Monday, July 5, 2010

Loan untuk flipping?

Separuh masa pertama tahun 2010 dah pun tamat. Masa untuk focus pada separuh masa kedua tahun 2010. 3 hari terakhir bulan June, hanya 2 unit yang berjaya di bida. Isnin yang lepas, aku ke PAH untuk membida satu unit di Ampang. Dengan harga reserve 152k sahaja, berbanding market value sekitar 240k, aku yakin akan ada saingan kuat. Ada a few rakan2 kita yang nak masuk tapi duit ngam2, jadi diorang tak masuk. Aku datang untuk membida bagi pihak Ridzuan. Rupanya ada 15 pembida untuk unit ini. Memang sengit. Pelelong nasihat, kalau nak menang, jangan turunkan tangan.. hahahah.. itulah yang seorang pembida praktikkan. Tak turun langsung tangannya, sampailah harga mati pada 201k. Gila ahh.. Lelongan terakhir yang aku turun, 30 June di NCM. Lelongan sebelah pagi. Unit Apt di Sri Kembangan yang memang hot. Unit yang memang kerap masuk lelong dengan harga reserve sekitar 80-90k, dan setiap bidaan averagely akan ada 4-5 pembida. Dulu memang kita boleh dapat harga below 90k. Bermula tahun ini, setiap kali lelongan, harga boleh cecah lebih 95k. Nak dikatakan berbaloi beli pada harga 95k, memang pada aku tak berbaloi, disebabkan market value sekitar 115k-120k sahaja. Listing bulan July belum banyak lagi yang sedap2 untuk di bida. Hari Sabtu hadapan memang aku akan turun auction lagi, cuma ada 2 tempat yang berlainan. Aku rasa, aku dan Bri akan ke 2 tempat yang berlainan. Pertengahan July, kalau ada lelongan, aku kena handover pada Bri, sebab aku akan bercuti lebih kurang seminggu. Awal Ogos, kalau ada lelongan, pun aku kena handover pada Bri juga, sebab wife aku dijangka bersalin awal bulan Ogos. Dah nak masuk 3 anak aku..

Semakin hari, sebenarnya aku tak boleh jangkakan sambutan sesuatu hartanah semasa lelongan. Kalau tahun 2009 semasa kemuncak loan rumah dengan rate terbaik, semasa lambakan rumah lelong di hot area dengan reserve price murah menggila, persaingan amat2 kuat sehingga hartanah2 lelongan kebanyakannya terjual melebihi harga paasaran. Trend sebegini berterusan sehingga awal tahun 2010. Cuma kini, aku rasakan ramai yang telah mempelajari sesuatu, atau mungkin ramai yang telah berputus asa, aku boleh katakan suasana hartanah lelong kini lebih baik sedikit dari tahun lepas. Walau ada yang masih membida melebihi harga pasaran di tempat2 tertentu, walau ada hartanah yang menjadi tumpuan sehingga 10-15 pembida untuk satu unit, masih ada hartanah2 ditempat hot yang kita sudah berjaya perolehi pada harga reserve atau pada harga yang rendah. Penting bhai.. bagi seorang pelabur hartanah membeli pada harga rendah. Sebab kita bukan nak duduk disitu, dan kita beli untuk menjana keuntungan, baik untuk +ve cash flow atau untuk flipping.

Bercakap pasal flipping, 2-3 post yang lepas aku ada cerita tentang pakej yang sesuai untuk flipping. Disebabkan aku pro CIMB, dimana hampir kesemua loan client aku (malah loan aku sendiri), aku submit ke CIMB, aku banyak tahu tentang pakej2 CIMB. Terbaru (Tak la baru sangat..) dari CIMB, untuk golongan pelabur hartanah yang nak flip, salah satu option yang available adalah pakej investsmart. Kalau kita beli hartanah pada harga rendah, dan matlamat kita adalah untuk jual semula, Investsmart adalah pakej yang tidak mempunyai lock-in period. Cuma kontranya, interest yang dikenakan Blr-1.1 atau Blr-1.2 berbanding pakej biasa Blr-1.5 atau Blr-1.6. Dengan pakej biasa, kita akan dikenakan penalty jika pinjaman diselesaikan dalam tempoh lock-in period. Tapi, minggu lepas , member aku (Asrul) ada bagitau yang lock-in period CIMB sekarang cuma 2 tahun sahaja. Yang itu aku belum sempat semak lagi. Kalau lock-in period 2 tahun pun, bagus juga, tak lama dan rate yang diperolehi juga lebih baik. Semua itu bergantung pada matlamat kita semasa pembelian hartanah. Apa yang kita rancangkan, sama ada untuk hold lama atau untuk flipping, perlu kita tentukan sebelum memilih pakej pinjaman yang bersesuaian. Ada beberapa benda yang kita boleh khususkan bila kita dah tentukan apa tujuan pembelian hartanah tersebut. Pengkhususan tersebut mampu menjimatkan kos, bila kita potong apa2 kos yang tak perlu. Penjimatan dari segi kos mrta, sama ada tak perlu ambil langsung, atau perlu ambil 10 tahun, atau ambil sama tempoh dengan pinjaman perumahan dan juga penjimatan untuk kos penalty, kalau dah memang nak buat flipping, tak perlulah ambil pakej yang ada lock-in period.

*Selamat pengantin baru Timun..





4 comments:

Matjoe said...

fuhh, best, tahun depan harap senang dpt reserve price!

mmg penting tentukan matlamat nak flip ke apa, baru tentukan pakej loan

Khairul78 said...

Weh faris. Nie aku khairul78. Macam mane nko bleh kenal timun? Nie member aku masa kat MRSM terendak dulu. Hahaha..Kecik dunia nie. Kata kat dia capkun kem salam dan ucap tahniah. :)

faris said...

oo.. budak terendak.. hahaha.. Timun dulu matriks KMS .. roomate aku. tu gambar arin kepala botak tu kau tak kenal? Dia datang ngan bini dia Julie..

Khairul78 said...

Laaaa..Arin ke tu? Huhuhu..Mule tengok tu macam kenal tapi dah lain sket mukenye.

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com