015 dan siap pada tahun 2019, telah dilelong pada harga rizab RM60k awal September lalu. Unit telah di jual kepada pembida tertinggi pada harga RM160k. Keuntungan kasar RM118k belum ditolak kos2 kepada bank, peguam, pelelong dan lain2.





@ Sebuah pangsapuri Rumawip berharga RM198k di Keramat bersaiz 800sqft, mula dibina pada tahun 2016 dan siap pada tahun 2019 telah dilelong pada harga rizab RM220k dan terjual pada harga RM292k. Keuntungan kasar RM94k.



Kesimpulannya, kerajaan perlu fikir secara menyeluruh untuk kemudahan rakyat selamanya. Bukan bersifat kegembiraan sementara. Kita nantikan belanjawan 2020 apakah membawa berita gembira untuk rakyat jelata.



Previous Post
Next Post

0 comments: