Friday, September 28, 2018

Salam comeback untuk semua

Salam come back dari aku kepada kawan kawan dunia hartanah. 3 tahun tak update blog, 2 tahun tak turun lelong adalah  manifestasi kekecewaan aku terhadap dunia hartanah lelong yang progress tidak lagi menjadi lubuk hartanah murah bermargin tinggi untuk flipper dan lubuk cashflow positive untuk segmen rumah sewa. Zaman sekarang, rata2 nya on paper market value tinggi tapi nak jual kena way below market price dan +ve cashflow untuk rumah sewa adalah rare item. Dapat breakeven dengan monthly repayment pun dah cukup bagus dan kalau rumah landed selalunya permainan bleeding your pocket. Permainan berdarah bro.. Berdarah...



Jadi.. Apa yang aku buat selama ini? Aku masih ambik tau dunia hartanah, dan meneruskan prinsip buat benda yang aku suka. Sekali sekala regular client request nak masuk lelong, aku pass pada kawan2 baik untuk handle. Nak di jadikan pembuka hijab (dah terbuka hijab nak buat come back), mat wadi inform adik dia nak masuk lelong. Macam biasa aku dapatkan info, pos dan advice hal berkaitan dan aku dah setkan dalam minda untuk partner aku untuk tolong faiz masa lelongan. Lelongan pejabat tanah, khamis 27 sept pukul 10.30 pagi. Communication before was ok, tapi rabu 26 sept tiada apa2 communication antara aku dan bidder membuatkan aku terlupa langsung yang 27 sept adalah hari lelongan dan aku tak buat comfirmation dengan partner aku untuk datang ke pejabat tanah. Pukul 5 pagi 27 sept baru aku sedar dan teringat. 7 pagi aku confirm dengan bidder, dan dia memang confirm datang. Ahhh... Macam biasa.. Last minute memang makanan aku. Pukul 8 jumpa partner jap, terus gerak ke pejabat tanah. Jumpa bidder dan naik ke tempat lelongan pukul 9 pagi. Nampaknya hari ini aku turun semula ke tempat lelong. 

Lelongan pejabat tanah, per normal arrangement, sebelum 9.30 pagi kena letak bank draft, 10.30 pagi start bidding. Tapi lain cerita pulak di sini. Pukul 10 baru ketibaan geng2 pelelong, registration process dan bidding at 10.30. Jumpa kawan2 lelong lama, agent ten dan auctioneer ah tong. Masih kenal lagi dengan aku. Aura lelongan dan the excitement runs into my veins. Keterujaan setelah lama tak turun lelong. Rumah teres low cost 4 bidder, 198k naik kepada 234k dengan lelongan terdahulu hanya pada harga 220k. Kalah. Hahahahahahaha... Macam tak biasa kan... Dulu masa 220k takde sapa nak masuk dan bila harga dah jatuh bawah 200k masa tu lah ramai nak masuk. Its a good come back though. Dan semangat lelong kembali mencanak naik. Minggu depan mungkin turun lelong lagi, insyaallah.

Selain dari lelong, aku buat comeback jadi macha repair rumah lelong. Something yang aku buat lebih 10 tahun dahulu dengan pie dan  bri. Now i'm doing it again. Tapi tidak lah lagi nak buat kerja kasar sendiri macam dulu. Umur dah 40, badan dah malas nak buat kerja kasar. Aku act as project manager je lah. Jadi, aku kembali nak buat benda yang aku suka dengan mindset tak boleh guna harga2 5 ke 10 tahun dahulu. Zaman dah berubah, aku kena adapt yang permainan lelong juga berubah. 

Look forward to see a lot of my old friends back dalam permainan lelong. See u guys. 

7 comments:

sam said...

selamat kembali seefuu

Dodi said...

Welcomebek Faris!

Penghulu tanjung malim said...

Semoga tuan sifu kembali bertarung.
Ya
Selamat comeback

Unknown said...

selamat kembali mastar,

same la saye,
nak comeback jugak,
nak jual semua,
dan mule balik

joefizi

faris said...

Terima kasih kawan2. Ini semua yang komen kawan2 lama. Rajin betul jenguk blog aku eh.. Kehkehkeh

ISHAK HAT said...

Salam tuan. Saya baru disini. Mohon tunjuk ajar

palie said...

welkam bek my sifuu...hang pie n bri..lejen...
terima kasih atas jasa kalian