Friday, September 18, 2009

Pelaburan Hartanah Bagi Aku

Hot topic minggu ini ialah perbandingan pelaburan mana kah yang terbaik.. sambutan hangat dari mereka yang melabur dalam hartanah dan melabur dalam emas. Haih.. ada banyak cabang pelaburan lain, kenapa nak focus pada emas dan hartanah sahaja. Mereka juga ada yang melabur dalam kedua2nya. Adakah emas dianggap pelaburan? Terpulang definisi dan pelan tindakan masing2. Aku tak main emas. Mungkin belum lagi. Pengetahuan aku tentang emas, cukup basic. Pada aku, setelah kita beli emas, kita perlu tunggu sehingga harga naik untuk kita membuat keuntungan. Beli harga murah, jual pada harga tinggi. Tapi kadar keuntungan yang aku lihat, tak berapa tinggi. Jangan anggap aku menolak pelaburan lain. Pelaburan lain bagus, mengikut definisi masing2. asalkan ianya menghasilkan sesuatu bagi kita, kita puashati dengan prestasi pelaburan kita, teruskan. Ada banyak sebab aku melabur dalam hartanah.

Pasif income.
Itu matlamat aku dalam pelaburan hartanah. Sebuah apt aku boleh jana secara puratanya RM200.00 sebulan pasif income. Kalau sepuluh buah, aku ada pasif income RM2000.00. Modal yang aku keluarkan secara purata untuk menjana RM200.00 tersebut lebih kurang RM15,000.00. Return of Investment dari sebuah rumah lebih kurang 15% pa. Itu yang aku cari. Asalkan ROI nya melebihi 10% pa itu sudah cukup bagus.

Menyediakan Pasif income untuk keluarga
Asas yang sama, Cuma bila aku sudah tiada, keluarga akan mewarisinya, dan berterusan menerima pasif income dari aku.

Menggunakan duit Bank
Well said, aku cuma keluarkan 10% untuk deposit, bank keluarkan 90% balance, penyewa yang bayarkan monthly installment, dan sedikit cash flow dari penyewa, untuk aku.

Hasil penjualan Rumah.
ROI yang aku sebutkan diatas hanyalah untuk kes rumah yang disewakan. Tetapi bila kita jual, ROInya menjadi lebih tinggi. Contoh, dengan modal RM15k, aku beli sebuah apt berharga RM80k. Aku jual pada harga RM130k. Untung kasar RM50k-RM15k = RM35k. Err.. ROI 233.33%. Bapak aahhh tinggi. Hehheheh.. Modal 15k, untung RM35k. HHmm…

Membantu sesama kita
Aku selalu ceritakan teknik yang aku gunakan, sama ada dalam mencari modal, mencari untung, lokasi2 hangat dan aktiviti aku. Perkongsian ini tidak memberikan aku keuntungan dalam bentuk wang ringgit.

Gabungan minat menghasilkan active income.
Bermula tahun ini, baru aku decide untuk menjadi agent hartanah yang menyediakan full pakage service dari proses pembelian sehingga rumah siap diduduki. Itupun, aku rasa, I’m not a good businessman. Harga murah, kerja banyak, badan penat. Sekadar perbandingan, Mr D yang menang Emerald Condo membayar 3k kepada agent. Apa dia dapat? Dapat rumah je la.. lawyer kena urus sendiri, loan urus sendiri, semua la sendiri.. Berapa pula yang aku caj Rizafarid? Hahahah.. kalau menang pun, aku caj 1k sehingga loan disburse. Murah? Terpulang pada definisi masing2. Berbalik pada tajuk di atas, membantu sesame kita. Apalah nilai 1k max charge yang aku kenakan pada client, kalau client boleh jana 20-50k untuk keuntungan sebuah rumah. Yang penting, repeated business, meluaskan network, dan membantu kita menjana ekonomi. Tapi aku rasa puashati bila pembeli mendapat hasilnya.

Untuk pengetahuan, client aku ada lebih dari 100 orang, dan dari January sehingga September, lebih dari 70 buah hartanah lelong telah dibeli melalui aku. Jumlah harga belian untuk kesemua hartanah yang dibeli itu melebihi RM5,000,000.00. Sehingga kini, kesemua pembelian itu melibatkan kaum bumiputera sahaja. I’m not racist yang limitkan client untuk bumiputera sahaja. Tapi dah memang client aku semua Bumiputera, apa yang aku boleh buat. Kalau aku seorang yang beli untuk diri sendiri, aku tak mampu. Tapi bila aku offer service, ramai yang berkemampuan telah mula menceburi dan merancakkan pelaburan hartanah. Itu baru harga belian, sedangkan bila mereka membeli dari lelong, mereka beli secara puratanya below 20% market value. Hasil dari keseluruhan pembelian ini boleh menghasilkan lebih dari RM1,000,000.00. Ada yang telah menjual hartanah mereka, ada yang telah menyewakan, ada yang telah menghomextrakannya. Bermakna, keuntungan telah dijana. Dan apa aku dapat? Aku dapat pengalaman untuk diri aku sendiri, dan aku dapat active income juga. Gabungan yang menarik untuk aku. Kalau kita minat, transform minat kita itu untuk menjana active income untuk diri kita juga. Konsep yang sama, boleh saja digunakan untuk menghasilkan active income dalam bidang lain.

Aku cuma dapat bercerita. Nak guna service Satu Solution atau tidak, terpulang pada masing2. seriously.. terpulang pada masing2. Aku bukan salesman yang bagus dalam hal nak memujuk client. Let the clients decide. Sebab aku pun client untuk orang lain, aku suka ada pilihan dan aku suka decide sendiri apa yang aku mahu. Dalam consultation aku pada client pun, aku banyak bagi option pada client, supaya mereka memilih sendiri. Konvensional atau Islamic, Nak buat fully furnish atau tidak, Nak teruskan pembelian atau tidak (kes biasa rumah ada penghuni), Nak ambil MRTA 10 tahun atau 30 tahun dan lain2 lagi… Client perlu diberi pilihan. Pembelian hartanah melibatkan komitmen selama 30 tahun. Aku cuma bersikap adil kepada client.

Pelaburan hartanah tetap memiliki risiko. Aku pernah cerita sebelum ini. Tapi kalau risiko2 tersebut menakut2kan kita sehingga kita rasa pelaburan hartanah tidak sesuai dengan kita, jangan ceburkan diri. Apa yang baik untuk orang lain tak semestinya baik untuk kita. Salam Aidilfitri.
Previous Post
Next Post

53 comments:

  1. Salam Lebaran,

    Aku pernah komen sebelum ni.

    Apa yang paling utama, SS kena improvekan service. Buat bisnes ni nak sustain bukan untuk sehari dua aje tetapi selama yang boleh.

    Apa yang harus ditekankan?
    Hubungan SS dengan client perlu lebih erat, maksudnya communication mesti excellent, info stream kena superspeed sampai kepada client.

    SS sediakan perkhidmatan.
    Pernah tak fikir, servis tu disediakan kepada siapa?
    Adakah kepada kucing? Tidak.
    Atau disediakan kepada Pokok Durian? Tidak.
    Jawapan paling tepat ialah "CLIENT".

    Client kena jaga baik-baik, esok lusa mereka datang semula atau rekomenkan kepada orang lain perkhidmatan SS.
    Cuba selidiki kenapa yang menggunakan servis SS bersifat "one-off client" (Walaupun aku tak tau statistik sebenar)
    Sepatutnya, tak wujud istilah ini jika client berpuasa hati dengan perkhidmatan SS.

    Kisahnya ringkasnya begini. Client jadi fed-up bila perkhidmatan tersangkut-sangkut, kena follow sendiri. Asal niatnya nak bagi upah lebih kepada SS bila semuanya langsai dengan jayanya. Memang tak boleh perfect tapi plus,minus within timeframe pun dah kira bagus.

    Ini komen tulus ikhlas aku untuk tengok anak bangsa kita maju kedepan.

    Pesan khidmat masyarakat:
    "Baik-baik memandu dijalanraya, jangan menaip/membaca blog ketika memandu"

    Salam Aidilfitri.
    Maaf Zahir & Batin salah silap terkasar, terkurang bahasa.

    ReplyDelete
  2. Maaf! Ini ialah "Penggantian paragraph ke-7" diatas

    Ringkasannya begini. Client jadi fed-up bila perkhidmatan tersangkut-sangkut, kena follow-up sendiri walaupun menggunakan khidmat SS
    Memang niat asalnya nak bagi upah lebih kepada SS bila semuanya langsai dengan jayanya.
    Memanglah tak boleh perfect tapi plus,minus within timeframe pun dah kira bagus.
    Tapi bila client agak sedikit "kiciwa". Semuanya jadik tawar & payau, client tak senang duduk di sofa empuk dirumah, kerusi di ofis lembab-lembab suam sebab punggung berpeluh, tido tak berapa nak lena, mandi pun terlupa nak sabun bila memikirkan apakah akan terjadi selanjutnya kes-kes rumah auction mereka. Disinilah peranan SS, menjelaskan, sampaikan secara consistent.

    ReplyDelete
  3. Sedikit tambahan...Fears can be beated with knowledge & investing is not risky, but being out of control is risky :)

    ReplyDelete
  4. well said anonymous... biarpun berselindung dibalik nama tu...:)

    aku baru 2 umah bawah SS.... akunyer target 20 buah dlm 5 tahun.... so byk lagi tu nak guna SS....

    semoga SS terus maju dan berkekalan....

    ReplyDelete
  5. kalau x dapat duit pon, dapat kembangkn network..bleh kasi tambah kaki lagi..kalau join MLM da lame ko kaye faris...ehehehe...

    ReplyDelete
  6. untuk org perantauan macam aku SS banyak membantu.....agak lambat??...ingat... anda beli rumah banyak paper work bukan macam beli barang kat pasar...bayar terus dapat ikan....imho tentang pelaburan emas....cam liabiliti pulak jadinya...bukannya aset...

    ReplyDelete
  7. "saya pilih ss" hehe
    tahun depan aku target beli satu apmnt auction, ss sebagai konsultant.
    bagi aku emas sebagai simpanan, bukan pelaburan.
    dan aku masih percaya, yg hartanah merupakan pelaburan yg terbaik.
    bagi aku ROI hartanah mmg terbaik drpd emas, sbb auction emas mmg jarang aku dengar. hartanah org buat duit melalui auction & appreciation, emas org melalui appreciation. hartanah jugak mengajar kita ttg pasif income & cash flow. hartanah return besar dan modal besar sikit.
    kalau emas, nak untung banyak, kene modal lebih lebih besar, nk besar meluap2 kenelah jadi ejen. Apa-apa pun pilihan di tangan korang, jgn lupa amik insuran sebelum & semasa jadi jutawan...
    hidup ss V(ââ)V

    ReplyDelete
  8. bagi aku ss dh buat yg terbaik setimpal dgn harga & kemampuan diorang.tp berbnding service aku lg appreciate experience & consultation yg ss bg kt aku.networking yg ss ada juga dpt membantu mcm aku yg krg network dlm bdg ni.psl service tu kalau nk lagi cpt buat sendirila baru tau senang ke susah..hehehe

    ReplyDelete
  9. maap ckp.servis SS mmg agak teruk skit.esp bila bab2 kutip sewa.tuan rumah dudok jauh..sewa x msk.lambat.alahai.camna kami nak yakin.cakap x serupa bikin daa.sembang terlalu bagus..tapi tahniah sbb anda berhenti erja nak sediakan servis utk org melayu.w/p rm2000 pasif income tu cukup utk memajukan keluarga anda..sebenarnya aktif income tu yg mengkayakan anda.

    ReplyDelete
  10. tapi komen pasal emas mmg betul.kalau x pandai pasal emas jangan belajar.jgn ambil tahu.melabur dan melebur jer dlm hartanah.biar ramai org melayu ada rumah.tambah hutang byk2..mcm robert kiyosaki kata..kolum aset..apa sebenarnya kolum aset?apa net worth?aset-liabiliti..rumah yg berhutang ada beza.asb loan bkn aset..asb sendiri baru aset.od asb pun bkn aset cuma tools.epf dan emas adalah aset.jgn sempitkan minda pembaca dengan +ve cash flow.gula2 pd budak boleh la.tp tahniah anda byk bantu org.allah akan balas budi saudara.maaf zahir batin..my 20cent idea.

    ReplyDelete
  11. kami rasa kalau ada 10 syarikat offer mcm SS baru service bagus sikit..ada persaingan.kalau tak sure anda berada dlm 'zon selesa'.kami ni bayar khidmat anda bukan free..customer always right.tapi kami doakan agar SS dah ada kedai servis kena kaw kaw kaw kuasa dua.hahahahaha.jgn main janji manismu.

    ReplyDelete
  12. huuuu panjangnya komen. mesti pengalaman tak bagus punya tu.

    ni SS kena brainstorm ni. client komplen byk ni.

    tapi bagi aku yg 'merantau' ni, servis SS ni byk memudahkan aku. itu aje.

    utk SS - we can't please everybody. just strive for success and the rest will follow.

    huhuhuhu.

    ReplyDelete
  13. Bagi wa la...SSCS still baru lam arena nie..baru setahun, tapi servis yg diberikan adalah menyeluruh...so ader yg excellent, ader yg up to the mark, ader yg above the par dan ada yg perlu diperbaiki.

    Pemerhatian dan pandangan wa:
    - servis bidding, research n consultation (kawtimm) adalah yg terbaekk
    - service pecah rumah, quotation pembaikan adalah above the par..
    - penyediaan rumah untk disewakan, pembaikan..up to the mark, but most of the time above the par
    - proses penyewaan..up to the mark
    - kutipan sewaan rumah..perlu diperbaiki..

    Walau bagaimanapun, sebagai kawan n client, wa kena bersikap adil gak ngan SSCS sbb SSCS lam proses upgrading of servis. Insya-Allah ngan adanya staff full time SSCS akan lebih organize nanti.

    Thanks n Selamat Hari Raya Aidilfitri..:)

    ReplyDelete
  14. Not a problem at all.. kau tau.. tak semua aku kongsikan dalam blog.. aku dah lama sedar pasal kelemahan2 service SS. Aku dah lama sedar, aku asyik beli rumah untuk client dan akhirnya pembelian demi pembelian, menyebabkan hal2 lain terbengkalai. Agak kerap aku menukar group2 sokongan seperti handyman, grillman dan wireman.. malah dari segi lawyer pun kita dah mula cuba beberapa firm lain. RRM memang sedar aku dah mula bagi business pada orang lain. Mereka tercari2 dalam blog aku up and down untuk komen2 berkenaan komen client. Tak jumpa.. sebab client tak komen dalam blog. apa masalah dengan RRM? Bila mereka terima banyak kes.. mereka mula kelam kabut, apatah lagi key person nya sedang cuti sehingga bulan Oct ini. kalau aku handle 50 kes lelong seorang.. mereka handle 50 kes lelong 3 orang.. memang aku kelam kabut. Kebanjiran client datang tanpa di rancang.. aku faham atas kelemahan2 aku. Aku tak kisah pun korang nak tegur aku.. Itulah gunanya kawan.. kalau korang kawan la kan.. untuk menegur di mana kita buat silap.. aku tak pernah bagi janji manis.. dalam kebanyakan hal, aku galakkan pelabur buat sendiri, supaya mereka boleh menilai sendiri kerja2 yg dilakukan.. jadi, terpulang pada mereka untuk ambil service dengan SS untuk next case atau tidak. Aku percaya, golongan pelabur tidak akan berhenti stakat 1-2 biji rumah.. aahh.. banyak lagi yang aku boleh katakan tentang isu ini.. tapi aku ucapkan terima kasih atas komen2 korang..
    yang ramai2 ni.. Kenapa guna Anon?? Berani sikit.. aku tak akan kecil hati kalau aku tau korang siapa..
    *aku tak cari kekayaan.. aku cari pasif income..
    *aku tiada kepentingan dalam emas.. aku no komen tentang emas. Aku tak pernah halang orang nak melabur dalam emas. Jangan jadikan aku watak antagonis utk untuk menghalang cita2 korang.. semua orang ada pilihan masing2 untuk melabur di mana.

    ReplyDelete
  15. ko sorang je anon yg xpuas ati ngan SS..ape kate ko try la service kompeni laen yg lagi bagus dari SS...x pon ko try la buat sendiri..ke ko da serik maen property??kasi jual la semua umah2 ko tu...

    ReplyDelete
  16. bagus.semoga SS terus maju.skrg specialist SS bole rekemen pecah rumah+bid saje.lain KIV dulu.maybe bz kot

    ReplyDelete
  17. faris.this is friend for.we love u.hopefully give better service.improve skill communication.tiru cara org cina berniaga.kena tambah ilmu .

    ReplyDelete
  18. memang aku sedar pasal kelewatan Satu Solution Corporate Services. sebab sebelum ni bnyk kes Faris handle seorang. Aku ada full time job sebelum ni.

    31 Ogos je aku beru berhenti kerja utk membantu perkembangan SSCS.

    Cost Benefit juga memainkan peranan penting. Kerja kena based on fee of the value.

    Thanks for the comment. Tapi kalau x puas hati, tulis email kat aku atau faris. Senang kita nak tackle.

    ReplyDelete
  19. Hehehe...macam2 komen ada.Bagi aku,kne ada giv n take la dalam hal2 cmni antara SS and client..Xsmue org perfect kan.,BAgi aku personnally,at least dgn ada khidmat and servis dr SS,dpt gak aku berjinak2 ket dlm plaburan hartanah ni..Mmg org lain pn ada buat service,tp kne tahu gak brp cost yg mungkin trlibat.Brpun SS xdpt archieve 100% KPI,at least org cm aku yg mmg ssh nak dptkn ruang mse yg sesuai nak gi bid,nak g pecah umah n sebagainya...still dpt laksanakn dgn adanya servis dr diaorg ni..

    Wa setuju dgn Matt..Bab2 servis bidding, research n consultation (kawtimm) adalah yg terbaekk.

    Yang lain2 tu,aku percaya yg SS akan perbaiki dr mse ke smasa..

    Good luck to all of SS crew members.

    Di kesempatan ni jugak,wa nak ucapkan Selamat HAri Raya Aidilfitri kepada semua n Maaf Zahir BAtin.

    "Kalau takut Di lambung Omabak,Jangan berumah di tepian Pantai".So,Tepuk dada tanya Selera..

    ReplyDelete
  20. dpd pemerhatian aku..komen/teguran "tanpa nama" rasanya lebih menjurus kpd servis kutipan sewa SS..so to be fair:
    1. have "tanpa nama" highlight part yg dia x puas hati direct to faris/bri? klu dh, then SS kene buat sesuatu..but klu blum, bgtau la..kehendak clients kan b'beza2..baru SS blh amik tindakan yg betul..
    2. is SS playing with the rental collected or is the tenant yg liat nk byr? klu SS yg lmbt bank in to client, then improve..tu kan duit org..but klu tenant "tanpa nama" yg liat nk bayar, bgtau dia..biar dia yg urus sendiri...melainkan klu SS yg carikan tenant bmasalah tu...
    3. bape rmh "tanpa nama" yg diuruskan oleh SS? klu banyak, SS kene bg priority..klu stakat satu je, cuba resolve his complaint first..but if SS feel he is just tring to be difficult..maybe SS patut lepaskan je client tu..

    p/s:
    some clients worth to be given your all, but some just not worth it..
    hmmm aku rasa cam tau je sapa "tanpa nama" ni...

    ReplyDelete
  21. erm.. aku punyer pendapat lak..pada yang bg komen tuh.. hope korang bagi la komen yg membina pada SS.. jgn la bg komen yg mebinasakan SS..

    betul..kite as a client.. mesti mau yg terbaik dr ss..tp give n take laa..aku pun client ss.. SS pun baru lg dalam bidang ni..mmg laa faris da lama main rumah..tp selama ni utk diri sendirik.. skrg..nak handle byk case..mmg tak tak terkejar.. pada tak pernah tgk ss wat kerje.. cube la korang follow diorg wat keje sekali..
    aku penah follow faris..survey rumah utk client..tau pukul brape.. pukul 2pagi gi survey rumah utk client yg nk masuk bid..ape kejadahnye servey rumah sampai pagi2 hari.org lain tgh lena dibuai mimpi...ni semua pasal client la beb...komited..tak silap aku... last2 rumah 2 client tuh tak jadik masuk..aku bukan nk backing ss..bukan diorg bagi aku duit pun.. juz aku rase.. diorg dah bwat yg termampu..

    pada aku pulak ..org yg jauh di pantai timurr nih..dgn kewujudan ss ni..mmg memudahkan lg urusan pelaburan dalam bidang ni....dgn nk gi bid..survey..pecah rumah..carik tenant..
    kalo diorg takder ( ss n pmc)..belum tentu aku masuk bidang nih..


    komen utk ss lak:
    1) aku rase korang kene pakai 3,4kompeni utk urusan lawyer..kalo korang tukar loyer lain sekali pun.. pakai 1kompeni jerk.. aku rase..loyer mane2 pn akan slow..gilos byk case nk handle tuh..kalo kata ade 50 case ..kalo kasik 3kompeni yg ok.. maybe leh cepatkan urusan nih..ni pendapat aku laa..

    2)begitu gak urusan baik pulih rumah(handyman,wireman,grillman..semua laa)..pendapat aku.. korang pun kene ade standby 3,4group kontraktor yg boleh wat keje anytai kalo diperlukan..takder la bile client2 dapat rumah sekaligus(cth..ramai menang auction skaligus).. ade yg case tertangguh2..

    3)begitu gak banker..kalo boleh..kene ade banker yg besh dr seme bank ..yela.. kadang2 ade case.. apply loan kt bank tuh rejek.. pahtu nk gi apply bank lain.. tak bape kenal banker..xtau preastasi banker mane yg bgs..

    4)utk urusan carikkan tenant lak.. nasihat yg aku leh kasik.. kene lebih aktif..

    5) lain2 ..aku stuju gak komen bro matt,bro husni n farid

    p/s1: aku pn rase aku tau anon ni.. maybe 2org yg berlainan..
    p/s2: real case..utk umah vl wida n aku..rasenye dekat @ lebih 10org ss entertain org nk masuk sewa..sakit gak tuh.. apepun tenkiu ss..
    p/s3:kalo ade sesape yg tak puas hati ngan servis ss..rasenye better kite sound direct kt diorg(email kt diorg trs)..kalo tak improve gak.. leh try gune agen lain yg wat servis ni.. tgk tahap servis diorg lak cane.. duit kite kan.. kite punye pasal la nk gune sape pun.. tak gituh ss.. hehe
    p/s 4: kt atas pendapat peribadi aku jerk.. hope takder yg terasa n ambek hati..

    .. selamat hari raye.. maap zahir batin..

    ReplyDelete
  22. wowowo.byk gile komen pasal emas.mcm nak kutuk perniagaan emas pokli je.takpe.sabaq je la.aku pun komen agak pjg kt blog pie.tgk kt sana.sapa2 yg x berpuas hati pasal emas.bleh email atau call je pokli.psl kayakan cina ke!kayakan melayu ke tak timbul.janji kita buat kerja ikhlas dan bagus..dan org bole nilai sendiri bagus ke tak.faris dan geng2 ss pun bagus.pasal tu aku ada rekemen kwn2 beli dgn ko.siap ada yg bank in 30k kt ko utk beli rumah.apa guna network.apa guna TT.Apa guna persatuan.utk bersatu.sapa yg maju.org2 kita jgk.aku mmg respek ko berhenti kerja pastu sediakan khidmat utk geng2 melayu..tak kenal pg TT boleh kenalan.takde blok rezeki sapa2 pun.kalau bagus org beli jgk.sama mcm rumah harga mahal mcm bedil pun beli jgk.emas pun sama.sapa2 nak belajar.nak buat perniagaan emas.melabur sendiri boleh jumpa pokli.berdebat face 2 face.tanya.atau dptkan ebook.pokli bg free..email ok.pastu kalau x bagus.jgn msk.jgn beli.beli la hartanah.hehehehe.pokli dah beli byk hartanah lelong ni.apa yg pokli tulis dlm blog tu apa yg pengalaman sendiri.bkn maksud nak memperlekehkan geng2 hartanah esp pmc dan ss.okla ingat emas ingat pokli

    ReplyDelete
  23. Thank you all for your constructive comments. Kindly bear in mind, some of the anon are not SS clients. I do not know their motive, maybe to tarnish SS image. Well done anon.

    Pokli.. mungkin kau rasa komen2 di blog Pie banyak menjurus kepada kau.. its not a war.. sebenarnya ramai yang merujuk pada pie tentang pelaburan2, dan disebabkan pie ada pengalaman tentang kesemua pelaburan itu, maka pie rasa dia bertanggungjawab untuk menghuraikannya secara neutral. Aku sokong kau pokli.. tak kira cina, melayu, india.. aku open business to all.. isu kaum tak pernah jadi hal pada aku. Aku pun join Kim which is a chinese company.. not a secret at all.. Ss pun ada client chinese dan india.. tapi tak semua aku kongsikan.. begitu juga fund dari client.. 30k.. 20k.. 15k.. aahh.. pada aku its confidential dan perlu aku rahsiakan. Ada a few clients yang tanya pasal emas.. da aku suruh refer pada kau juga.. sebab aku tau kebolehan kau tentang emas.. ramai yang nak TT dgn kau Pokli. Pada aku.. terpulang pada pilihan masing2.. ada pro and kontra..

    ReplyDelete
  24. Walaupon aku xpernah pakai service SS.. harap SS leh up lg base on comment2 client.. byk komen2 y membina.. Good luck SS

    ReplyDelete
  25. paada aku ... Satu Solution mmg consider baruu bertapak dlm serviss yang di offer .... bykk benda perlu di perbaiki ... dari segii kerjaa .. dari segii staff .. darii segii process floww .... aku mmgg setujuu komenn yang di berikan ....sebelum niee cuma faris sorangg jee yang di harapp ... dann kita pulakkk tak de pekerjaa tetap lagii .....
    aku dah punn discuss dengann faris dann bri pasall re allign kita nye process .... hopefully bykk benda dapat berjalan dengann lebih lancarr ....

    ReplyDelete
  26. pokli ...
    aku bukan tak berpuas hatii pasall pelaburan emas... pada aku emas pun salah satuu sumber pasif incomee .... cuma ada information yang patut highlight pada investor.. pasall movement pricee .... historal data.... kalau terror bab teknikall analysis leh masukk kan gakk ....
    aku pun cuma tauu basic saja ... mmg nakk kena belajarr lagii ..

    ReplyDelete
  27. Relaks Bro !!

    Pas raya TT la PMC / SS / Pokli cari jln terbaik berkenaan isu-isu pelaburan ni..

    Yg baik tuk kite gk..penyatuan kite jugak..keuntungan kite gk..tidak harus ada peranan yg kurang elok..cam korang kata..hak masing2..duit masing..

    Jalan terbaik..selesai cara bijak..agak kurang enak jadi begini..

    Renung-renungkan dan selamat melabur !!

    ReplyDelete
  28. komen 9:11 pm under anon adalah Jai_WMaju..

    ReplyDelete
  29. ooo...

    dah jumpa dah..Jai WM lah yang bagi komen kat atas sekali tu..yg x puashati pasal servis SatuSolution..

    Hairan..until today aku atau faris x dapat lagi email daripada Client yang tak puashati tu...(betul ke dia tu client SS ?) atau mahu menjatuhkan imej SS ? ada Udang di Sebalik Batu?

    Tolonglah email saya atau faris. Aku nak resolve cara baik. Last resort, let go unit dia. Sebab lambat dan servis teruk. Sama aje kalau dia sendiri yang manage....betul x?

    www.tuanbri.com

    ReplyDelete
  30. aku saman ko kang bri...

    atas dakwaan fitnah..
    aku TERantar 1 je anon..

    yg atas tu bukan aku ar..gileh..

    aku tuntut permintaan maap dlm masa 24 jam..kalo x jumpa kt court mammort !!! /... kiki

    Jai_WMaju

    ReplyDelete
  31. tak yah lah kita pi cari mamat anonymous tu... baguih jugk komen mamat tu. takkan asyik nak puji ss, faris, bri, pie, pok li dll... puji dah banyak dah ;-)sesekali bagi komen apa salahnya... kutuk & puji tu kan asam garam kehidupan.. baru hidup kita bermakna... as a summary dari yang aku baca, servis SS tip top.. cuma bab kutip sewa tu aku no komen.. sapa yang pernah ada penyewa tahulah ragam2 manusia dalam dunia ni... tapi servis SS from A-Z dan murah. cuba compare rate agent lain. apapun, emas, property, saham, MLM, forex apa pun ada +ve -ve dia... peminta sedekah pun kalau tau ilmu minta sedekah boleh kaya raya :)... hehehe.. komen yang membina ada kalanya menjatuhkan dan komen yang negatif adakalanya pelonjak kejayaan. Hidup SS dan aku doakan semoga SS akan duduk dan berdiri sama tinggi dengan agent property yang dah establish... amin.

    ReplyDelete
  32. TQ kerapusenangin.. lama tak dengar cerita kau. apa kes rumah india tu?

    aku tak kisah komen2 membina atau tidak.. by doing that.. kita tahu di mana tahap kita.

    Lepas cuti raya ni, ada 2 kes pecah masuk rumah sewa berlaku. Rumah client SS pulak tu..

    ReplyDelete
  33. SS pon kene upgrade service pecah rumah time raya gak.. hehe.. masyukkk tuh.. waaa nyer tenant ilang 2 bijik laptop.. tros mau cabut.. burn deposit.. hoho.. syg nyer kt tenant tuh.. seminggu sblm 1st aribulan dh byr sewa.. syg2..

    ReplyDelete
  34. rumah sewa aku adalah salah satu rumah sewa client SS yg kene pecah masuk.. tak tau lg berapa kerugian.. mintak2 la tenent tu tak lari.. huhu

    ReplyDelete
  35. jai yg ku kenal..mcm joe wings...masih begitu kah anda?..haha

    ReplyDelete
  36. Faris.. ko nyer blog mcm kene inject malware jer nih.. asik kuar error "Warning: Visiting this site may harm your computer!"

    ReplyDelete
  37. hahaha...

    lama x jumpa ko husni..
    org kaya husni..

    joe wing xde..joe ngang ..haha
    halimah jongang

    ReplyDelete
  38. bro faris, kau ingat lagi ye pasal rumah India tu. bagus betul memori kau. rumah india tu dah settle lama dah... aku settle habis kat bank guna duit OD. sekarang ni unit kosong dan menunggu buyer/tenant. susah jugak nak cari buyer sekarang ni... kalu nak tengok apa aku dah buat kat rumah tu.. kau boleh lah cari dalam mudah.com. taip apartment, farlim, penang, for rent RM430. aku guna nick name yuzi. rumah cantik macam tu pun susah nak cari buyer :(
    Apa kata SS tolong cari buyer atau tenant :) komisyen standard 1% from selling price atau 1/2 months rental for 1 year agreement... boleh aku beli rumah lelong kat KL under SS lepas jual/refinance unit ni. sekarang sangkut daaaa....

    ReplyDelete
  39. ss teruskan usaha anda.. perbaiki mana2 yg perlu..selamat maju jaya.

    ReplyDelete
  40. Pengalamanan aku dgn SS so far quite good.

    Submission to Lawyer ok. Submission to Bank ok. Wiremen ok. Cuma Grill lambat sikit utk 1 unit haritu.

    Kalau call SS, mmg sentiasa dapat. Mcm kaunter pertanyaan pun ada.

    Tp aku suggest improve lg communication. Takyah tunggu client contact, sbb client ni mengada, kadang2 baru 2 hari tak dapat berita tentang progress, dah takleh dudok diam dah. Bende ni boleh improve once korg ada staff.

    Consultation SS mmg bagus. Bagi aku, caj yg SS kenakan sgt murah. Aku lagi value info-info yang aku dapat. Pertama skali info2 melalui blog-blog. Kedua, info-info lain bila aku tanye masa call or jumpa.

    Selok belok beli rumah secara teori mmg kita boleh blaja ikut buku. Tapi nak tau kawasan hot, tips kawtim, tips claim tunggakan, homeextra, dll semua takde dalam buku. Nak pegi seminar property Milan Doshi pun kene bayar RM1000 lebih. So mmg consultation SS berbaloi baloi.

    Aku busy, tapi suka try settlekan sendiri sbb nak belajar. So yg mane aku sempat settlekan sendri, aku buat sendri je. Tapi aku tak kesah bayar SS, sbb ilmu yg diorang bagi la yg guide aku.

    p/s-kalau tak kerana Pie, Faris, Bri n Sifu2 lain (dan izin Allah), takde nye aku terjebak dalam auction ni. thanks all.

    ReplyDelete
  41. Kalau kita buang air besar (melabur), mana lagi best, orang basuhkan ke kita basuh sendiri?..

    gitu jugaklah melabur dalam apa cabang portfolio pelaburan pun, lagi nikmat kalau kita uruskan sendiri.

    Masalahnya bila kita nak kembangkan portfolio pelaburan ni tak sama pulak dengan nak buang air besar. Buang air besar sekali sehari (ada yang lebih tu dah cirit birit), so boleh la manage sendiri, tapi bila dah berkali-kali, syok jugak kalau ada "tangan" tolong basuhkan huhuhuhu..

    itu pasal SS wujud untuk bantu pelabur2 yang tak sempat nak uruskan sendiri. Kalau ada komplen servis SS yang perlu diimprove, elok diemailkan atau call atau jumpa direct daripada berselindung disebalik kelambu.

    jangan marah time2 raya ni..huhu..

    ReplyDelete
  42. awakk jgn lucah dodi .. kelambuu kelambuu lak

    ReplyDelete
  43. lawak r uncle dodi ni...
    uncle, skang dah ade mesin yg leh cuci kan b*ntot lepas kite buang air beso la... haha

    ade buyer guna agen cha ya nun alip bayar rm3k utk dptkan property kat dmnsr perdana

    ade buyer guna agen cha ya nun alip utk dptkan low cost flat kene byr rm3k gak..

    apa lg service yg cha tu bg dgn nilai rm3k tu?
    xde apa? yg lain sume buyer kene buat sendiri.
    korang xcaye? korang leh try sendiri appoint agen cha yg korang leh dpt kontek no dia kat banner tiang trafik lite...

    klo dgn rm3k tu diaorg leh bg service mcm SS... aku leh ganti blk la duit korang rm3k tu.. tp byr ansuran lah.. hehe

    SS, aku xgunakan khidmat korang psl aku leh buat sendiri urusan sume tu... ade masa... dah aku mudah utk ke semua tempat...

    tp pada aku... seorg pelabur yg bagus adalah seorg pemikir yg bagus dlm berkata-kata... dan x takut dgn bayang2 sendiri...

    komen pon takut nk guna nickname.. bkn suh letak nama sebenar siap dgn bin pon... haha

    ReplyDelete
  44. Fuhh..
    banyaknya komen ..
    kawan suka sangat,....
    sebab ramai yang buka mata...
    dah pandai-pandai..
    cuma...masa kederat dan masa kureng...

    Itu sebab SS timbul..
    untuk membantu..
    yang baik..bagi tahu rakan taulan..
    yang kureng...bagi tau kawan..
    ehh tak..SILA bagi tau Faris dan Bri..

    Dulu,..kekadang kawan tak sempat ke lokasi lelong..5 enam tahun lepas,..kawan minta tolong rakan..
    sekarang,..dekat jauh, kawan buat sendiri..ambil cuti..
    kekadang ada rakan membantu..
    Tapi,..usaha SS ni sangat membantu,..mungkin selepas ni,..kawan tak ambik cuti lagi..
    SS kan ada..

    Untuk Faris dan Bri..
    syabas..selamat maju jaya..
    sesungguhnya,..dah banyak
    'bantuan' anda meramaikan komuniti tangkap lelong ni bersama Pie dan lainnya..
    Kawan dulu,..pusing kiri kanan,..
    'orang lain' yang ramai..

    Sesambil tu, baiki apa yang kureng.. ambil komen client dengan positif..kasi bagus.

    Tahniah dan syabas sekali lagi ..atas apa saja usaha memanjangkan ilmu anda..

    ReplyDelete
  45. Salam semua,

    ini pendapat aku la..pada aku SS nyer service adalah yang telus skali la...berbaloi sangat dgn bayaran yg dibuat..

    service n nasihat yg diorg bagi pun mmg amat membantu pada bakal buyer mereka...pada aku very convenient terutama yg duduk jauh tu, yg xde masa tu...

    cam kes sewa tu, pada aku la, x boleh nk salahkan SS je...dah penyewa lambat..nk buat camne...SS dah kerja keras beb...mcm2 nk kena setel..

    pastu satu lagi..SS manpower ada 3 macha je...payah gak tu...kalo ko nk senang, ko buatla sendiri..x yah nk komplen2...hehehe!!

    pasal rezki ni, tuhan je yg tentukan..x payah la nk komen pasal sumber rezki tu..aktif income ke, pasif income ke...kalo nk kaya, usaha la kan...diorg ni tgh berusaha la tu...insyaallah diorg akan berjaya..

    aku setuju ngan apa Matt cakap, SS ni still baru..ada bnyk lagi boleh improve...so far, apa yg aku nmpk...boleh sukses lagi..insyaallah...

    ni just pendapat aku la...coz aku nmpk usaha SS ni dr awal lagi...masa tu dalam bentuk discussion lagi....Macha Faris, Bri ngan aku kat permaisuri dulu..hehehe..eventhough aku x involve dalam SS but aku support diorg beb....

    komen yang ko bg tu pun ada yang bagus, insyaallah diorg akan improve,cuma bgla sedikit masa..aku yakin diorang akan ok...hehehe!!

    aku minta maaf jika terkasar bahasa...& aku x bias pd sesapa...hopefully sume akan ok dr masa ke semasa

    p/s : berani la beb..sila letak nama anda...apa brg cover2.. :)

    Selamat hari Raya & Maaf Zahir Batin

    p/s satu lagik...SS..William satu...!!!

    ReplyDelete
  46. faris & tuan bri
    jgn dlayan koment gila2 tu
    terus kn usaha anda...

    aku br nk mula nie... kalau ko bpecah,pecah la kpala aku nk g lelong sorang...keek

    P/s: SS bila nk buat jamuan raya...
    kkekeke

    ReplyDelete
  47. salam

    alhamdulillah...
    pokli dah bukak company
    Pokli Wealth Management
    nak buat bisness Emas & Hartanah
    lepas ni boleh apply loan byk2....
    boleh beli rumah lelong banyak2 lepas nih...
    beli emas banyak2....
    lepas tu gunalah khidmat satu solution
    pokli pun guna....
    jgn peduli apa org kata....
    teruskan usaha
    biasa la berniaga....9/10 adalah keuntungan & cabaran.....

    lagi2 org melayu mcm kita ni ramai yg jelesss bila berjaya
    insya-allah
    kalau kita boleh dgn ikhlas & bersungguh2...
    rezeki akan berlimpah2 ruah & berkat....

    tq sifu faridz & pie

    ReplyDelete
  48. Satu Solution terdiri daripada :

    1. www.tuanbri.com (tuanbri)
    2. www.pie2020.com (pie)
    3. http://faridzaswadi.blogspot.com (faris)

    Attention:

    tq to all Satu Solution Corporate Services Supporters Fan Club!

    aku x specific sesiapa pun.

    ReplyDelete
  49. woww...macam team bola lah...SS mesti buat jersey nih... pastu buat satu lagu... ~~Glory Glory SS~~ hehehhe!!

    ReplyDelete
  50. wah byk nyer org komen...

    bagi aku servis yg ss offer dah bagus.. banyak membantu org yang ingin berjinak2 dalam hartanah.

    kita ni hanya manusia biasa, mesti ada kekurangan serba sedikit. jika ada yang tak puas hati tu, sila lah hubungi ss dan luahkan apa yang anda rasa. saya pasti ss akan mengambil tindakan pembetulan dan cari penyelesaian. saya percaya ss memberikan khidmat terbaik.

    ReplyDelete