Saturday, September 17, 2011

Cerita Tentang Percutian

Aku letak banner Laterooms.com bukan saja2. Sebabnya, aku akan mula bercerita tentang topik2 percutian. Laterooms.com atau Asiarooms.com adalah dari company yang sama dan ianya salah satu favourite site untuk aku booking penginapan bila bercuti. Boleh cuba masukkan data pada Instant Hotel Search di sebelah, untuk ketahui senarai hotel yang available pada tarikh yang diingini, berserta harganya pada destinasi yang di tuju. Cuma tukarkan currency daripada Pound kepada Ringgit Malaysia pada Total Price Stay setelah memasuki site Laterooms.com.

Percutian selalunya melibatkan kos penginapan, tambang perjalanan (sama ada dengan kereta, bas, keretapi, feri, kapal terbang atau lain2), petrol, tol, makan minum, bayaran2 lain seperti entrance fee, parking, bayaran perkhidmatan, shopping dan banyak lagi la. Secara umum, itulah kos yang perlu kita bayar. Sejak berkahwin dan beranak-pinak, setiap tahun aku akan pergi bercuti. Semasa aku kerja bank, setiap tahun aku dipaksa bercuti untuk 2 minggu straight. Untuk bank call centre staff, ini sesuatu yang normal. Daripada duduk rumah tak buat apa2, baik pergi bercuti. Maka aku menghabiskan percutian di sekitar Malaysia dan Negara Asean.

Masa baru2 kawin, kalau aku pergi bercuti, aku suruh adik aku bookingkan hotel. Adik aku kerja di Hotel Seri Malaysia JB sebagai salah seorang pengurus di sana. Masa tu aku jarang online. Laptop pun tiada. Kadang2 pergi bercuti main terjah jadi walk in customer, takde booking2 dulu. Kadang2 nasib tak baik, takde bilik. Selalunya ada. Bila aku kerja di OCBC tahun 2006, aku mula rajin online dan kerap tengok site Air Asia lalu aku booking percutian ke Sarawak menggunakan AirAsiaGo, untuk tempahan pakej penerbangan beserta tempat penginapan. Sejak itu setiap tahun aku bercuti naik Air Asia. AirAsiaGo masih menjadi tempat rujukan aku untuk tempahan bilik hotel, tapi aku juga mula menggunakan site2 lain. Tahun 2007 aku tempah tiket penerbangan sahaja menggunakan Air Asia manakala tempat penginapan aku gunakan Latestay.com. Pada masa itu Latestay.com hanya menerima tempahan untuk tarikh kurang dari 2 minggu sebelum menginap.

Tahun 2008 aku ke Sabah, dan menginap di Tune Hotel, tempahan di lakukan direct dari website Tune Hotel. Masa tu One Borneo baru buka dan Tune Hotel buat promosi RM0.10. Tune Hotel memang tak sesuai untuk aku bercuti sekeluarga. Tahun 2009 aku ke Bangkok dan mula kenal Asiarooms.com. tapi masih menggunakan Latestay.com juga. Tahun 2010 dan seterusnya aku masih kekal dengan AirAsiaGo, Latestay.com dan Asiarooms.com. Ada pro and contra untuk ketiga-tiga site ini dan site2 lain, tapi yang aku paling kerap guna sekarang, Asiarooms.com atau sekarang ni Laterooms.com sebab kedua2nya dari company yang sama.

Banyak pilihan hotel yang AirAsiaGo sediakan dan harga berpatutan. Dari segi harga AirAsiaGo memang murah dan boleh challenge Latestay.com dan Laterooms.com. Cara aku buat tempahan, selepas masuk kan detail destinasi dan tarikh, aku akan pilih option sort by: price- lowest. Dengan cara itu aku akan dapat harga dari yang paling murah hingga yang paling mahal. Sebagai contoh, destinasi Langkawi akan ada hotel dari RM70.00 ke RM1,000.00 satu malam. Harga yang dipaparkan pada page ni, sudah termasuk tax dan charges lain. Itu yang aku suka. Sebagai contoh, Langkawi, Federal Villa Beach Resort RM255.56 satu malam dengan breakfast. Yang aku selalu buat, check beberapa kali sebelum booking. Sebabnya tarikh percutian aku mungkin 5-6 bulan lagi, jadi 2-3 minggu sekali aku akan semak rate untuk tarikh tersebut. Memang akan ada perubahan harga. Pembayaran boleh dilakukan sama ada credit card atau tolak dari bank account. Itu bagus. Takde credit card pun boleh booking. Tapi dia akan tolak terus dari credit card atau akaun bank untuk full amount.

Juga banyak pilihan hotel. Semuanya terpapar dalam satu screen yang panjang untuk senarai hotel yang ada. Sekarang latestay.com bukan lagi terhad 2 minggu sebelum penginapan, tapi sudah boleh booking 3 bulan awal dari tarikh penginapan. Kira okey la… Mengambil contoh yang sama, kalau di latestay.com Federal Villa Beach Resort akan jadi RM168.00 belum termasuk tax, jadi bila kita nak check out dan buat pembayaran, bil sebenar yang akan di paparkan, di masukkan tax dan booking fee. Total penginapan satu malam akan jadi RM197.85. Tak jauh beza. Part yang best sikit, kita tak perlu bayar semua RM197.85 satu malam tersebut. Cuma bayar 15% dari harga penginapan dan booking fee, overall lebih kurang 18% dari total bill tersebut dahulu, atau RM31.35 dan balancenya RM166.50 kita bayar masa di hotel masa check out nanti. Pembayaran menggunakan visa/mastercard sahaja.

Aku paling suka gunakan ini sekarang. Banyak pilihan juga, dan tiada had masa. Federal Villa Beach Resort akan menunjukkan harga RM200.00, sama macam AirAsiaGo, semua dah termasuk tax. Pembayaran menggunakan visa/mastercard dan selalunya, unless stated, laterooms.com akan ambil detail credit card sahaja, dia tak tolak apa2. Pembayaran akan dilakukan di hotel. Dia cuma akan tolak pembayaran sekiranya berlaku no show. Itupun boleh dielakkan kalau kita cancel booking mengikut procedure, seperti 2 hari sebelum tarikh menginap etc.

Jadi, ketiga2 site ni ada pro and contra masing2. Aku masih gunakan ketiga-tiganya untuk booking, tapi berat kepada laterooms.com la. Ada final checking sebelum aku teruskan transaksi booking. Check website hotel yang kita nak booking tersebut. Sebagai contoh Federal Villa Beach Resort, booking direct dengan Federal Villa Beach Resort, dia akan bagi rate RM205.00 sahaja, tapi without breakfast. Itu harga untuk bilik sahaja, dan pembayaran juga menggunakan visa/master dan akan di tolak terus dari credit card. Untuk contoh Federal Villa Beach Resort yang aku bagi ni, aku gunakan tarikh 25 Sept 2011. Banyak lagi site2 lain seperti Hotelscombined.com, Agoda.com, Booking.com dan bermacam-macam lagi, tapi so far 3 site yang aku sebutkan diatas masih menjadi pilihan.

1 comments:

yassin said...

dapat sebiji rumah lelong baru aku nk pergi bercuti... kalau bercuti dulu takut duit cepat habis.. hehe

Home Loan Calculator

Loan Calculator
Free loan calculator by Bankrate.com