Tuesday, October 15, 2019

Penerima BSH Yang Layak Untuk Program Subsidi Petrol Boleh Membuat Semakan Di Talian


2.9 Juta penerima BSH yang layak untuk program subsidi petrol (PSP) boleh menyemak status mereka ditalian melalui laman web psp.kpdnhep.gov.my menurut Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna. Data penerima PSP di ambil dari data yang diterima semasa memohon BSH, yang di padankan dengan data pemilik kenderaan dari JPJ. Dari situ, berjumlah 2.9 juta orang layak untuk menerima PSP bagi golongan B40.




Bagaimanapun, menurut Dato Seri Saifuddin Nasution, data2 ini masih perlukan penambahbaikan, dan meminta golongan B40 membuat semakan. Sekiranya, ada nama yang tidak tersenarai, mereka boleh membuat rayuan di dalam portal tersebut. Penerima BSH yang baru membuat pembelian kenderaan yang layak untuk PSP juga di minta mendaftarkan kenderaan mereka dengan JPJ dan membuat permohonan untuk menerima PSP. Senarai yang dikeluarkan hari ini tidak termasuk mereka yang layak dari segi kenderaan, tetapi bukan penerima BSH. Golongan ini akan menerima Kad95. Tarikh permohonan untuk golongan ini akan diberitahu kelak.





Untuk kelayakan,
@ Kereta 1600cc kebawah
@ Kereta 1600cc keatas berusia lebih 10 tahun
@ Motor 150cc kebawah
@ Motor 150cc ke atas berusia lebih 7 tahun

@ Penerima BSH untuk kereta menerima RM30 sebulan yang dikredit setiap 4 bulan.
@ Penerima BSH untuk motor menerima RM12 sebulan yang dikreditkan setiap 4 bulan.
@ Pemegang Kad95 untuk kereta menerima subsidi 30sen untuk 100 liter sebulan.
@ Pemegang Kad95 untuk motor menerima subsidi 30 sen untuk 40 liter sebulan.




Langkah Pencegahan Penipuan Macau Scam dan Penipuan Online Lain


Macau Scam, Parcel Scam, Love Scam, Penipuan Online dan seumpamanya adalah imdustri penipuan yang bernilai ratusan juta ringgit di Malaysia. Dengan modus operandi licik yang memperdaya mangsa, kerugian dari ribuan ke ratus ribuan ringgit setiap mangsa di laporkan setiap tahun. Bagaimana mengenali modus operandi mereka?




Modus Operandi Macau Sam

1) Cabutan Bertuah

Mangsa menerima panggilan telefon yang memaklumkan mangsa memenangi sejumlah wang yang besar dari cabutan bertuah. Mangsa di minta membayar sejumlah wang kononnya untuk tujuan cukai dan insurans sebelum wang hadiah boleh dituntut. Setelah transaksi selesai, wang yang dijanjikan tidak diterima, dan pemanggil juga gagal dikesan.

2) Menyamar sebagai Pegawai Polis atau Pegawai Kerajaan

Mangsa menerima panggilan telefon kononnya dari pihak polis atau mahkamah, dann mendakwa mangsa atau akaun bank mangsa terlibat dalam kegiatan jenayah seperti penggubahan wang haram atau kegiatan dadah. Mangsa di minta memindahkan wang ke akaun tertentu untuk mengelakkan akaun dibekukan.

3) Menyamar sebagai pegawai bank

Sama ada pegawai bank negara atau bank swasta, mangsa menerima panggilan berkaitan hutang yang direka, dan diminta membuat bayaran untuk mengelakkan nama disenarai hitam.

4) Tipu Culik

Mangsa menerima panggilan kononnya saudara terdekat mereka diculik dan diminta membuat bayaran tebusan.




Dari masa ke semasa, mereka berevolusi. Mereka manusia2 pintar dan licik dalam menjayakan jenayah kolar putih. Apa yang perlu kita buat untuk menghalang penipuan mereka? Kita boleh membuat senarai semak berikut.

Langkah2 yang perlu di buat sebelum atau semasa menerima scam.

1) Pencegahan awal. Install applikasi caller-identification, Truecaller di smartphone anda. Applikasi ini telah di download sebanyak lebih 500juta kali dan memberitahu anda siapa yang menelefon anda, jika pengguna lain merekod dan melaporkannya. Tanda merah akan keluar sekiranya pemanggil menerima laporan scam dari penerima panggilan sebelumnya.




2) Semakan No Talipon/Akaun Bank dengan rekod PDRM. Semakan ini di lakukan di laman web Jabatan Siasatan Jenayah Komersil, PDRM.

Link web semakan JSJK
http://ccid.rmp.gov.my/semakmule./?fbclid=IwAR3BheTHeIVdc7MZepA_mr2luRZ05Fa_SzWIBaP2ly0y1IsNq6VIU2AzUfg


Jika no akaun atau no telefon ini telah  dilaporkan mempunyai kesalahan menipu orang ramai, notis amaran akan di keluarkan. Sebagai contoh, no akaun hasil carian di bawah telah 5 kali terdapat laporan penipuan.





3) Buat dummy transaksi ke atas no akaun yang diberikan. Kita boleh masukkan RM1 melalui transaksi online ke atas no akaun yang diberikan. Tujuannya adalah untuk melihat nama pemegang akaun terbabit, untuk dilaporkan kepada pihak berkuasa. Adalah tidak logik, untuk memasukkan wang ke dalam akaun peribadi untuk transaksi formal bank negara atau bank swasta. Sebenarnya, keldai akaun digunakan dari kalangan peminjam ah long, mereka yang tertipu oleh Macau Scam untuk membuka akaun, atau mereka yang rela akaun mereka digunakan dengan sejumlah upah yang diterima.

Apapun, selepas kita menerima panggilan scam ini,

@ Jangan panik dan terus mengikut arahan mereka. Rujuk pihak polis atau pihak bank atau rujuk saudara atau rakan terdekat.

@ Jangan hubungi mereka semula untuk pengesahan. Sebaliknya, hubungi pihak syarikat atau jabatan yang dinyatakan melalui no rasmi mereka. Anda boleh Google no rasmi mereka di internet.




@ Jangan dedahkan no kad atm, kad kredit, no pin atau no tac anda pada mereka.

@ Laporkan pada pihak berkuasa tentang kegiatan mereka.

@ Maklumkan langkah2 pencegahan ini kepada rakan, saudara, ibu bapa, adik beradik, anak2 dan orang2 yang rapat dengan anda.

Jangan biarkan anda termasuk di dalam statistik Jabatan Siasatan Jenayah Komersil PDRM.

Tabung Perkahwinan dan Perumahan Untuk Anak Muda.


Cabaran ekonomi masa kini menyaksikan harga rumah agak mahal. Tapi, rumah itu satu keperluan. Sekecil atau sebesar mana, sedekat atau sejauh mana dari tempat kerja, ianya tetap keperluan sebuah keluarga. Dari unit yang kecil, ianya boleh ditukar ganti mengikut keadaan ekonomi sesebuah keluarga, dari masa ke semasa. Rumah mampu milik sekarang di kategorikan pada nilai RM300k ke bawah.




Bernikah dan mengadakan majlis perkahwinan memerlukan belanja besar.  Purata perbelanjaan majlis perkahwinan, dari RM20k ke RM50k bagi orang kebanyakan. Purata umur berkahwin bagi lelaki adalah 29 tahun, dan 26 tahun bagi wanita. Dengan kebanyakan anak muda kini mempunyai taraf pendidikan diploma atau ijazah, yang memerlukan tempoh pengajian sekitar 3 ke 4 tahun, anak muda akan memulakan kerjaya pada umur sekitar 22 tahun. Dari umur 22 tahun, 4 ke 7 tahun kemudian, mereka akan menuju perkahwinan, dan berkira2 untuk membeli rumah.

Jadi, bagaimana anak muda mahu mencapai keduanya, berbelanja untuk perkahwinan dan membeli rumah dalam tempoh sekitar 5 tahun? Dan apa sumber utama untuk perbelanjaan ini?

Boleh kita simpulkan perbelanjaan perkahwinan boleh datang dari 3 sumber.

@ Menabung
Sikit2 lama2 jadi bukit. Mengambil contoh simpan secara konsisten sebanyak RM600 sebulan melalui potongan tetap ke dalam asb, cukup 3 tahun, dengan keuntungan, memberikan nilai sekitar RM24k. Cukup simpanan, belanjakan semua. Hangus RM24k.

@ Pinjaman peribadi
Sangat popular. Mengambil contoh pinjaman bernilai RM30k untuk 10 tahun, dengan kadar faedah 6.9% pa. Bayaran bulanannya adalah RM426.00 sebulan. Tapi, kalau dalam masa 10 tahun ini, pasangan dah mula ada anak, ada beberapa orang anak, anak dah masuk sekolah, nilai RM426.00 sebulan untuk 10 tahun yang telah digunakan semata2 untuk majlis perkahwinan, akan mula terasa beban nya, dengan kos2 perbelanjaan anak mula merobek poket.

@ Tajaan keluarga
Kalau keluarga kita mampu dan mempunyai peruntukan, boleh lah di harapkan dari dari ibu bapa kita. Pun begitu, sepatutnya perbelanjaan perkahwinan patut datang dari poket sendiri, tanpa mengharapkan bantuan keluarga. Ibu bapa kita yang sudah tua, berikan mereka kelebihan untuk menikmati hari tua mereka. Jangan di susah dan di runsingkan fikiran mereka untuk melihat kebahagian anda di majlis perkahwinan anda. Jadilah insan yang bertanggungjawab dan menjadi contoh dan kebanggaan keluarga anda.




Jadi, apa yang boleh kita buat, untuk memastikan tabungan yang kita buat, tidak sia2 hangus, tanpa perlu mengambil pinjaman peribadi, dan tanpa bantuan keluarga? Jawapannya, menabunglah untuk pembelian hartanah yang pertama. Kekalkan konsep tabungan RM600 untuk 3 tahun. Cukup haul 3 tahun, mulakan pemburuan hartanah pertama yang bernilai RM150k ke bawah.

Hartanah bernilai RM150k ini pula, mesti mempunyai ciri2 berikut :
@ 3 bilik tidur
@ Nilai pembelian lebih rendah dari harga pasaran.
@ Kadar sewaan yang memberikan +ve cashflow

Dengan ciri2 yang disebutkan, nilai RM24k  untuk pembelian hartanah bawah RM150k masih realistik dari pasaran subsale dan lelong. 3 tahun yang pertama untuk menghasilkan tabungan berjumlah RM24k, dan satu tahun untuk melengkapkan transaksi  pembelian dan menghasilkan keuntungan atau menggandakan wang tanpa menggandakan perbelanjaan tambahan.




Begini, pada ketika kita mula berkerjaya, kita mungkin sudah mula menyewa bilik sekitar RM200 ke RM300 sebulan, kita menabung RM600 sebulan untuk pembelian hartanah. Dan untuk 2 tujuan ini, kita belanja lebih kurang RM900 sebulan.

Perlaksanaan Gerak Kerja

Mengambil contoh sebuah unit pangsapuri yang di lelong pada harga rizab RM150k dengan kiraan kasar sewa bulanan RM1k, harga pasaran RM250k, dan tunggakan maintenance sekitar RM5k. Kiraan kosnya seperti ini ,

@ Deposit 10% RM15k
@ Bayaran yuran guaman paling minima 3% RM4.5k
@ Bayaran tunggakan yang boleh di tuntut semula RM5k

Jumlah keseluruhan RM24.5k

Dari masa ke semasa, akan ada lagi bayaran2 tambahan. Tetapi seiring dengan masa, wang tabungan RM600 sebulan masih mencukupi untuk perbelanjaan tambahan tersebut. Deposit tnb, syabas, repair rumah dan lain2.

Selesai urusan pembelian dan memulakan bayaran pada pihak bank, kita boleh sewakan pada nilai RM1k sebulan. Mencukupi untuk bayaran bulanan sebanyak RM750 sebulan. Atau kita menetap terus disana, dan perbelanjaan masih di bawah RM900 seperti sebelum ini.




Tapi, asal mula tadi kita sembang pasal nak cari duit belanja kawin kan?? Ok, begini ceritanya.  Kita financekan semula kepada pihak bank lain, setelah dokumentasi pemilikan selesai. Financekan pada harga yang kita mampu bayar atau kadar sewaan yang kita boleh toleransi untung ruginya.  Atau cara yang terakhir, kita jualkan dan beroleh keuntungan, setelah di tolak pembahagian untung 30% untuk rakan kongsi tidur kita, LHDN. Sama ada hartanah mahu dipegang untuk tujuan sewa atau tinggal sendiri, atau memilih untuk jual, terpulang pada keputusan masing2. Dengan duit yang ada dari 2 cara tadi, buatlah keputusan yang bijak.

Realistik dan boleh digunapakai bukan? Bertindaklah untuk menabung dari sekarang. Hubungi saya 3 tahun lagi.

Monday, October 14, 2019

Kaitan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (Liberation Tigers of Tamil Eelam) dengan Malaysia.


@ Sri Lanka ialah sebuah negara pulau yang terletak di selatan India dengan populasi sekitar 22 juta, dengan majoriti etnik Sinhalese yang beragama Buddha sebanyak 74.9% dan etnik Tamil Sri Lanka yang beragama Hindu sebanyak 11.2%.

@ Merdeka dari British pada tahun 1948 dan menjadi negara republik pada 1972. Pada tahun yang sama, LTTE di tubuhkan oleh Velupillai Prabhakaran




@ Konflik dan diskriminasi kaum yang menyebabkan penubuhan LTTE. Antara yang berlaku, Ceylon Citizenship Act pada tahun 1948 yang mendiskriminasi etnik Tamil Sri Lanka dari memperoleh kerakyatan. 1956, Sinhala Only Act yang mengisytiharkan Sinhala sahaja sebagai bahasa rasmi Sri Lanka, yang di anggap diskriminasi bahasa, budaya dan ekonomi. 1970, Policy of Standardization yang mendiskriminasi kemasukan etnik Tamil ke universiti tempatan. Juga pengharaman pengimportan bahan media bahasa Tamil dan pemilihan Buddha sebagai agama rasmi Sri Lanka. Masyarakat Tamil Sri Lanka kecewa dengan dasar kerajaan Sri Lanka, terutama dari belia Tamil.

@ Tujuan utama penubuhan LTTE adalah untuk mendapatkan kemerdekaan dari Sri Lanka, di bahagian utara dan timur Sri Lanka, di mana tinggalnya majoriti etnik Tamil Sri Lanka. Mereka mahu menubuhkan negara Tamil Eelam.




@ LTTE terkenal dengan pengebom berani mati, merekrut askar kanak2 dan wanita. Mereka mempunyai skuad udara, air dan darat.

@ 32 buah negara, termasuk Malaysia mengklasifikasikan LTTE sebagai sebuah pertubuhan pengganas dan menyokong nya adalah satu kesalahan. Antara serangan berprofil tinggi mereka yang terkenal, pembunuhan Rajiv Ghandi, Perdana Menteri India pada tahun 1991 melalui pengebom berani mati dan pembunuhan Ranasinghe Premadasa, Presiden Sri Lanka pada tahun 1993 melalui pengebom berani mati.

@ Sentimen bangsa menjadi modal LTTE untuk meraih dana dari etnik Tamil yang menetap di Kanada, United Kingdom, India dan Malaysia. Selain penculikan, juga melalui dana2 pertubuhan amal yang di wujudkan, menjadikan LTTE sebuah pertubuhan pengganas yang kaya. Dalam laporan pada tahun 2008, Congressional Research Service menganggarkan kutipan tahunan LTTE berjumlah $200-300 juta USD




@ Tahun 2009, kerajaan Sri Lanka melancarkan perang ke atas LTTE dan berjaya menewaskan mereka serta membunuh ketua mereka, Velupillai Prabhakaran. Tamil National Alliance sebagai parti politik etnik Tamil terbesar di Sri Lanka menggugurkan tuntutan kemerdekaan mereka dari Sri Lanka. LTTE dikatakan telah terkubur pada tahun 2009 itu.

@ Pada sidang akhbar tahun 2009, Setiausaha Hal Ehwal Sri Lanka menyatakan LTTE mendapatkan dana dari Malaysia, dan senjata dari sempadan Malaysia-Thailand.

@ Report of Financial Documents World Tamil Movement of Ontario yang disediakan oleh polis Canada menyatakan C$1.9 juta dipindahkan ke akaun bank di Kuala Lumpur untuk disalurkan ke LTTE. Gerakan Tamil Sedunia (WTM) berpangkalan di Toronto dituduh membayar gaji gerila LTTE. Laporan kewangan itu juga menyatakan penyokong LTTE mengumpul wang di Kanada bagi membeli senjata untuk LTTE.




@ Sejak 2012 Parti Naam Tamilar Katchi dari Sri Lanka mula menjalinkan hubungan dengan kumpulan dan individu ternama di Malaysia dalam mempromosi usaha menghidupkan agenda LTTE. Bagi mencapai sokongan masyarakat Tamil antarabangsa, NTK turut memperjuangkan kepentingan bahasa Tamil.

@ Dikatakan majlis memperingati pahlawan yang terkorban dalam perjuangan LTTE menjadi sebab 12 individu ditahan pihak Polis. 12 individu ditahan di bawah akta SOSMA yang memberi kuasa kepada pihak Polis menahan mereka selama 28 hari

@ Pihak Polis juga mengesan transaksi kewangan dalam jumlah yang besar untuk gerakkan LTTE susulan penahanan 12 individu terbabit. Transaksi kewangan ini dipercayai untuk membiayai kegiatan mempromosi, merekrut serta menggerakkan program LTTE di negara ini. Polis juga menemui bahan seperti bendera, poster dan buku berkaitan LTTE ketika melakukan penggeledahan dari individu yang ditahan.

@ Pihak Polis percaya ada badan bukan kerajaan (NGO) yang mempunyai cawangan seluruh negara aktif mengumpul dana untuk LTTE. Follow my blog with Bloglovin

Sunday, October 13, 2019

Perlukah Food Panda Diboikot? Amukan Rakyat Terhadap Food Panda


Rentetan dari isu pengenalan skim insentif baru kepada rider yang tidak dipersetujui segelintir rider membawa kepada kenyataan Sayantan Das, Pengarah Urusan Food Panda Malaysia yang di katakan angkuh, bermulalah sentimen bmf, kesian pada rider, racist dan pelbagai sentimen lain, yang pada akhirnya, membawa kepada kempen #boikotfoodpanda dan #deletefoodpanda. Rating apps di apps store yang pada asalnya 4.4 ,1.1 semalam 12 Okt 2019, dan hari ini naik semula kepada 3.5 bintang akibat di berikan penarafan 1 bintang secara berjemaah oleh rakyat Malaysia, di samping komen2 yang tidak membina serta di uninstall kan sekali. Dan ramailah yang mula menyarankan sokongan untuk Bungkusit, satu produk bumiputra, sebagai ganti. Apakah benar Bungkusit boleh memberikan khidmat seperti Food Panda dan adakah pengguna akan memberikan sokongan terhadap Bungkusit? Kita selami facts & figure nya dahulu.




Bungkusit

@ Bungkusit adalah perkhidmatan penghantar barang dari point A ke point B. Atau point2 seterusnya jika ada pertambahan point.

@ Apps yang simple dan straightforward, menghantar barang dari point A ke point B dan berapa upahnya. Kita lah yang kena tahu nak makan apa, nak beli apa, beli di mana, berapa harganya, apa nama makanannya, apa nama kedainya dan sebagainya.

@ Tiada ketetapan caj. Caj paling minima bermula dari RM5. Untuk jarak lebih kurang 2km mamak terdekat dengan rumah saya, caj penghantarannya bernilai RM9.00. Untuk jarak 5.7km dari Domino's Pizza ke rumah saya, caj penghantarannya RM10.70.

@ Pelanggan perlu tahu spesifikasi barangan yang hendak di beli beserta anggaran harganya dan lokasi kedainya. Tiada menu atau tanda harga barangan.

@ Boleh melakukan penghantaran jarak dekat sehingga maksimum 30km

@ Tiada perbelanjaan besar dari Bungkusit, kerana sumber kewangan di jana dari caj penghantaran sahaja. Tidak perlu mengeluarkan kupon diskaun kerana tiada kolaborasi kerjasama dari kedai.

@ Tiada mark up harga barangan kedai. Pembayaran secara tunai sahaja.




Food Panda

@ Food Panda adalah perkhidmatan pembelian dan penghantaran makanan dengan rangkaian kedai makan yang bekerjasama dengan Food Panda.

@ Melalui applikasi Food Panda, pelanggan dapat mengetahui kedai makan, menu, harga dan delivery charge yang berada didalam radius pelanggan. Perkhidmatan di bayar tunai atau kad debit/kredit atau online banking.

@ Food Panda mendapat sumber kewangan dari komisyen yang di caj pada pengusaha kedai makan, dan dari delivery charge kepada pelanggan (sangat minimum)

@ Terdapat perbezaan harga makanan dan minuman di dalam menu Food Panda berbanding harga walk in, untuk sesetengah kedai, untuk pengusaha menampung komisyen Food Panda.

@ Delivery charge serendah sifar jika minima harga belian dicapai atau RM2-5.00 untuk perkhidmatan dengan radius sekitar 6km. Supaya sasaran masa penghantaran sekitar 30 minit dicapai.

@ Perkhidmatan dengan radius sekitar 6km dan hanya kedai makan yang berkolaborasi dengan Food Panda sahaja. Nampak macam limited, tapi sebenarnya banyak pilihan. Semakin ramai pengusaha kedai makan yang berkolaborasi dengan Food Panda. Warung Goreng Pisang, Warung Air Soya, pun ada.

@ Kerapkali memberikan kupon dan diskaun untuk menggalakkan pelanggan terus berurusniaga dan menggunakan perkhidmatan mereka. Diskaun ini boleh mengkontrakan perbezaan mark up harga apps dengan harga walk in. Pelanggan rasa untung.

@ Food Panda masih dalam fasa rugi kerana pembayaran gaji rider yang tinggi berbanding kadar delivery charge kepada pelanggan.

@ Pada waktu2 yang sibuk, rider boleh buat lebih kurang 4 penghantaran dalam masa 1 jam.




Kedua2 perkhidmatan ini ada kelebihan dan kekurangan masing2. Cumanya, Food Panda lebih banyak memiliki kelebihan. Dari segi model perniagaan, harga caj perkhidmatan, harga makanan, diskaun, gaji rider, kemudahan memilih makanan, Food Panda mendahului Bungkusit.

Food Panda memiliki kaum pemodal besar dari luar negara yang menyuntik modal. Kelebihan sekarang berada pada peniaga, rider dan pelanggan. Peniaga memiliki saluran penjualan baru, diiklan kan di dalam apps, walk in customer juga tahu berdasarkan sticker Food Panda di tampal di kedai, jadi pelanggan boleh menggunakan Food Panda untuk tempahan akan datang tanpa perlu ke kedai. Rider memiliki peluang menjana pendapatan melebihi harga caj penghantaran, malah dilaporkan rider mampu memperoleh setinggi RM1500 seminggu. Food Panda masih dalam fasa menabur duit untuk pelanggan dan rider, walaupun dikatakan pendapatan rider bakal terjejas. Fasa sekarang lebih memberikan peluang menjana pendapatan untuk rider yang benar2 mahu bekerja dan mengambil tempahan. Tiada lagi rider2 manja yang mengharapkan gaji berdasarkan waktu online sahaja. Dan pelanggan menikmati caj penghantaran yang rendah, dan diskaun setiap masa.

Model perniagaan Bungkusit tidak Kompleks. Tidak perlu berkolaborasi dengan pekedai, diskaun, tak perlu sediakan menu atau tanda harga, jadi kos pengurusannya jauh lebih rendah. Wang di jana dari harga caj perkhidmatan yang di berikan semata2. Tiada pengiklanan dan pengiktirafan untuk pekedai. Hanya bergantung pada market pelanggan yang sudah mengetahui sahaja. Simple.




Disebabkan simplenya sistem dan model perniagaan Bungkusit, ianya tidak dapat menyaingi Food Panda atau Grab Food. Kerana ianya memberi pelanggan lebih beban kerja untuk berfikir, berbanding model perniagaan Food Panda yang memberikan banyak pilihan tersedia didalam apps. Tinggal pilih dan bayar sahaja. Dan Bungkusit patut menuju ke arah model perniagaan Food Panda untuk lebih berjaya meraih dan mengekalkan perniagaan. Buat masa sekarang, Bungkusit menerima limpahan pelanggan berdasar sentimen #BMF. Kalau diperkirakan dari sudut penjimatan, model perniagaan Food Panda yang akan meraih pelanggan setia.

Disebabkan kelebihan Food Panda yang memberikan kelebihan kepada golongan peniaga, pelanggan dan rider, kenapa Food Panda harus di boikot? Yang bersalah dan memberikan komen dan kenyataan yang tidak sepatutnya adalah Pengarah Urusannya. Yang patut di hukum adalah Pengarah Urusannya. yang patut diboikot adalah Pengarah Urusannya. Tapi sekarang, yang terhukum adalah rider yang tak boikot, peniaga, dan pelanggan.

Rider2 manja perlu dididik pengiraan asas kira2 untung rugi. Kita ambik median tengah2 caj penghantaran RM3 x 4 penghantaran sejam, RM12, di campur gaji sejam RM4. Sejam RM16. Kerja 10 jam RM160.00, untuk 6 hari seminggu, RM960.00. Kalau rider dapat RM16 sejam, dari caj penghantaran RM12, bermakna tiada untung untuk syarikat di situ. Ditarik dari keuntungan komisyen bersama kedai makan, dan bila di beri diskaun, keuntungan makin menipis. Sampai bila nak berterusan. Sebab itu syarikat dah masuk fasa kedua, skim gaji ikut jam di tarik, di ganti dengan skim penghantaran. Fasa pertama untuk menarik ramai rider, fasa kedua untuk mengekalkan rider yang benar2 berminat untuk menjadi penghantar makanan. Yang sanggup ambil semua tempahan yang masuk supaya dapat gaji lebih. Ianya masuk akal dan model bisnes yang bagus.




Bagus untuk rider yang mahu menjana pendapatan tambahan, bagus untuk kedai makan yang tidak hanya menunggu pelanggan datang, bagus untuk pelanggan yang tidak perlu ke kedai, tetapi membayar harga yang sama atau lebih rendah disebabkan diskaun, dan bagus untuk penyedia perkhidmatan yang menyelesaikan masalah ketiga2 pihak tadi. Selayaknyalah penyedia perkhidmatan juga menjana keuntungan. Bukan keuntungan untuk rider semata2. Kalau faktor keselamatan, kesian, berpanas berhujan diambil kira, grab food dan bungkusit dan lain2 pekerjaan rider pun sama juga.

Kesimpulannya, kita kena fikir baik buruk sebelum menyertai sesuatu kempen. Bukan ikut ikutan disebabkan ramai buat. Sebagai contoh, kempen #BMF, itu suatu kempen yang bagus. Memberi manfaat kepada ramai peniaga muslim. Pada saya, Food Panda tak perlu di boikot. Bungkusit juga patut di sokong.

Terima kasih.

Saturday, October 12, 2019

Kupasan Belanjawan 2020 : Nilai Hartanah Untuk Pemilikan Warga Asing Diturunkan


Hartanah berstrata Kondominium dan Pangsapuri  di kawasan bandar bernilai minima RM600k kini boleh dibeli oleh warga asing mulai 1 Jan 2020. Kita perhalusi dahulu ulasan saya.




Belanjawan 2020 sektor hartanah, terutama untuk pemilikan hartanah oleh warga asing mendapat reaksi pelbagai dari netizen. Rata2 nampaknya tidak bersetuju dengan point2 seperti berikut :

@ Memihak kepada pemaju
@ Untung menjadi pemaju
@ Melampau
@ Bakal meningkatkan semula harga hartanah akibat kuasa beli oleh warga asing.
@ Mengutamakan warga asing berbanding warganegara
@ Menjual kedaulatan negara
@ Mendahulu pemaju berbanding rakyat
@ Pemaju bakal meneruskan banyak lagi pembinaan rumah2 mewah untuk di jual kepada warga asing





Menurut Lim Guan Eng, hartanah berstrata bernilai minima RM600k dan keatas yang tidak terjual sehingga suku kedua 2019 adalah bernilai RM8.3Bilion. Statistik dari Napic carian saya hanya sehingga S1 2019. Itupun tiada perincian lengkap. Jadi, kita terima kata2 Lim Guan Eng sebagai fakta. Cuma, lebih tepat dan menarik jika dapat dipadankan dengan angka2  berapa banyak jumlah hartanahnya dan fakta2 yang bertepatan dan bersesuaian dengan syarat2 perolehan hartanah oleh warga asing bagi negeri2 di Malaysia. Ini kerana, Kerajaan Negeri melalui Pejabat Tanah dan Galian Kerajaan Negeri juga mengeluarkan pekeliling untuk syarat2 perolehan hartanah oleh warga asing.

Sebagai contoh, untuk Negeri Selangor, melalui pekeliling tahun 2014 antaranya menyatakan,

@ Kuota jualan untuk warga asing tidak melebihi 10% dari kuota bukan Bumiputera yang telah ditetapkan oleh Pihak Berkuasa Negeri.

@ Kategori hartanah yang tidak dibenarkan bagi warga asing ialah tanah pertanian, tanah Rizab Melayu dan perolehan dari  lelongan awam serta hartanah jenis landed bagi kategori kediaman

* Boleh buat carian di internet untuk Syarat2 Perolehan Hartanah oleh Warga Asing bagi negeri2 lain. Ada perbezaan syarat mengikut negeri.




Untuk kawasan bandar seperti Shah Alam, Petaling Jaya atau Cyberjaya, banyak menghasilkan Kondominium bernilai tinggi yang tidak terjual. Dengan syarat milikan baru ini, tidak hanya pemaju yang bakal memperolehi penjualan. Pemain subsales juga bakal memperolehi keuntungan. Apatah lagi untuk pemain subsales yang dalam situasi poket berdarah sekarang. Dan untuk segmen lelong, ianya satu kelebihan untuk warganegara yang berkelayakan membeli hartanah lelong, kerana warga asing tidak dibenarkan untuk pembelian dari lelongan awam. Ambil peluang ini, untuk membeli dari lelongan awam yang dalam situasi buyers market ketika ini, untuk turut memperoleh laba atas penjualan kepada warga asing nanti. Jadi, syarat kerajaan ini sebenarnya boleh menguntungkan semua pemain hartanah bernilai tinggi yang pandai mengambil peluang, mempunyai kelayakan dan kemampuan membeli, terutama holding power yang kuat.

Pemaju projek bernilai tinggi memang sedang tenat dan perlukan bantuan kerajaan. Promosi2 yang telah di jalankan sejak dari tahun lepas masih tidak membuahkan pembeli yang ramai. Kalau selamanya tiada pembeli, ianya bakal merencatkan pertumbuhan ekonomi sektor hartanah, yang akan merantaikan kesannya pada sektor lain juga pada akhirnya. Jadi, kerajaan menghulurkan talian hayat, dengan menolong pemaju membuka satu jalan baru untuk merintis kebolehjualan hartanah, dengan membuka ruang kepada hartanah bernilai minima RM600k. Kerajaan tidaklah memberikan full access kepada semua jenis hartanah kepada warga asing. Ini sesuatu yang saya masih boleh terima. Cumanya, ia masih perlu mengikut garis panduan Pejabat Tanah dan Galian Negeri.




Pun begitu, kerajaan mesti memberikan kelebihan dan galakan untuk warganegara  Malaysia membeli hartanah bernilai tinggi ini dengan cara,

@ Memberikan kelonggaran 90% margin pinjaman untuk hartanah2 bernilai tinggi untuk pembelian ketiga dan seterusnya.

@ Penurunan harga oleh pemaju yang tidak tertakluk pada kempen pemilikan HOC 2019 yang akan tamat pada hujung tahun ini. Ia perlu seiring dengan tahun 2020 supaya rakyat Malaysia mempunyai kelebihan membeli berbanding warga asing. Tamatnya HOC 2019 bermakna tamatnya diskaun. Harga hartanah tahun 2020 akan menjadi sama rata untuk warga asing dan rakyat Malaysia memiliki hartanah.

@ Insentif subsidi duti stem oleh pemaju/kerajaan juga wajar diteruskan sebagai kelebihan untuk rakyat Malaysia memiliki hartanah bernilai tinggi ini.

Lagipun, menurut Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin, kadar pemilikan hartanah oleh warga asing di seluruh negara, tidak sampai 1% pun. Maksud saya, kadarnya masih rendah dan belum sampai tahap menjejaskan. Jangan fokuskan pada kuasa beli rakyat China atau Singapura sahaja. Warga Jepun, Itali, Korea dan selainnya juga boleh dipertimbangkan.

Berita Harian : Hanya Satu Peratus Hartanah Milik Warga Asing




Kesimpulannya, kerajaan kena juga bantu pemaju, walaupun tidak memberikan kesemua tuntutan pemaju seperti sebelum ini, dan secara tak langsung, masih membuka ruang untuk pemain hartanah meraih keuntungan sama. Susah nak puaskan hati semua orang, ada tempias bantuan sikit pun jadilah. Untuk pemain hartanah lelong yang mempunyai kelayakan dan holding power yang kuat, rebutlah pembelian hartanah lelong bernilai tinggi dengan margin yang sedap masa kini.



* Sementara menanti detail penuh mengenai syarat2 penjualan kepada warga asing, ini adalah kupasan awal saya, yang masih bersetuju dengan kerajaan untuk penjualan hartanah kepada warga asing.

@ Update 13 Okt 2019.
Lim Guan Eng mengesahkan penjualan unit2 kondominium dan apartment bernilai RM600k dan ke atas, hanya untuk unit2 lambakan yang telah siap di bina sahaja. Tidak termasuk unit yang akan di lancar kan atau lebih jauh, unit2 subsale. Maka dengan itu, pada pendapat saya, unit2 lambakan ini tidaklah memberikan impak besar pada sektor hartanah. Laporan Q1 2019 hanya memberikan angka 12,526 unit bernilai RM500k ke atas yang berstatus lambakan. Jumlah ini merangkumi semua jenis hartanah kediaman, termasuk landed. Jadi, kondominium dan apartment bernilai RM600k ke atas, di dalam kawasan bandar, tidaklah begitu banyak. Tidak semua spekulasi saya di atas boleh di gunapakai lagi.

Thursday, October 10, 2019

Skrin In Flight Entertainment Pesawat Bakal Menjadi Spesis Terancam



@ The Star 10 Okt 2019
@ Ulasan saya di akhir berita.

Airline Seatback Screens May Be An Endangered Species

In the quest to command higher fares and traveller loyalty, airlines are constantly scrambling to market their onboard services as better than Brand X. These days, one highly visible battleground is directly in front of you: the seatback screen.



While such displays are firmly entrenched aboard long-haul fleets, helping pass the hours during ocean crossings, there’s a deep difference of opinion among US carriers when it comes to domestic single-aisle jets. The advent of onboard WiFi has given airlines the option of using your phone or tablet as a portal for films, television shows and video games, avoiding the expense of costly hardware at every seat.

Three of the largest US airlines – American Airlines Group Inc, United Airlines Holdings Inc and Alaska Air Group Inc – are removing screens from their domestic workhorses, the family of medium-range 737 and A320 aircraft sold by Boeing Co and Airbus SE, respectively. Southwest Airlines Co has never equipped its Boeing 737s with screens and said it has no plans to change course.

Meanwhile, Delta Air Lines Inc and JetBlue Airways Corp are betting seatback screens with audio-video on demand will lure domestic travellers. A three-year-old Delta subsidiary, Delta Flight Products, has merged the two worlds, developing a wireless streaming product and seat-mounted tablet screens for many of the airline’s new deliveries, dispensing with the weight associated with traditional, hardwired displays.



The split is evident internationally as well: Screens on single-aisle fleets are rare in Europe, but still relatively common in Asia among the full-service carriers.

The reason for replacing the seatback screen is, of course, the ubiquitous smartphone. Onboard streaming services are seen by some airlines as an obvious way to trim expenditures. But for others, that sinking feeling passengers get when they realise there’s no screen in front of them presents a marketing opportunity.

Airlines that are jettisoning their screens say it’s not just about high install costs. Those screens add weight, increasing fuel costs. What’s more, the technology in a seatback screen typically becomes obsolete much faster than the gadget in your pocket. Kurt Stache, American’s senior vice-president of marketing and loyalty, said that maintaining the screens isn’t cheap, either: "That’s clearly a pain point after a couple of years.” (Delta’s new pop-out screen tablets, meanwhile, can easily be replaced.)

More than 50% of American’s passengers bring two devices with them, Stache said. As a result, power outlets and larger overhead bins – not screens – are the items that rank highest when American polls passengers on their priorities. (The airline is also outfitting most of its single-aisle fleet with faster satellite-based Internet access.)



For those airlines sticking with seatback screens, it’s not just about satisfying passengers who still expect one. JetBlue is also offering broadband WiFi for free while Delta is working to offer that amenity as early as next year. So why have both? The airlines argue that passengers want to replicate their "two-screen” home experience of simultaneously watching television or a movie while browsing the Web.

"Just because you are in a tube in the air, it doesn’t mean you need to stop your life as it is on the ground,” said Mariya Stoyanova, JetBlue’s director of product development. "We give back control to you similar to what you have in your living room.”

American and United have retained seatback screens on some of their domestic flights. Lucrative routes flown by some single-aisle aircraft between New York and Los Angeles or San Francisco will keep them. United has also kept screens on more than 200 Boeing 737s from the former Continental which are equipped with live DirecTV service.

Indeed, despite its commitment to streaming, United is considering new seatback screens in Boeing 737 Max 10 aircraft, which start to arrive next year. Tarek Abdel-Halim, United’s managing director of in-flight entertainment and connectivity, declined to confirm if the largest Max variant will come with screens at each seat, or which option he feels is superior. "We don’t say that one offering is necessarily better than another,” he said.

Delta chief executive officer Ed Bastian said that "entertainment is important” because passengers spend an average of three hours on a flight. There are "absolutely” opportunities to monetise seat-back screens, Bastian said, but "I’m not interested in monetisation for monetisation’s sake.”



Notwithstanding the industry debate over seatback versus streaming, all airlines are keen for faster WiFi service to help provide more personalised service – and to accumulate passenger data. This means not just knowing your preferred drinks, but also what kind of entertainment strikes your fancy and which ads should be funnelled your way.

"You have a captive audience at 35,000 feet,” JetBlue’s Stoyanova notes. "There’s a lot you can do.”

With more connectivity will come more passenger shopping, more potential advertisers, more subscription offers and more partnerships like the kind Amazon inked with JetBlue and Apple has with American. Julie Lichty, head of digital services and solutions at Panasonic Avionics Corp., said more carriers "are finding advertisers to pay for engagements”. Ads pay for onboard WiFi sessions or other entertainment options used by passengers.

Shopping for shoes or groceries at 40,000 feet "will become perfectly normal,” said Mike Pigott, senior vice president of aviation connectivity at Global Eagle Entertainment Inc. "It’ll be treated the same way as shopping on any mobile environment.”



And there are more frequent flyer points to be had, too. As part of its partnership, JetBlue offers extra loyalty programme rewards for those who shop on Amazon.com during their flight. American’s deal with Apple allows Apple Music to be streamed onboard.

But before you get too excited, passengers should know that all of this in-flight distraction isn’t designed to be a free lunch. The ability to market to thousands of captive passengers is seen as a lucrative source of new revenue.

Stache of American Airlines said the carrier doesn’t want to start charging for everything right away, but instead sees a slower approach to boosting onboard revenue from its digital portal. "If you go too far too quickly, you may have people saying ‘I don’t want to engage with this’,” he said.

Soon, however, there may be a way for you to spend money in-flight and not get anything at all: Online gambling. Gaming via video screens is an amenity that, one day, may be coming in for a landing, predicts Jason Rabinowitz, who tracks airline amenities at Routehappy by ATPCO, an aviation data company. "We haven’t seen it yet but you could definitely do it,” he said, assuming regulators sign off. – Bloomberg


Ulasan Saya,

@ In flight entertainment penting. Terutama flight duration yang melebihi 2 jam. Kadang2 kita takut nak sembang dengan orang sebelah, takut tersalah orang, dan kita jadi pendengar untuk cerita2 kehebatan orang sebelah melancong. Bila ada in flight entertainment at least boleh layan movie. 1/3 dari jumlah penerbangan saya melibatkan solo travel. Memang akan duduk sebelah strangers. Ada yang sedap sembang, ada yang tak sembang langsung.

@ AirAsia sebagai budget airline provider tak pernah letak in flight entertainment screen. Mereka perkenalkan Rokki. Connect melalui wifi dan anda boleh menonton, bermain, membaca dan mendengar lagu dari smartphone anda. Mereka hanya perlu develop sistem sahaja. Wifi bersama data internet bukan keperluan utama.



@ Pesawat milik syarikat dari Malaysia seperti MAS dan Malindo ada seatback screen in flight entertainment. Ini sebenarnya menambahkan kos, dari segi kos permulaan pembelian dan kos maintenance. Juga kos tambahan bahan bakar yang mengangkut gadget2 ini setiap masa.

@ Malindo, sebagai contoh, masa pesawatnya masih baru, kesemua seatback screen nya masih berfungsi baik dan penumpang diberikan earphone pinjaman. Lama kelamaan ada yang sudah rosak dan tidak di perbaiki. Sudah lah sistem sekarang pun, earphone kena bayar atau pakai milik sendiri.

@ Bina sistem lebih jimat. Tak perlu risau barang rosak atau maintenancenya. Lagi pula dengan persaingan tambang murah, pihak syarikat terpaksa potong banyak perbelanjaan.



@ Malindo yang merupakan pesaing terdekat AirAsia di Malaysia, dulu lebih mewah dengan elaun bagasi 25kg, makanan dan minuman, in flight entertainment, dan pramugari perempuan sahaja. Sekarang sudah tiada elaun bagasi untuk tambang terendahnya, nak beli bagasi pun harganya lebih mahal dari lain2 pesaingnya. Minuman percuma, hanya air mineral sahaja, dan seatback screen pun ada yang rosak. Tapi saya tetap sukakan Malindo kerana terbang dari KLIA. Kurang kesesakan berbanding KLIA2.

@ Apapun, tujuan utama saya menaiki pesawat hanyalah untuk sampai ke destinasi tujuan dengan tambang murah. Malindo, AirAsia, Mas atau Firefly, saya tetap menyokong produk Malaysia.