Friday, September 13, 2019

Buy Muslim First Campaign



Buy Muslim First

Salam pagi Jumaat.

Buy Muslim First, BMF secara dasarnya adalah kempen terhadap isu makanan halal. Dan isu makanan halal adalah isu yang penting dan dekat dengan kita semua. Kita makan hampir 6 kali sehari. Dari bangun pagi sampai masuk tidur, kita makan sarapan pagi, kudapan dalam sela masa sarapan ke makan tengahari, makan tengahari, makan petang, makan malam, dan supper, makan lewat malam. Tidak hanya makan di rumah, kita juga makan dan minum di luar. Waktu bekerja, kita makan di restoran dan gerai, atau bawa bekal, anak2 di sekolah makan di kantin sekolah pagi dan petang, atau bawa bekal, makan di rumah pengasuh atau beli jajan di luar kawasan sekolah. Maksudnya 2 ke 3 jam sekali kita ada keperluan dan keinginan untuk makan dan minum. Itulah indahnya Malaysia, makanan sedap2 dan makanan halal mudah di perolehi. Tapi kuasa menghasil, mengilang, mengedar dan menjual bahan mentah halal, secara majoritinya tidak terletak pada tangan orang Islam, yang secara majoritinya Melayu dan Bumiputera. Data dari Jakim menunjukkan lebih 60% pengilang produk halal adalah syarikat multinasional yang di miliki orang bukan Islam.

Kita sedia maklum sifat orang Melayu, yang takut termakan barangan haram. Majoriti kita bersifat demikian. It's a big NO untuk makanan tak halal. Termakan coklat yang di khuatiri ada dna khinzir pun ada yang mintak syarikat bertanggungjawab cuci darah kita, supaya tak lekat dna khinzir dalam tubuh kita, begitulah takutnya kita terhadap makanan haram. Juga isu2 lain seperti ayam pasaraya tak sembelih, restoran India acah2 Mamak Muslim, makanan dan minuman popular tiada pengesahan halal, restoran with no pork ingredients dan banyak lagi. Untuk kes2 haram dan fatwa haram lain seperti rasuah, riba, zina, aurat atau rokok (khilaf pendapat) masih banyak yang boleh bertolak ansur dan bersangka baik. Begitulah kekuatan isu makanan halal bagi kita.

Isu BMF adalah isu lama yang kita sangka kita tiada kekuatan untuk membuat pembaharuan dan perubahan. Sebelum ini banyak pendedahan viral dan seruan boikot untuk isu sebegini tapi kurangnya kempen kesedaran membeli barangan Muslim. Kesemuanya tak power sehinggalah muncul page Persatuan Ekonomi Muslim Malaysia yang kini dah mencecah 1.65juta keahlian.  Boikot syarikat makanan segera pun tak tahan lama, sebab ianya berpaksikan boikot. Tapi atas dasar, paksi dan bertunjangkan kempen, sambutannya luar biasa power. Saya mengharapkan BMF akan berjalan lancar dan jauh untuk masa2 akan datang. Tidak hanya untuk golongan pengguna yang consume the food, tapi juga bagi golongan penjual, iaitu peniaga Muslim yang mempunyai restoran, gerai makan, warung, pasaraya, kedai runcit dan sebagainya. Rantaian panjang yang memberi rahmat ekonomi dan keberkatan yang bermula dari pengilang, pengedar, penjual dan pengguna akhirnya.

Senarai 50 individu terkaya di Malaysia oleh Majalah Forbes, cuma ada 8 individu Muslim, dan hanya satu, Syed Mokhtar AlBukhary yang ada terlibat dalam industri makanan (Yang sememangnya halal lah). Atas sokongan semua muslimin dan muslimat, kita mengharapkan lebih banyak tokoh seperti Syed Mokhtar AlBukhary yang boleh menguasai logistik yang mengedarkan makanan halal ke seluruh pelusuk tanah air, dan yang menguasai pengilangan barangan halal. Pada akhirnya, kita dapat menyaksikan kekuatan muslim dalam bidang perniagaan, yang juga akan membawa kepada kekuatan dalam bidang lain, seperti hartanah, contohnya. Jadikan diri kita sebahagian dari mereka yang membawa perubahan ke atas mencipta kejayaan.

Buy Halal First kempen? Well, kalau kita sokong dan jayakan Buy Muslim First, semesti dan sememangnya kita juga turut termasuk dalam golongan menyokong Buy Halal First, BHF. Lagipun, ada ke yang nak menyokong Buy Haram First?
Previous Post
Next Post

1 comment:

  1. KESAKSIAN BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA DARI PERUSAHAAN PINJAMAN DAN TERPERCAYA. Saya bernama Theresia Widiyasari dan saya tinggal di Australia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar berhati-hati karena ada penipu di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial, dan karena keputusasaan saya, saya dibohongi oleh beberapa pemberi pinjaman online dengan nilai Rp75.890.000. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya yang merupakan seorang polisi merujuk saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang sangat andal bernama DONNAHALL FUNDING LLC yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp950.000.000 dalam 24 Jam tanpa tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman apa pun, cukup hubungi mereka sekarang melalui email: (donnahallfundingllc@gmail.com). Saya menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman karena saya melewati di tangan para pemberi pinjaman palsu.
    Jika Anda memiliki pertanyaan, hubungi saya: {theresiawidiyasari@gmail.com}

    ReplyDelete