Saturday, October 19, 2019

Tips Jimat Ke Airport

Untuk mereka yang selalu atau perlu ke airport terutama KLIA/KLIA2,  selain pandu sendiri atau dihantar orang, ada pelbagai pengangkutan awam tersedia untuk ke airport. 



@ Kos menggunakan teksi budget sekitar RM80-125 mengikut jarak, tidak termasuk tol. Dan ianya untuk caj waktu biasa. Caj midnight pula sekitar RM110-175.

@ Kos menggunakan e-hailing budget seperti Grab atau MyCar sekitar RM45-105 tidak termasuk tol, bergantung jarak dan jenis kereta yang dipesan.

@ Kos menaiki ERL pula RM55 seorang dari KL Sentral. RM38.40 dari TBS, RM9.40 dari Putrajaya Sentral dan RM4.90 dari Salak Tinggi. Kalau mahu ke KLIA dari KLIA2 atau sebaliknya, hanya RM2.

@ Sekiranya anda berkereta dan mahu parking di KLIA Long Term Car Park, RM32 sehari.

@ Parking di KLIA2 RM46 sehari untuk 3 hari yang pertama, hari keempat dan seterusnya flat rate RM20 sehari. Atau Park n Ride  di Long Term Car Park KLIA2 RM20 satu hari dan menaiki shuttle bas percuma ke KLIA2.



Kalau boleh berjimat, berjimatlah. Saya berikan tips untuk mereka yang mahu berjimat.

1) Bas
Ada banyak bus operator yang menyediakan khidmat ke airport. Tidak terhad hanya dari KL Sentral atau Terminal Bersepadu Selatan, tetapi juga di stesen LRT dan Shopping Complex tertentu. Sebagai contoh, menaiki bas dari Stesen LRT Putra Heights ke KLIA, hanya RM6 pergi dan RM4 tiket pulang. Kita boleh menaiki LRT sehingga stesen LRT Putra Heights dan terus menaiki Jetbus untuk ke KLIA/KLIA2, dengan menempah tiket bas melalui tempahan online. Harga online dan harga di kaunter adalah sama.

Untuk semakan jadual, harga dan lokasi yang bersesuaian dengan anda sila klik pada link yang saya pautkan di bawah.

Busonlineticket.com


2) Sewa Kereta

Dengan penularan model bisnes gig dan hype  ekonomi, perniagaan sewa kereta juga mengalami pembaharuan approach kepada pelanggan. Walaupun telah bermula sejak tahun lalu, dan sudah semakin kurang promosinya, ia masih murah. Sementara masih murah dan dalam tempoh buang harga, kita nikmati perkhidmatan ini.

Dua syarikat utama yang memberikan penjimatan hebat untuk anda ke  atau dari KLIA one way trip adalah GoCar dan SoCar. Bermaksud anda sewa kereta dari point A dan tinggalkan kereta sewa di KLIA. Atau dari KLIA dan tinggalkan kereta di point B. Sila download applikasi mereka di Google Play untuk rujukan lanjut.

SoCar

@ Booking one way trip sudah semakin terhad. Pick up point terdapat di Damansara Intan, Nadi Bangsar, Mid Valley, Solaris Mont Kiara, KL Sentral, Nu Sentral dan Lot 10. Drop off point untuk one way trip masih banyak, termasuk KLIA.

@ Booking 1/2 jam sehingga sebulan sebelum penggunaan.

@ One way trip ke KLIA ada caj extra RM50. Contoh harga dari Mid Valley ke KLIA, RM13.78 + RM50 one way fee.  Penggunaan 2 jam untuk kereta Axia.

@ Terdapat promosi trip dari KLIA ke drop off point, yang mana, sebenarnya SoCar mahu anda tolong hantarkan kereta sewanya ke drop off point tertentu. Cajnya hanyalah bayaran parking, jika ada, maksima 4 jam.

@ Penyewaan kereta sewa SoCar sudah termasuk bahan bakar, jadi anda tidak perlu mengisi petrol. Cuma bayar tol sahaja, kalau ada.



GoCar

@ Booking one way trip amat terhad sekarang. Kalau Lembah Klang, pick up dan drop off point cuma di Jaya One Centre PJ, Royale Chulan KL, Shell Setia Alam atau KLIA2.

@ Booking 3 hari sebelum penggunaan sahaja. Tak boleh booking untuk minggu depan atau bulan depan.

@ Siapa cepat dia dapat, booking selalu sold out. Contoh harga dari Royale Chulan ke  KLIA2  atau sebaliknya, untuk sewa 2 jam, RM19.80 sahaja untuk kereta Nissan Almera.

@ Penyewaan kereta GoCar tidak termasuk petrol. Anda perlu memulangkan kenderaan dengan tahap petrol yang sama seperti mana anda mengambilnya. Tol juga tidak termasuk.



3) Parking Kenderaan Selain KLIA/KLIA2

Anda boleh berkereta menghantar keluarga anda ke KLIA/KLIA2 dan parking di dua tempat parking terdekat dengan tarif yang lebih murah.

@ Stesen ERL Salak Tinggi
- Parking berbumbung dan open area.
- RM8.00 satu hari maxima.
- RM4.90 untuk menaiki ERL ke airport.

@ Stesen ERL Putrajaya Sentral
- Parking percuma di open area di kawasan ERL Putrajaya Sentral depan Hospital Putrajaya.
- RM6.00 satu hari parking di Park n Ride maxima.
- RM9.40 untuk menaiki ERL ke airport.

Selamat berjimat.
Terima kasih.

Previous Post
Next Post

0 comments: